Purura pikun: penyebab, gejala, diagnosis, rawatan

Trombasthenia keturunan hemoragik, atau trombasthenia Glanzmann, adalah sindrom resesif autosom yang jarang berlaku di mana pendarahan asal megakaryocytic berlaku. Sekiranya Glanzman thrombasthenia, tidak ada agregasi platelet (agregasi adalah proses pelekapan platelet setelah menerima pelbagai kerosakan tisu).

Thrombocytopathy adalah penyakit di mana bilangan platelet yang diperlukan untuk mengambil bahagian dalam hemostasis tidak mencukupi.

Senile purpura (senile purpura) adalah istilah umum untuk keadaan pada orang tua yang melibatkan lebam pada lengan bawah dan kaki.

Keturunan hemoragik thrombastenia

Pada tahap molekul, trombasthenia Glanzmann dikaitkan dengan kelainan kuantitatif dan / atau kualitatif integrin αIIbβ3. Reseptor ini mendorong pengikatan protein pelekat yang membentuk kumpulan platelet dan mempromosikan pembentukan trombus di kawasan yang cedera.

Glanzman pertama kali menggambarkan penyakit ini pada tahun 1918 dan menyebutnya sebagai "trombasthenia hemoragik keturunan." Kriteria diagnostik untuk penyakit ini adalah smear untuk platelet darah periferal. Pada tahun 1956, trombasthenia didefinisikan sebagai penyakit keturunan di mana platelet, walaupun ukurannya normal, tidak dapat menyebar ke permukaan luka dan membentuk gumpalan. Pada tahun 1964, ketiadaan agregasi platelet disebut sebagai kriteria klasik untuk trombasthenia keturunan hemoragik..

Pesakit dengan agregasi platelet yang tidak ada dan pembekuan darah dinyatakan mempunyai penyakit trombasthenia jenis I; pesakit yang tidak mempunyai agregasi tetapi kemampuan pembekuan normal ditetapkan sebagai trombasthenia jenis II.

Gejala trombasthenia keturunan hemoragik

Trombasthenia keturunan hemoragik ditunjukkan dalam pelbagai cara. Pada sesetengah pesakit, manifestasi luaran adalah minimum: lebam kecil mungkin muncul. Yang lain bahkan boleh membawa maut akibat pendarahan dan pendarahan. Gambaran simtomatik secara keseluruhan ditentukan dengan jelas:

  • mimisan;
  • purpura idiopatik;
  • gusi berdarah;
  • menorrhagia;
  • pendarahan perut;
  • hematuria.

Kekurangan platelet? IIb? 3 atau kekurangan fungsi pembekuan harus disahkan oleh diagnosis seperti sitometri aliran.

Rawatan thrombasthenia

Rawatan terapeutik untuk trombasthenia harus merangkumi prosedur hemostatik tempatan dan desmopressin. Transfusi pekat platelet serasi HLA juga mungkin diperlukan. Khususnya, rawatan ini mungkin diperlukan untuk mengelakkan pendarahan semasa pembedahan. IV Faktor VII boleh menjadi alternatif untuk transfusi. Dengan rawatan yang betul, walaupun terdapat prognosis yang buruk, pesakit dapat hidup tanpa gejala penyakit.

Gejala trombasthenia cenderung menjadi semakin lemah seiring bertambahnya usia, tetapi pada masa kanak-kanak, sebaliknya, agak parah. Dalam kes yang jarang berlaku, trombasthenia boleh berlaku bersamaan dengan penyakit von Willebrand, yang memperburuk tahap pendarahan.

Dan walaupun thrombasthenia gravis boleh mempunyai bentuk pendarahan yang teruk, dengan terapi pemeliharaan, prognosisnya baik. Kematian akibat pendarahan pada pesakit seperti ini sangat jarang berlaku (kecuali penyakit serius, misalnya barah atau kecederaan serius).

Pendarahan tempatan dirawat dengan sealant fibrin. Untuk mengelakkan pendarahan gusi, penjagaan gigi yang berkualiti diamalkan. Menorrhagia yang teruk dirawat secara berkesan dengan dos progesteron yang tinggi kerana ia disebabkan oleh percambahan endometrium yang berlebihan, seterusnya disebabkan oleh dominasi estrogen.

Trombositopati

Platelet adalah zarah kecil sel darah. Mereka membantu penyembuhan luka dan mencegah pendarahan dengan membentuk bekuan darah yang menyumbat luka. Sumsum tulang menghasilkan platelet. Penyakit di mana jumlah platelet terlalu rendah atau terlalu tinggi menyebabkan masalah pembekuan dan sejumlah gejala kompleks. Dengan bilangan platelet yang rendah, gumpalan darah tidak terbentuk, dengan bilangan yang tinggi, kebarangkalian kejadiannya jauh lebih tinggi daripada biasa. Dalam gangguan platelet lain, seperti penyakit von Willebrand, platelet mungkin tidak melekat atau tidak melekat pada dinding saluran darah. Ini adalah penyebab pendarahan..

Thrombocytopathy adalah penyakit di mana bilangan platelet yang diperlukan untuk mengambil bahagian dalam hemostasis tidak mencukupi.

Gejala trombositopati:

  • pendarahan kulit dan membran mukus;
  • masa pendarahan yang lebih lama;
  • pendarahan haid yang berat.

Rawatan trombositopati

Ubat anti-radang, kecuali aspirin, berfungsi dengan cara yang serupa, tetapi tempohnya jauh lebih pendek. Rawatan utama untuk trombositopati adalah hemodialisis, pemberian ubat faktor VIII (biasanya dalam bentuk cryoprecipitate).

Pesakit dengan fungsi platelet yang terganggu ini harus mengelakkan senaman dan kecederaan yang teruk, memantau keadaan gusi, dan menjalankan rawatan pergigian tepat pada waktunya (mengelakkan pendarahan).

Senile ungu (senile)

Senus purpura adalah istilah umum untuk keadaan pada orang tua yang melibatkan lebam pada lengan bawah dan kaki. Pada usia tua, kulit menjadi lebih nipis, kerapuhan dinding kapilari meningkat. Pada peringkat awal purpura pikun, lebam berwarna merah keunguan. Mereka muncul karena kekurangan vitamin dan mineral, serta karena gangguan pembekuan darah. Purura senile juga disebut horny.

Penyebab utama penyakit ini: penggunaan steroid, aspirin, penipisan darah berlebihan, penyakit vaskular, diabetes, amiloidosis, saluran darah rapuh, sitomegalovirus kongenital, hemangioma, proses keradangan saluran darah. Sebab tambahan: pendedahan yang kuat terhadap sinaran ultraviolet, kekurangan vitamin C.

Gejala purpura Senile

  • bintik-bintik di leher, lengan, punggung, permukaan ekstensor anggota badan (warna bintik berwarna ungu atau merah);
  • lebam cepat;
  • kepekaan kulit;
  • kulit kering;
  • penampilan kerak serpihan di tempat;
  • kulit merekah.

