Nevus komedoid

Dalam kira-kira separuh kes, ia muncul semasa kelahiran, dan selebihnya ia muncul pada usia 10-15 tahun. Kekerapan - 1 kes dalam 45,000 penyakit dermatologi.

Etiologi dan patogenesis tidak diketahui. Sebilangan pengarang percaya bahawa nevus komedonik adalah hamartoma, kerana perkembangan abnormal bahagian mesodermal unit folikular-sebaceous, diikuti oleh pembezaan epitel yang tidak normal. Struktur folikel yang dihasilkan tidak dapat membentuk folikel yang sihat atau kelenjar sebum dan hanya menghasilkan keratin lembut, yang terkumpul di bukaan folikel dan membawa kepada letusan komedogenik. Yang lain percaya bahawa penyakit ini adalah bentuk nevus epidermis..

Kajian menunjukkan mutasi somatik sporadis pada gen NEK9 yang mempengaruhi pembezaan folikel normal; dalam kes keluarga yang jarang berlaku, terdapat mutasi pada gen ABCA12..

Sindrom nevus komedonik adalah patologi yang jarang berlaku yang menggabungkan lesi kulit dan pelbagai anomali sistemik (saraf, sistem osteoartikular dan mata)

Gambaran klinikal nevus komedonik dicirikan oleh lesi terhad, di mana terdapat papula folikel yang dikelompokkan erat, sedikit naik di atas permukaan kulit, bahagian tengahnya ditembusi dengan jisim tanduk tebal berwarna kelabu gelap atau hitam. Dengan penyingkiran paksa horny secara paksa, kemurungan terbentuk, di tempat atrofi kekal. Keradangan sekunder dan luka lesi (nevus komedonik yang meradang) sering diperhatikan. Nevus komedonik terutama dilokalisasikan pada kulit hujung kaki dan batang badan, lebih jarang pada wajah. Segmen, bentuk seperti nevus dengan unilateral, bilateral dan sepanjang garis Blashko diperhatikan..

Dengan sindrom nevus komedonik, perkara berikut paling sering diperhatikan:

  • kerosakan sistem saraf (disgenesis struktur otak, mikrosefali, sindrom Weber)
  • keabnormalan rangka (polysyndactaly, toe kaki kelima, jari kaki bawah, skoliosis, hipertrofi tulang, sista tulang, kyphosis, spina bifida, oligodontia, dan riket yang tahan vitamin D)
  • sista trichilemmal, spiradenoma ekrin dan hidradenoma
  • katarak
  • Sindrom Alagil

Diagnosis tidak sukar jika terdapat papula folikel khas yang dikelompokkan dengan kawah cornea pusat pada kanak-kanak dan remaja, yang wujud sejak lahir atau muncul pada masa kanak-kanak.

Histopatologi. Ia dicirikan oleh serangan epidermis yang sangat menembus ke dalam dermis, dipenuhi dengan massa tanduk. Telah dikemukakan bahawa pencerobohan epidermis seperti ini dapat mewakili folikel rambut epitel yang belum dikelilingi oleh infiltrat inflamasi..

Rawatan nevus komedogenik, sebab dan diagnosisnya

Comedonic nevus adalah keadaan kulit yang jarang berlaku. Jisim yang berlaku pada masa kanak-kanak atau remaja kelihatan seperti sekumpulan papula yang naik sedikit di atas kulit. Di tengah papula terdapat plag tanduk berwarna hitam. Setelah menghilangkan noda, lesung pipit tetap di tempatnya, atrofi dari masa ke masa. Secara luaran, neoplasma kelihatan seperti titik hitam (komedo atau jerawat), jadi nevus ini juga disebut seperti jerawat. Ia berlaku pada masa kanak-kanak atau remaja, kerana pelanggaran pembentukan folikel rambut sebum, tetapi pada dasarnya, patologi adalah kongenital. Jenis epidermis tergolong dalam pembentukan komedogenik, iaitu, dilokalisasikan di permukaan kulit.