Rawatan purpura Senile

Senyawa (senile) purpura tidak dianggap berbahaya bagi kesihatan. Lama kelamaan, lebam mungkin hilang, tetapi muncul semula dengan pantas.

Pencegahan purpura pikun: pendedahan cahaya matahari yang lebih pendek, diet yang cukup, rehat, pengambilan antioksidan, vitamin C, pengambilan makanan yang kaya dengan flavonoid.

Berdasarkan bahan:
Pusat Komunikasi Bioperubatan Nasional Lister Hill
A.S. Jabatan Kesihatan dan Perkhidmatan Manusia Institut Kesihatan Nasional
© 2015 BioMed Central Ltd kecuali dinyatakan sebaliknya.
© 2014 iHealthblogger.com

Mengapa jerawat muncul di bahagian belakang, dan bila perlu menghubungi doktor dengan masalah ini?

7 cara membuang plak di rumah

5 langkah untuk menghilangkan serangan panik

Mengapa berpeluh tidak mencukupi untuk kesihatan anda?

Tabiat yang boleh merosakkan hati, walaupun anda tidak minum alkohol

Diagnostik ultrasound moden dan penyediaan perkhidmatan mesin ultrasound

Jerawat: sebab dan rawatan

Cara meningkatkan tekanan darah tanpa ubat

6 kelebihan yang dianggap keburukan

Pembalut dan orthose: pelbagai dan tujuannya

Purpura

Purpura merujuk kepada pendarahan kapilari bintik-bintik kecil pada kulit, di bawah kulit atau selaput lendir. Pendarahan boleh:

  • titik (petechiae);
  • bintik halus (ecchymosis);
  • seperti jalur (Vibex);
  • bintik-bintik besar (lebam).

Yang paling biasa adalah pelbagai ekimosis dan petechiae berdiameter hingga 1 sentimeter.

Sebagai peraturan, penyakit ini menampakkan diri pada anggota bawah. Pada mulanya, ruam berwarna merah atau burgundy, akhirnya berubah menjadi ungu dan coklat. Pada hari ke-7-10 bertukar menjadi kuning dan hijau.

Penyebab purpura trombositopenik

Purpura berlaku dalam sejumlah penyakit dan mempunyai mekanisme perkembangan yang sama. Sebagai peraturan, penyebab kejadiannya adalah kecenderungan pendarahan (diatesis hemoragik) kerana proses patologi berikut:

  • Patologi pautan platelet hemostasis (kekurangan atau kerosakan platelet);
  • Purpura trombositopenik primer atau sekunder;
  • Stagnasi darah;
  • Gangguan toksik-alahan hemocoagulation (disebabkan oleh jangkitan atau ubat);
  • Pelbagai patologi vaskular (vaskulitis, dll.);
  • Sindrom pembekuan intravaskular yang disebarkan;
  • Patologi dari pautan pembekuan hemostasis.

Jenis-jenis purpura trombositopenik

Penyakit ini terdiri daripada tiga jenis:

  • Purpura idiopatik;
  • Purpura trombotik;
  • Schenlein-Genoch purpura (vaskular).

Purpura idiopatik mempunyai etiologi yang tidak jelas dan dicirikan oleh perkembangan sindrom hemoragik dan trombositopenia. Biasanya, pemusnahan platelet disebabkan oleh proses autoimun yang disebabkan oleh jangkitan atau ubat. Purpura idiopatik kebanyakannya diperhatikan pada kanak-kanak perempuan di bawah umur 14 tahun.

Penyakit ini berkembang dengan cara berikut: di bawah pengaruh patogen, sifat normal platelet berubah, dan sistem imun mula menghasilkan antibodi yang menghalangnya. Platelet, pada gilirannya, ditangkap oleh sel-sel limpa dan hancur di dalamnya, mengakibatkan trombositopenia.

Dengan sifat ruam, petechiae dan lebam mendominasi. Pada purpura idiopatik, kanak-kanak mungkin lebam walaupun akibat lebam ringan dan terutama terlihat pada tulang kering. Petechiae, sebagai peraturan, muncul di kaki dan boleh menjadi tunggal dan berganda. Gejala purpura trombositopenik idiopatik pada kanak-kanak juga pendarahan dan pendarahan, yang menampakkan diri terutamanya pada gusi dan mukosa hidung. Pada kanak-kanak perempuan semasa baligh, penyakit ini boleh menyebabkan pendarahan rahim yang banyak..

Purpura idiopatik pada kanak-kanak berakhir dengan pemulihan sepenuhnya atau, lebih teruk lagi, menjadi kronik. Dalam bentuk kronik, penyakit ini dicirikan oleh manifestasi pendarahan berkala.

Rawatan untuk purpura kronik adalah membuang limpa. Pemulihan dari bentuk kronik tidak selalu berlaku. Dalam bentuk akut, terapi ubat diresepkan untuk memusnahkan antibodi yang menyekat platelet. Di samping itu, ubat-ubatan yang menghentikan pendarahan ditetapkan. Dalam kes-kes yang sangat teruk sepanjang penyakit dan pendarahan yang teruk, pemindahan darah ditetapkan.

Ukuran utama untuk pencegahan purpura trombositopenik pada kanak-kanak adalah penghapusan fokus jangkitan (tonsilitis, karies, dll.). Selepas penyakit itu, disyorkan untuk memerhatikan anak dengan ahli hematologi selama lima tahun berikutnya.

Thrombotic purpura adalah penyakit yang dicirikan oleh peningkatan pembentukan trombus dan sindrom hemoragik dalam bentuk pendarahan kulit, yang membawa kepada iskemia organ dalaman. Ini adalah penyakit yang agak jarang berlaku terutamanya pada wanita berusia 40-55 tahun..

Purpura trombotik dapat berkembang setelah minum ubat, memberikan vaksin, atau menyertai sejumlah penyakit lain (tumor ganas, jangkitan meningokokus).

Gejala utama adalah mual, muntah, sakit kepala, sakit perut akut, penglihatan kabur. Petechiae dan lebam muncul, dalam beberapa kes, gangguan mental dan neurologi, pembesaran limpa dan hati, dan kerosakan buah pinggang diperhatikan. Tempoh penyakit ini adalah dari beberapa hari hingga beberapa minggu. Dalam kira-kira 20-30% kes, kematian disebabkan oleh kerosakan pada buah pinggang, otak dan saluran jantung.

Rawatan utama untuk purpura trombotik adalah mengganti plasma anda sendiri dengan penderma.

Purpura Schönlein-Genoch ditunjukkan oleh keradangan organ-organ badan dan saluran darah pada kulit. Ia dicirikan oleh letusan hemoragik simetris, sakit perut, artritis, glomerulonefritis. Penyebab berlakunya - mengambil ubat, memberikan vaksin, jangkitan bakteria atau virus. Sebagai peraturan, penyakit ini lebih kerap berlaku pada lelaki di bawah usia 20 tahun.

Gejala penyakit ini adalah demam dan ruam kecil pada sendi, bahu, punggung dan kaki. Pembengkakan dan kesakitan sendi, najis longgar, muntah, pendarahan gastrousus mungkin berlaku. Purpura vaskular menyebabkan kerosakan pada jantung, ginjal, dan sistem saraf pusat.

Sebagai peraturan, rawatan purpura vaskular terdiri dalam menyekat penciptaan kompleks imun baru, kepatuhan pada rehat tidur dan diet hypoallergenic. Tempoh penyakit ini adalah dari dua minggu hingga satu bulan, selepas itu orang itu sembuh.

Senyawa purpura: penyebab, gejala dan diagnosis

Senyawa purpura, juga dikenal sebagai Bateman's purpura atau aktinik purpura, adalah suatu keadaan yang biasanya mempengaruhi kulit yang menua.

Orang dewasa yang lebih sihat lebih cenderung untuk menghidap keadaan ini. Ia dicirikan oleh kawasan berubah warna yang berbentuk aneh pada kulit yang terdedah, biasanya di lengan dan tangan.

Apa itu purpura pikun?

Titik-bintik yang disepuh dari purpura pikun juga disebut bintik-bintik darah atau pendarahan ke kulit..

Tanda awal purpura pikun adalah lebam ungu atau merah yang bentuknya tidak teratur. Lebam bukan disebabkan oleh gangguan pendarahan, kekurangan vitamin atau mineral, atau tanda kerosakan yang ketara.

Lebam kecil dikenali sebagai petechiae, dan lebam besar dikenali sebagai ekchymosis. Warna biasanya tidak akan gelap atau bercahaya setelah bintik-bintik itu berkembang. Namun, setelah sembuh, lebam boleh meninggalkan bintik kuning atau coklat pada kulit..

Senyawa purpura itu sendiri tidak berbahaya, tetapi mungkin merupakan tanda keadaan yang mendasari.

Sebab dan faktor risiko

Kulit penuaan dianggap sebagai penyebab purpura pikun yang paling biasa. Semasa badan tumbuh, kulit menjadi lebih nipis dan lebih lembut.

Lama kelamaan, pendedahan kepada sinar ultraviolet (UV) melemahkan tisu penghubung yang menahan saluran darah di tempatnya. Kelemahan ini membuat saluran darah rapuh, yang berarti bahawa walaupun setelah pukulan kecil, sel darah merah dapat menembus ke lapisan kulit yang lebih dalam, menyebabkan purpura tertentu muncul..

Senyawa purpura berlaku paling kerap pada orang dewasa yang lebih tua, tetapi penuaan normal bukan satu-satunya sumber kerosakan kulit ini. Proses penuaan kulit dapat dipercepat jika seseorang telah menghabiskan waktu yang lama dalam cahaya UV.

Orang yang mengambil ubat tertentu, seperti pengencer darah atau steroid, secara berkala mungkin lebih cenderung mengalami purpura. Ubat anti-radang bukan steroid (NSAID) juga boleh menyumbang kepada keadaan ini.

Penyakit vaskular tertentu yang mempengaruhi kolagen dalam badan, seperti lupus, rheumatoid arthritis, dan sindrom Sjogren, juga boleh menyebabkan purpura. Purpuras juga boleh menjadi kesan sampingan dari barah tertentu, termasuk limfoma dan leukemia.

Thrombocytopenia, yang merupakan kekurangan platelet darah, dapat menyebabkan pendarahan dan lebam di dermis, mirip dengan purpura pikun.

Sebab-sebab lain yang mungkin termasuk:

  • stasis kronik
  • kudis
  • saluran darah rapuh
  • gangguan pembekuan darah
  • perubahan tekanan semasa bersalin
  • trauma dan kecederaan
  • terapi antikoagulan
  • penyakit sistemik
  • diabetes
  • Jangkitan TORCH

Purura pikun juga boleh menjadi tanda kehilangan kolagen pada kulit dan tulang. Doktor mungkin melihat kehilangan kolagen pada kulit sebagai tanda bahawa seseorang mengalami penurunan kesihatan tulang yang sama..

simptom

Gejala purpura Senile paling kerap berlaku di kawasan kulit yang terdedah seperti tangan, lengan, atau bahagian atas kepala. Orang dewasa yang lebih tua yang mudah berdarah lebih cenderung mengalami purpura.

Gejala yang paling ketara adalah tompok ungu kemerahan yang jelas yang muncul di badan dan terus berulang dalam jangka masa yang panjang.

Gejala tambahan termasuk:

  • kulit nipis
  • kulit longgar yang tidak mempunyai keanjalan
  • kulit yang mudah pecah
  • purpura, yang berlaku tanpa kecederaan

Lebam yang disebabkan oleh purpura pikun biasanya berlangsung 1 hingga 3 minggu sebelum hilang. Selepas lebam hilang, perubahan warna mungkin tetap berlaku untuk masa yang lama.

diagnostik

Doktor biasanya dapat mendiagnosis purpura pikun berdasarkan pemeriksaan visual sahaja. Namun, kadangkala mereka menggunakan ujian untuk membantu mereka memastikan purpura pikun tidak disebabkan oleh sesuatu yang lebih serius..

Kiraan darah lengkap (CBC) biasanya diperoleh, serta sebilangan besar ujian yang lebih spesifik.

Ujian lain yang boleh digunakan oleh doktor termasuk:

  • ujian air kencing untuk mengesampingkan darah dalam air kencing
  • ujian fungsi hati (LFT)
  • pemeriksaan barah
  • kadar pemendapan eritrosit atau ujian CRP untuk memeriksa keradangan yang disebabkan oleh penyakit vaskular
  • ujian fungsi ginjal untuk menghilangkan penyakit buah pinggang yang menyebabkan purpura

Doktor juga boleh melakukan ujian yang disebut biopsi pukulan untuk memeriksa kultur kulit dan darah.

Rawatan dan pencegahan

Tubuh biasanya dapat sembuh dari lebam purpura pikun tanpa bantuan tambahan. Sekiranya kulitnya sangat nipis, ia boleh pecah, menyebabkan kerosakan di tempat lebam. Sayatan ini dapat diproses dengan cara yang sama seperti sayatan biasa..

Ia juga berguna untuk melindungi kulit dari kerosakan selanjutnya. Baju dan topi lengan panjang dapat melindungi kulit dari sinar matahari, dan orang harus berusaha menghindari lebam dan lebam sebanyak mungkin..

Lebam boleh menjadi tidak sedap dipandang dan merawatnya dapat membantu meningkatkan kualiti hidup orang dengan purpura pikun.