Dalam kebanyakan kes, neoplasma dengan permulaan penyakit nevus komedogenik berlaku di bahagian depan kepala. Lokasi pelbagai tahi lalat atipikal berlaku secara linear atau huru-hara dalam jalur sepanjang beberapa sentimeter. Semasa remaja, perubahan hormon boleh menyebabkan komplikasi seperti keradangan pada folikel yang tersumbat dan abses parut. Penyakit kulit seperti itu tidak banyak mendatangkan mudarat kepada badan dan tidak mengalami simptom dalam tempoh remisi. Tetapi apabila penampilan tahi lalat ini berubah, lawatan ke doktor dan pemeriksaan diperlukan, kerana kadang-kadang terdapat kes-kes degenerasi mereka menjadi formasi ganas.

Sebab pembangunan

Sebab-sebab kemunculan nevus komedogenik diketahui, doktor telah membuktikan bahawa faktor utama adalah faktor keturunan, oleh itu patologi ini juga disebut nevus displastik keluarga. Juga, bentuk patologi kongenital dapat terjadi ketika seorang wanita hamil terlalu terdedah kepada radiasi ultraviolet, persekitaran yang tidak menguntungkan dan beberapa penyakit berjangkit. Nevus komedonik dari bentuk yang diperoleh sering berlaku semasa akil baligh di bawah pengaruh hormon.

Kanak-kanak perempuan lebih rentan terhadap patologi ini, yang menunjukkan etiologi estrogen dan progesteron formasi. Pada orang dewasa, tahi lalat seperti itu dapat muncul dengan penyalahgunaan tempat tidur penyamakan dan terbakar sinar matahari, dengan pengambilan ubat hormon yang tidak terkawal, termasuk kontraseptif oral. Kerosakan pada kulit dan kehadiran penyakit dermatologi dalam bentuk kronik juga boleh menyebabkan neoplasma komedogenik..

Gejala

Sebagai peraturan, dengan titik komedogenik, pesakit tidak memerhatikan gambaran klinikal. Lesi tidak menyakitkan, tidak menyebabkan gatal atau masalah lain Dengan trauma atau penyemperitan khas batang nevi seperti jerawat, proses keradangan dapat berkembang, disertai dengan hiperemia tisu epidermis yang terkena dan sensasi yang menyakitkan. Pada tahap pengampunan, patologi tidak mempunyai tanda-tanda.

Dalam perubatan, terdapat kes-kes yang jarang terjadi apabila pelbagai bentuk nevus, termasuk nevus rambut, dan juga seperti jerawat, telah merosot menjadi neoplasma komedi yang sangat besar. Dalam kes ini, lapisan epidermis dalam terjejas dan sista tanduk terbentuk. Lebih jarang, nevus dapat merosot menjadi neoplasma jinak ekrin, atau karsinoma sel basal. Segala komplikasi timbul dengan keradangan kronik folikel subkutan kerana percubaan bebas untuk membuang tahi lalat hitam atau coklat.

Diagnostik

Nevus seperti komedo mempunyai penampilan yang agak spesifik dan paling sering berkembang pada usia tertentu. Sekiranya formasi dijumpai pada anak yang baru lahir atau muncul sebelum baligh, maka tidak diperlukan pemeriksaan khas untuk membuat diagnosis. Sekiranya tahi lalat seperti itu dijumpai pada usia yang lebih tua, maka pemeriksaan histologi dilakukan untuk mendiagnosis nevus komedogenik..

Semasa pemeriksaan, doktor melihat folikel rambut yang belum selesai berkembang, yang menembusi dermis. Di mulut mereka terdapat lapisan stratum corneum yang padat, proses keradangan kecil dapat dijumpai di pusat pendidikan.

Semasa pemeriksaan, diagnosis pembezaan mesti dilakukan dengan:

  1. Mibelli porokeratosis, di mana lesi lebih besar (hingga dua sentimeter), palam kornea tidak ada, dan rabung yang menonjol terletak di sekitar pusat yang tenggelam;
  2. Warty nevus, apabila penyakit ini dicirikan oleh kehadiran ketuat dan hiperkeratosis yang teruk.

Setelah membuat diagnosis, doktor secara individu dalam setiap kes memutuskan sama ada pesakit memerlukan terapi.

Rawatan

Sekiranya seseorang mempunyai tahi lalat seperti itu, rawatan dilakukan hanya jika komplikasi timbul atau atas permintaan pesakit, jika kecacatan itu memberi dia rasa tidak selesa estetik. Biasanya, rawatan dipilih bergantung pada gambaran klinikal penyakit ini. Sekiranya tidak ada proses keradangan, maka nevus segera dikeluarkan, jika tidak, pertama, terapi konservatif diperlukan untuk menghilangkan keradangan. Untuk mengelakkan penyumbatan folikel, losyen diresepkan menggunakan hidrogen peroksida dan asid salisilik. Keradangan itu melegakan dengan penggunaan salap anti-radang dan antibakteria.