Meneliti keberhasilan menggunakan ubat oral yang dirancang untuk merawat dan mencegah purpura pikun Para penyelidik menyatakan bahawa rawatan itu nampaknya selamat dan berkesan untuk mengurangkan lebam pada orang dengan purpura pikun. Peserta juga merasakan kulit mereka kelihatan dan berasa lebih baik semasa menggunakan ubat.

Ahli dermatologi boleh mengesyorkan ubat lain untuk orang yang prihatin terhadap lebam.

Senyawa purpura tidak selalu dapat dicegah, tetapi orang dapat menggunakan pelindung matahari dan melindungi kulit mereka dari kerusakan sinar matahari sebanyak mungkin.

Pelindung matahari, pakaian panjang, dan topi tidak akan membalikkan kerosakan yang disebabkan oleh pendedahan cahaya matahari, tetapi ia dapat membantu mencegah kerosakan tambahan.

ramalan

Senyawa purpura itu sendiri tidak berbahaya. Orang harus bekerjasama dengan doktor mereka untuk mendiagnosis dan merawat gangguan serius jika ini adalah penyebab lebam mereka..

Lebam boleh menjadi tidak sedap dipandang dan banyak yang memilih untuk menutupnya semasa mereka sembuh. Lebam sembuh selepas beberapa minggu tetapi boleh meninggalkan kesan kekal pada kulit. Lebam biasanya kembali sepanjang hidup seseorang dan tidak ada penawar yang diketahui untuk purpura pikun.

Orang yang tidak selesa dengan purpura pikun mungkin perlu berjumpa dengan pakar dermatologi untuk mendapatkan nasihat mengenai cara merawat dan mengisi semula kulit yang rosak..

Senyawa purpura: penyebab, gejala dan diagnosis

Senam purpura, juga dikenal sebagai Bateman senile purpura, adalah keadaan yang mempengaruhi kulit. Orang yang lebih tua cenderung mengembangkan keadaan kulit ini. Senyawa purpura dicirikan oleh penampilan tompok pada kawasan kulit yang terdedah, biasanya di tangan.

Apa itu purpura pikun?

Tanda-tanda awal purpura pikun adalah lebam ungu atau merah yang tidak teratur. Lebam bukan disebabkan oleh gangguan pendarahan, kekurangan vitamin atau mineral, atau tanda-tanda trauma. Hematoma kecil dikenali sebagai petechiae, sementara yang lebih besar disebut lebam. Warna bintik-bintik boleh menjadi gelap atau terang. Biasanya setelah lebam sembuh, bintik kuning atau coklat mungkin kekal pada kulit. Senyawa purpura itu sendiri tidak berbahaya, tetapi mungkin merupakan tanda keadaan yang mendasari.

Sebab dan faktor risiko

Kulit penuaan dianggap sebagai penyebab umum dari purpura pikun. Seiring bertambahnya usia, kulit menjadi lebih nipis dan lembut. Paparan sinar ultraviolet melemahkan tisu penghubung, membuat saluran darah rapuh, dan sel darah merah dapat menembusi jauh ke dalam kulit, menyebabkan ciri khas. Proses penuaan kulit dapat dipercepat dengan menghabiskan waktu lama di bawah sinar matahari.

Purpura lebih kerap berlaku pada orang yang kerap mengambil ubat seperti pengencer darah atau steroid. Ubat anti-radang bukan steroid (NSAID) juga boleh menyumbang kepada keadaan ini.

Penyakit vaskular tertentu mempengaruhi kolagen dalam badan. Penyakit seperti lupus, rheumatoid arthritis, dan sindrom Sjogren boleh menyebabkan purpura. Sebagai contoh, purpura boleh menjadi kesan sampingan dari barah, limfoma dan leukemia tertentu..

Thrombocytopenia boleh menyebabkan pendarahan dan lebam pada dermis, mirip dengan purpura pikun.

Sebab-sebab lain yang mungkin termasuk:

  1. kudis;
  2. saluran darah rapuh;
  3. gangguan pembekuan darah;
  4. perubahan tekanan semasa melahirkan anak;
  5. trauma;
  6. terapi antikoagulan;
  7. penyakit sistemik;
  8. diabetes;
  9. Jangkitan TORCH.

Purura pikun boleh menjadi tanda kehilangan kolagen pada kulit dan tulang.

Gejala purpura Senile

Gejala purpura Senile paling sering terjadi pada kulit, lengan, atau bahagian atas kepala yang terdedah. Tompok ungu kemerahan muncul walaupun pada badan dan boleh bertahan untuk jangka masa yang panjang. Gejala tambahan termasuk kulit nipis dan longgar. Hematoma yang disebabkan oleh purpura senile berlangsung dari 1 hingga 3 minggu. Selepas hematoma hilang, perubahan warna mungkin berterusan untuk jangka masa yang panjang..

Diagnosis purpura pikun

Doktor boleh mendiagnosis purpura pikun berdasarkan pemeriksaan visual sahaja. Kadang kala kaedah penyelidikan tambahan digunakan untuk memastikan purpura pikun tidak disebabkan oleh keadaan perubatan yang lebih serius. Biasanya melakukan pengiraan darah lengkap. Kaedah lain yang boleh digunakan oleh doktor:

  1. Urinalisis untuk menyingkirkan darah dalam air kencing;
  2. Ujian untuk menentukan fungsi hati;
  3. Pemeriksaan barah;
  4. ESR untuk mengesan keradangan yang disebabkan oleh penyakit vaskular;
  5. Ujian untuk menentukan fungsi buah pinggang.

Doktor boleh melakukan biopsi kulit.

Rawatan dan pencegahan purpura pikun

Melindungi kulit dari kerosakan. Pakaian dan topi lengan panjang akan membantu melindungi kulit dari sinar matahari, orang harus menghindari lebam dan lebam sebanyak mungkin.

Penggunaan ubat oral ditujukan untuk rawatan dan pencegahan purpura pikun. Pakar dermatologi boleh mengesyorkan ubat untuk orang yang mengalami hematoma.

Senyawa purpura tidak selalu dapat dicegah, tetapi orang dapat menggunakan pelindung matahari dan melindungi kulit mereka dari kerusakan akibat sinar matahari.

Purura pikun itu sendiri tidak berbahaya. Orang harus berjumpa doktor untuk mendiagnosis dan merawat keadaan serius yang mungkin menyebabkan lebam..

Sastera

  1. Berlin J. M. et al. Kajian rawak, terkawal plasebo, double-blind untuk menilai keberkesanan campuran bioflavanoid sitrus dalam rawatan purpura senile // Jurnal ubat dalam dermatologi: JDD. - 2011. - T. 10. - No. 7. - S. 718-722.
  2. Ceilley R. I. Rawatan Actinic Purpura // Jurnal Dermatologi Klinikal & Estetik. - 2017. - T. 10. - No. 6.

Kami menjemput anda untuk melanggan saluran kami di Yandex Zen

BEITMAN SENILE PURPLE

BEITMAN SENILE PURPLE

Antara kaedah rawatan demodicosis yang manakah yang paling berkesan bagi anda??

PURPLE SENILE BEITMAN (syn: hemosidrosis senik retikular pada kulit, dermatitis purpuric) - vaskulopati yang disebabkan oleh kemerosotan trofisme saluran dermal dengan penurunan jumlahnya, penyempitan lumen mereka di bahagian arteri dan vena, distrofi endotel dan mikrotrombosis. Fenomena ini amat ketara di jalan-jalan orang tua, apabila berlaku sedikit kesan mekanikal (sedikit kecederaan, tekanan pada tonometer cuff), insolasi yang kuat menimbulkan kemunculan pendarahan. Purpura Bateman juga boleh menjadi salah satu komplikasi terapi glukokortikosteroid jangka panjang akibat kesan imunosupresif dan angiospastiknya. Gambaran klinikal dicirikan oleh bulat (berdiameter hingga 5 cm) dengan sempadan jelas bintik-bintik hemoragik berwarna ungu atau merah kebiruan, muncul secara spontan atau selepas faktor yang mempengaruhi di bahagian belakang tangan, permukaan ekstensor lengan bawah, di hujung bawah. Semasa hemosiderin terbentuk, bintik-bintik menjadi kecoklatan, dan ketika mereka bergabung satu sama lain, pusat lesi memperoleh garis besar retikular yang tidak teratur. Gejala "tourniquet" adalah positif (ujian Rumpel-Leede). Secara histologi, pembengkakan endotelium saluran darah terungkap, dalam sel-sel di mana lipofuscin terkumpul, jumlah mikrovili menurun, dan permukaan endotheliocytes menjadi tidak rata. Membran bawah tanah kapal menjadi lebih nipis, menjadi longgar, serat argyrophilic dan elastik adalah atropik, mikrotrombosis, aterosklerosis dengan penghapusan arteri diperhatikan (tidak seperti angiitis, tidak ada penyusupan sel inflamasi yang jelas pada dinding vaskular dan ruang perivaskular). Diagnosis dibuat berdasarkan penemuan anamnestic dan klinikal. Diagnosis pembezaan dilakukan dengan angiitis, trombositopenik purpura dari Verlhof.

Rawatan: angioprotectors (prodectin, doxychem, detralex, troxerutin), vitamin A, E, krim berkhasiat luaran, trauma, troxevasin. Pengambilan atau pengurangan dos kortikosteroid jika digunakan.

Pendarahan subkutan berkaitan dengan usia purpura Senile

Trombasthenia keturunan hemoragik, atau trombasthenia Glanzmann, adalah sindrom resesif autosom yang jarang berlaku di mana pendarahan asal megakaryocytic berlaku. Sekiranya Glanzman thrombasthenia, tidak ada agregasi platelet (agregasi adalah proses pelekapan platelet setelah menerima pelbagai kerosakan tisu).

Thrombocytopathy adalah penyakit di mana bilangan platelet yang diperlukan untuk mengambil bahagian dalam hemostasis tidak mencukupi.

Senile purpura (senile purpura) adalah istilah umum untuk keadaan pada orang tua yang melibatkan lebam pada lengan bawah dan kaki.

Keturunan hemoragik thrombastenia

Pada tahap molekul, trombasthenia Glanzmann dikaitkan dengan kelainan kuantitatif dan / atau kualitatif integrin αIIbβ3. Reseptor ini mendorong pengikatan protein pelekat yang membentuk kumpulan platelet dan mempromosikan pembentukan trombus di kawasan yang cedera.

Glanzman pertama kali menggambarkan penyakit ini pada tahun 1918 dan menyebutnya sebagai "trombasthenia hemoragik keturunan." Kriteria diagnostik untuk penyakit ini adalah smear untuk platelet darah periferal. Pada tahun 1956, trombasthenia didefinisikan sebagai penyakit keturunan di mana platelet, walaupun ukurannya normal, tidak dapat menyebar ke permukaan luka dan membentuk gumpalan. Pada tahun 1964, ketiadaan agregasi platelet disebut sebagai kriteria klasik untuk trombasthenia keturunan hemoragik..

Pesakit dengan agregasi platelet yang tidak ada dan pembekuan darah dinyatakan mempunyai penyakit trombasthenia jenis I; pesakit yang tidak mempunyai agregasi tetapi kemampuan pembekuan normal ditetapkan sebagai trombasthenia jenis II.

Gejala trombasthenia keturunan hemoragik

Trombasthenia keturunan hemoragik ditunjukkan dalam pelbagai cara. Pada sesetengah pesakit, manifestasi luaran adalah minimum: lebam kecil mungkin muncul. Yang lain bahkan boleh membawa maut akibat pendarahan dan pendarahan. Gambaran simtomatik secara keseluruhan ditentukan dengan jelas:

  • mimisan;
  • purpura idiopatik;
  • gusi berdarah;
  • menorrhagia;
  • pendarahan perut;
  • hematuria.

Kekurangan platelet? IIb? 3 atau kekurangan fungsi pembekuan harus disahkan oleh diagnosis seperti sitometri aliran.

Rawatan thrombasthenia

Rawatan terapeutik untuk trombasthenia harus merangkumi prosedur hemostatik tempatan dan desmopressin. Transfusi pekat platelet serasi HLA juga mungkin diperlukan. Khususnya, rawatan ini mungkin diperlukan untuk mengelakkan pendarahan semasa pembedahan. IV Faktor VII boleh menjadi alternatif untuk transfusi. Dengan rawatan yang betul, walaupun terdapat prognosis yang buruk, pesakit dapat hidup tanpa gejala penyakit.

Gejala trombasthenia cenderung menjadi semakin lemah seiring bertambahnya usia, tetapi pada masa kanak-kanak, sebaliknya, agak parah. Dalam kes yang jarang berlaku, trombasthenia boleh berlaku bersamaan dengan penyakit von Willebrand, yang memperburuk tahap pendarahan.

Dan walaupun thrombasthenia gravis boleh mempunyai bentuk pendarahan yang teruk, dengan terapi pemeliharaan, prognosisnya baik. Kematian akibat pendarahan pada pesakit seperti ini sangat jarang berlaku (kecuali penyakit serius, misalnya barah atau kecederaan serius).

Pendarahan tempatan dirawat dengan sealant fibrin. Untuk mengelakkan pendarahan gusi, penjagaan gigi yang berkualiti diamalkan. Menorrhagia yang teruk dirawat secara berkesan dengan dos progesteron yang tinggi kerana ia disebabkan oleh percambahan endometrium yang berlebihan, seterusnya disebabkan oleh dominasi estrogen.

Trombositopati

Platelet adalah zarah kecil sel darah. Mereka membantu penyembuhan luka dan mencegah pendarahan dengan membentuk bekuan darah yang menyumbat luka. Sumsum tulang menghasilkan platelet. Penyakit di mana jumlah platelet terlalu rendah atau terlalu tinggi menyebabkan masalah pembekuan dan sejumlah gejala kompleks. Dengan bilangan platelet yang rendah, gumpalan darah tidak terbentuk, dengan bilangan yang tinggi, kebarangkalian kejadiannya jauh lebih tinggi daripada biasa. Dalam gangguan platelet lain, seperti penyakit von Willebrand, platelet mungkin tidak melekat atau tidak melekat pada dinding saluran darah. Ini adalah penyebab pendarahan..

Thrombocytopathy adalah penyakit di mana bilangan platelet yang diperlukan untuk mengambil bahagian dalam hemostasis tidak mencukupi.

Gejala trombositopati:

  • pendarahan kulit dan membran mukus;
  • masa pendarahan yang lebih lama;
  • pendarahan haid yang berat.

Rawatan trombositopati

Ubat anti-radang, kecuali aspirin, berfungsi dengan cara yang serupa, tetapi tempohnya jauh lebih pendek. Rawatan utama untuk trombositopati adalah hemodialisis, pemberian ubat faktor VIII (biasanya dalam bentuk cryoprecipitate).

Pesakit dengan fungsi platelet yang terganggu ini harus mengelakkan senaman dan kecederaan yang teruk, memantau keadaan gusi, dan menjalankan rawatan pergigian tepat pada waktunya (mengelakkan pendarahan).

Senile ungu (senile)

Senus purpura adalah istilah umum untuk keadaan pada orang tua yang melibatkan lebam pada lengan bawah dan kaki. Pada usia tua, kulit menjadi lebih nipis, kerapuhan dinding kapilari meningkat. Pada peringkat awal purpura pikun, lebam berwarna merah keunguan. Mereka muncul karena kekurangan vitamin dan mineral, serta karena gangguan pembekuan darah. Purura senile juga disebut horny.

Penyebab utama penyakit ini: penggunaan steroid, aspirin, penipisan darah berlebihan, penyakit vaskular, diabetes, amiloidosis, saluran darah rapuh, sitomegalovirus kongenital, hemangioma, proses keradangan saluran darah. Sebab tambahan: pendedahan yang kuat terhadap sinaran ultraviolet, kekurangan vitamin C.

Gejala purpura Senile

  • bintik-bintik di leher, lengan, punggung, permukaan ekstensor anggota badan (warna bintik berwarna ungu atau merah);
  • lebam cepat;
  • kepekaan kulit;
  • kulit kering;
  • penampilan kerak serpihan di tempat;
  • kulit merekah.

Rawatan purpura Senile

Senyawa (senile) purpura tidak dianggap berbahaya bagi kesihatan. Lama kelamaan, lebam mungkin hilang, tetapi muncul semula dengan pantas.

Pencegahan purpura pikun: pendedahan cahaya matahari yang lebih pendek, diet yang cukup, rehat, pengambilan antioksidan, vitamin C, pengambilan makanan yang kaya dengan flavonoid.

Apa itu purpura pikun?

Senam purpura adalah lebam ringan yang ringan yang menyerang orang dewasa yang lebih tua Ia kadang-kadang dipanggil ungu aktinik..

Ini kerana kulit dan saluran darah menjadi lebih rapuh seiring bertambahnya usia, menjadikan kulit kita lebih mudah lebam akibat trauma ringan. Ini berbeza dengan keadaan yang menyebabkan lebam mudah disebabkan oleh gangguan pendarahan.

Purpura Senile agak biasa, mempengaruhi kira-kira 10 peratus orang berusia lebih dari 50 tahun. Peratusan ini meningkat seiring bertambahnya usia..

Apakah simptom purpura pikun?

Gejala utama purpura pikun adalah lebam merah keunguan yang paling biasa di bahagian belakang tangan atau lengan bawah. Mereka berubah warna coklat ketika mereka hilang.

Lebam ini biasanya berlangsung satu hingga tiga minggu sebelum hilang. Mereka memudar menjadi coklat dan bukannya lebam pudar biasa yang boleh kelihatan biru, hijau, atau kuning di tempat penyembuhan yang berbeza. Perubahan warna coklat mungkin hilang, tetapi mungkin kekal.

Walaupun lesi ungu paling sering dijumpai di tangan dan lengan bawah, ia juga boleh berlaku pada membran mukus, termasuk mulut dan juga organ dalaman..

Apa Yang Menyebabkan Senile Purpura?

Faktor yang paling biasa yang secara langsung mempengaruhi perkembangan purpura pikun adalah kulit yang nipis dan mudah rosak. Kerosakan sinar matahari dalam jangka waktu yang panjang juga dapat berperan dalam pengembangan purpura senile kerana dapat melemahkan tisu penghubung kita dari masa ke masa..

Penyakit vaskular atau ubat-ubatan yang mempengaruhi saluran darah juga dapat menyumbang kepada pengembangan purpura pikun. Diabetes, rheumatoid arthritis, dan lupus juga dapat meningkatkan kemungkinan mengalami kerosakan.

Ubat-ubatan tertentu, termasuk kortikosteroid dan aspirin, boleh memperburuk kerosakan.

Dalam kebanyakan kes, purpura pikun berkembang dari trauma kecil, walaupun orang tersebut nampaknya mengalami kecederaan besar.

Bagaimana purpura senile didiagnosis?

Sekiranya anda tiba-tiba mengalami lebam besar di badan anda, buat janji temu dengan doktor anda.

Doktor anda akan bertanya mengenai gejala dan sejarah perubatan anda dan membuat penilaian fizikal. Sekiranya mereka melihat lebam - atau luka anda - tidak menyakitkan dan terhad pada lengan dan lengan bawah anda tanpa pendarahan yang tidak normal, kemungkinan besar mereka akan mendiagnosis anda dengan purpura pikun..

Bagaimanakah rawatan purpura senile??

Dalam kebanyakan kes, tidak ada rawatan yang diperlukan untuk purpura senile. Namun, sebilangan orang tidak suka lebam dan mendapatkan rawatan..

Doktor anda mungkin menetapkan retinoid topikal, yang menebal kulit untuk mencegah penuaan kulit lebih lanjut, yang dapat mengurangkan risiko purpura pikun. Walau bagaimanapun, retinoid mempunyai banyak kesan sampingan yang mungkin melebihi manfaat berpotensi..

Melindungi anggota badan anda dengan memakai penutup pelindung juga dapat membantu mencegah kecederaan ringan yang menyebabkan lebam.

Ubat semula jadi

Mengambil bioflavonoid sitrus dua kali sehari juga boleh menjadi ubat semula jadi yang baik untuk purpura pikun. Satu kajian menunjukkan bahawa ia mengurangkan lesi purpura sebanyak 50 peratus pada sekumpulan 70 orang dewasa yang lebih tua.

Satu kajian pada tahun 2015 juga mendapati bahawa menerapkan faktor pertumbuhan epidermis secara langsung ke kulit dua kali sehari menebalkan kulit dan mengurangkan jumlah luka ungu yang dialami orang dalam kajian ini..

Ada minat terhadap vitamin K topikal sebagai perawatan untuk purpura senile. Satu kajian mendapati bahawa penggunaan vitamin K topikal selepas rawatan laser mengurangkan lebam. Namun, belum ada penelitian yang dilakukan terhadap orang dengan purpura pikun..

Apakah perspektif boneka pikun?

Purura pikun tidak berbahaya dan benar-benar jinak, tetapi jika perubahan tidak dilakukan, keadaannya cenderung berulang. Memakai pelindung matahari akan melindungi kulit anda daripada kerosakan akibat sinar matahari.

Sebilangan besar luka ungu berlangsung satu hingga tiga minggu, walaupun perubahan warna mungkin kekal setelah hilang. Anda boleh berbincang dengan pakar dermatologi anda mengenai cara mengurangkan penampilan mereka.

Purpura adalah gejala keadaan patologi yang disebut trombositopenia. Ia dikaitkan dengan penurunan jumlah sel platelet dalam darah periferal.

Thrombocytopenia dimanifestasikan oleh pelbagai penyakit darah dan disertai oleh sindrom darah hemoragik mengikut jenis lebam petechial, iaitu. mengikut jenis purpura.

Pengelasan penyakit

Memandangkan mekanisme kejadian trombositopenia, purpura dikelaskan sebagai berikut:

1. Sindrom trombositopenik keturunan kongenital: trombositopenia dengan ketiadaan jejari, sindrom Wiskott-Aldrich, sindrom Hegglin, sindrom Bernard-Soulier.

2. Thrombocytopenia adalah kongenital, tetapi tidak turun-temurun. Ia berlaku akibat lesi janin berjangkit intrauterin, misalnya rubella atau cacar air. Trombositopenia imun berlaku pada ibu dengan antibodi di seluruh plasenta. Alloimmune purpura berkembang pada bayi baru lahir apabila platelet bayi mewarisi antigen yang tidak dimiliki oleh ibu.

3. Memperolehi trombositopenia. Penyakit ini dapat disajikan dalam beberapa bentuk: kekebalan, ketika klinik purpura idiopatik autoimun dan klinik penyakit berjangkit berlaku (jangkitan HIV, mycoplasma, malaria, dll.); purpura trombotik; hipersplenisme; Sindrom DIC (sindrom penggunaan); sindrom transfusi besar-besaran; trombositopenia wanita hamil.

Gejala dan tanda

Pada masa yang jarang berlaku, sains perubatan menghadapi diagnosis seperti purpura trombositopenik trombotik. Bentuk manifestasi trombositopenia ini dicirikan oleh permulaan akut dan perjalanan yang cepat. Penyakit ini menyerang orang muda dan sering membawa maut.

Sehingga kini, penyebab penyakit ini tidak jelas. Pada peringkat awal jenis purpura ini, mikrotrombi platelet terbentuk, menyebar di saluran kecil (kapilari dan arteriol) seluruh tubuh, terutama mempengaruhi otak, ginjal dan hati, akibatnya aliran darah terganggu, sel dan tisu rosak.

Thrombocytopenic purpura memanifestasikan dirinya dalam kompleks dan merangkumi sejumlah tanda: jumlah platelet yang rendah dalam darah, kehadiran anemia hemolitik, perubahan sifat neurologi, gangguan fungsi ginjal yang berfungsi, kemunculan demam.

Sekiranya bentuk yang diperoleh, purpura alergi atau Schönlein purpura adalah perkara biasa. Dalam kebanyakan kes, sistem peredaran kanak-kanak berumur 3-7 tahun terjejas. Sehingga kini, tidak ada tanda-tanda khusus penyakit yang dikenal pasti, tetapi petunjuk ESR dalam darah berkorelasi dengan tahap akut vaskulitis..

Purpura kronik berpigmen mempunyai sifat polimorfik tanda, tetapi gejala yang menjadi ciri khasnya dibezakan: kehadiran eritema, pigmentasi dan pendarahan, tahapnya bergantung pada tahap kerosakan vaskular. Purpura semacam itu disertai dengan gatal dan mempunyai sifat berulang: setiap kali melokalisasi pada permukaan yang lebih besar, ruam menjadi lebih cerah.

Bentuk purpura hemoragik ditunjukkan oleh ruam, mirip dengan ruam dengan diatesis, tetapi secara beransur-ansur bergabung menjadi bintik-bintik besar. Ruam disebarkan pada anggota badan, lebih jarang pada batang badan. Ini adalah ruam kulit yang merupakan satu-satunya tanda penyakit ini..

Kemungkinan komplikasi

Komplikasi purpura yang paling teruk adalah pendarahan di otak dan meninges, jarang di sclera atau retina..

Dengan purpura, pendarahan teruk mungkin berlaku semasa operasi perut, pencabutan gigi dan semasa melahirkan.

Punca penyakit

Dalam perubatan, beberapa faktor dibezakan yang dapat menyebabkan penurunan jumlah platelet dalam darah dengan kemunculan mikrotrombi berikutnya: sifat penyakit berjangkit, termasuk. Jangkitan HIV; mengambil ubat tertentu; tempoh kehamilan; penyakit yang bersifat autoimun dengan adanya proses keradangan; sindrom hemolitik-uremik pada kanak-kanak, yang diprovokasi oleh E. coli dan kehadiran toksin.

Kemunculan purpura vaskular dikaitkan dengan disfungsi saluran darah di hemostasis. Selalunya, purpura vaskular kongenital dan muncul sebagai hemangioma. Tompok-tompok tersebut muncul di setiap sepersepuluh bayi yang baru lahir dan akhirnya lulus atau dikeluarkan dengan laser.

Dengan purpura kongenital, sindrom genetik Marfan atau Ehlar-Danlos sering terpencil. Dalam kes sedemikian, gangguan kompleks tisu penghubung terungkap, akibatnya kecacatan diperoleh dan saluran darah, terutama arteri..

Penyebab purpura alergi adalah proses keradangan di kapilari, tetapi etiologi mereka masih belum diketahui. Terdapat spekulasi mengenai pengaruh faktor persekitaran, pemakanan dan penyakit berjangkit.

Gejala khas purpura termasuk sakit pada sendi, keradangan di kerongkongan, dan gejala neurologi..

Penampilan purpura vaskular adalah perkara biasa pada orang tua. Kadang-kadang ia juga disebut pigmentasi pikun. Kemunculan penyakit ini dikaitkan dengan keausan saluran darah, kemerosotan fungsinya, terutama di kawasan yang terdedah kepada sinaran ultraviolet (anggota badan, wajah).

Ruam dan noda mungkin menjadi lebih kuat kerana peningkatan tekanan darah. Selalunya, alasannya terletak pada komplikasi tiba-tiba yang disebabkan oleh pembekuan darah yang terbentuk di pembuluh darah, pengangkatan beban berat yang tajam, batuk yang kuat, semasa tempoh bersalin ketika melahirkan dan muntah. Penjanaan semula saluran darah boleh berlaku tanpa menggunakan rawatan ubat..

Diagnostik dan rawatan

Diagnosis dibuat setelah menerima hasil ujian darah sesuai dengan petunjuk berikut:

1. Tahap trombositopenia dalam analisis darah periferi berada di bawah 100.0 × 109 / l.
2. Autoantibodi ke platelet ada.
3. Tanda-tanda penyakit seperti anemia dan leukemia akut, yang dicirikan oleh gangguan fungsi hematopoietik, tidak termasuk.
4. Jangan mengambil ubat yang boleh menyebabkan trombositopenia.
5. Kandungan megakaryocytes dalam struktur sumsum tulang adalah normal. Tetapi ada satu ciri - tusukan sumsum tulang hanya mungkin jika pesakit telah mencapai usia 60 tahun atau diperlukan splenektomi.

Rawatan purpura terutama bertujuan untuk memperbaiki sindrom hemoragik, dan hanya dengan itu meningkatkan jumlah platelet dalam darah. Ini disebabkan oleh fakta bahawa pesakit dalam kebanyakan kes tahan terhadap jumlah platelet yang rendah, tetapi kesan sampingan terapi dapat lebih serius daripada kesan purpura.

Purpura, yang tidak menimbulkan kesulitan kepada pesakit dan tidak disertai dengan perubahan serius dalam komposisi darah, tidak memerlukan rawatan khusus. Dalam kes ini, terdapat keperluan untuk pemantauan berterusan oleh doktor yang hadir..

Apabila pendarahan berlaku, ubat hemostatik tempatan (krim, salap), serta agen hormon ditetapkan.

Transfusi darah dan / atau platelet adalah rawatan yang berkesan..

Sekiranya pendarahan menjadi sistematik, dan penggunaan ubat tidak memberikan hasil dalam masa enam bulan, maka splenektomi ditetapkan. Pembuangan limpa adalah kaedah kardinal, yang digunakan apabila terdapat ancaman pendarahan di otak.

Sebelum operasi, pemeriksaan perubatan adalah wajib, pemeriksaan organ perut dan dada ditetapkan, dan ujian darah kedua dilakukan. Doktor boleh menetapkan tambahan: X-ray, ECG, pengimejan resonans magnetik.

Segera sebelum operasi, pesakit diberi vaksin untuk mencegah kemungkinan proses keradangan setelah penyingkiran limpa.

Splenektomi dilakukan di bawah anestesia umum. Laparoskopi atau pembedahan perut dilakukan, bergantung pada petunjuk dan kemampuan institusi perubatan.

Pemulihan sepenuhnya selepas operasi sedemikian berlaku selepas 1-1.5 bulan. Selepas pembedahan, risiko jangkitan meningkat, oleh itu, vaksinasi berkala terhadap influenza dan jangkitan lain diperlukan seperti yang diarahkan oleh doktor.

Setelah menjalani rawatan atau keluar dari hospital, perlu mematuhi rutin harian tertentu untuk mengelakkan manifestasi berulang.

Penting untuk menetapkan rejim tidur dan terjaga sepenuhnya (anda harus berehat sekurang-kurangnya 8-10 jam sehari); menjalankan senaman pagi setiap hari (kira-kira setengah jam) dan prosedur air dalam bentuk mandi air suam; bersenam, mengelakkan beban berlebihan; ambil masa 1-2 jam untuk tidur siang; harus menjadi kebiasaan berjalan-jalan setiap hari di udara segar (sekurang-kurangnya 1.5 jam); elakkan cahaya matahari langsung.

Perhatian khusus harus diberikan kepada isu pemakanan: makanan harus diambil secara pecahan, 5-6 kali sehari. Pertama sekali, diet merangkumi protein (ikan, daging putih), makanan tumbuhan dan produk tenusu.

Komponen yang diperlukan ialah beri bermusim, sayur-sayuran dan buah-buahan, serta semua jenis minuman bukan berkarbonat dan bukan alkohol (mousses, kompot, teh herba).

Prognosis pemulihan cukup baik semasa mengembangkan program rawatan yang kompeten dan mengikuti semua preskripsi doktor yang menghadiri. Kematian hanya mungkin berlaku dalam kes-kes yang jarang berlaku dan dikaitkan dengan fakta bahawa pesakit menangguhkan tempoh rawatan di institusi perubatan dan pendarahan serebrum berlaku..

Pencegahan

Kemunculan purpura pada masa kanak-kanak dan remaja adalah kejadian yang paling sering terjadi, oleh itu perlu memberi perhatian khusus kepada kesihatan anak-anak yang mengalami penyakit berjangkit yang teruk. Keputusan ibu bapa yang paling kompeten harus diperhatikan oleh pakar hematologi selama beberapa tahun..

Langkah-langkah pencegahan dalam masalah kambuh dikurangkan untuk mengelakkan maksimum jangkitan virus dan pencegahan penyakit bakteria.

Anda perlu masuk ke cahaya matahari langsung sesedikit mungkin, tetapi lebih baik mengecualikan situasi seperti itu sepenuhnya.

Di samping itu, langkah pencegahan merangkumi penghapusan fokus jangkitan maksimum: karies, radang amandel, dll..

Kaedah rawatan tradisional

Minyak wijen adalah ubat yang berkesan untuk purpura. Hasil yang sangat ketara dapat dicapai jika digunakan dalam terapi hormon kompleks. Minyak meningkatkan jumlah platelet dan meningkatkan pembekuan darah. Cukup untuk mengambil minyak bijan 3 kali sehari 30 minit sebelum makan dalam jumlah 1 sudu teh.

Sekiranya berlaku pendarahan dan untuk menguatkan imuniti dengan purpura, infus pinggul mawar diambil. Segelas beri kering dituangkan dengan 1 liter air mendidih dan disuntik selama 10-12 jam (bagus untuk menyeduh infusi semalaman). Minum pada waktu siang dan bukannya teh. Anda boleh menambah madu atau sedikit gula.

Untuk kegunaan luaran, warna sophora Jepun berguna. Komposisi disediakan seperti berikut: 1 sendok teh buah dituangkan dengan 100 ml air mendidih, dimasukkan selama 1-1.5 jam, disaring. Kawasan yang terkena dilumuri dengan warna pada waktu pagi dan petang.