Untuk menghilangkan kecacatan sepenuhnya, perlu dilakukan:

  • Pengelupasan kimia - aplikasi dengan asid retinoik. Terapi dijalankan dalam dua peringkat. Langkah pertama adalah menggunakan krim dengan asid retinoik pada dos 0,025%, serta bahan pelembap dan bahan tambahan antibakteria. Pada peringkat kedua, krim yang lebih pekat diambil dengan dos asid retinoik 5%.
  • Dermabrasion - lapisan atas dermis dikeluarkan secara mekanikal. Prosedur ini harus dilakukan oleh doktor yang berkelayakan tinggi, kerana memerlukan ketelitian dan pengalaman..
  • Elektrokoagulasi - pembentukan dikeluarkan dengan membakar dengan arus frekuensi tinggi. Selepas prosedur, lesi ditutup dengan kerak nipis yang tidak dapat dikeluarkan. Ia hilang dengan sendirinya, meninggalkan tempat cahaya kecil, yang dengan cepat memperoleh warna kulit di sekitarnya dan menjadi tidak kelihatan. Setelah menghilangkan luka besar, parut kecil mungkin kekal. Semasa prosedur, kapilari juga dibakar, oleh itu pendarahan dan jangkitan tidak termasuk.
  • Terapi laser - lapisan atas epidermis dikeluarkan dengan laser. Penyingkiran tisu yang terjejas dilakukan lapisan demi lapisan, kerana setelah terapi, kemurungan kecil tetap ada di tempat pembentukan komedogenik, yang segera mengetat tanpa jejak.
  • Cryodestruction - nitrogen cair digunakan untuk menghilangkan tahi lalat. Di bawah pengaruh suhu rendah, tisu yang terkena musnah, dan pemulihan epidermis berlaku dalam jangka masa yang sangat singkat. Kematian nevus berlaku secara beransur-ansur, sehingga tidak ada luka setelah prosedur, dan juga tidak ada risiko jangkitan.
  • Campur tangan pembedahan - penyingkiran nevus komedogenik dengan pisau bedah. Kaedah ini tidak meluas dan hanya dilakukan dalam keadaan darurat dan sukar, kerana melibatkan penyingkiran tisu yang mendasari, yang menyebabkan pembentukan parut. Terutama rawatan pembedahan tidak digalakkan ketika fokus patologi terletak di wajah..

Doktor harus memutuskan dengan kaedah apa untuk menghilangkan pembentukan komedogenik, berdasarkan pilihannya pada ukuran patologi, usia pesakit, keadaan kesihatannya secara umum dan penyetempatan kecacatan..

Ubat-ubatan rakyat

Nevi komedi kecil, setelah berunding dengan doktor, dapat dirawat dengan ubat tradisional.

Anda boleh membantu menyingkirkan pertumbuhan komedogenik:

  1. Lemon dan bawang putih. Untuk menyediakan pes melawan nevus, anda perlu memasukkan sepotong lemon dan sepotong bawang putih ke dalam pengisar. Bubur yang dibuat dari komponen ini mesti disapu pada lapisan yang kecil dan disimpan selama tidak lebih dari sepuluh minit, kemudian dibasuh dengan air suam. Ia mesti diulang setiap empat jam, menyediakan bahagian baru pasta untuk setiap waktu. Kursus rawatan adalah tiga bulan.
  2. Celandine. Tumbuhan ini digunakan secara meluas dalam dermatologi, tetapi kerana jusnya beracun, semasa terapi perlu mengikuti dengan ketat dos dan syarat penggunaannya. Untuk menyingkirkan neoplasma komedogenik, anda hanya perlu menggunakan jus tumbuhan segar, yang melumurkan tahi lalat sekurang-kurangnya tiga kali sehari. Kursus rawatan berlangsung selagi anda dapat mencari celandine segar.

Kontraindikasi untuk terapi tersebut adalah proses keradangan di lokasi lesi, bayi, dan juga intoleransi individu terhadap komponen.

Pencegahan

Tidak ada langkah pencegahan khusus yang dapat menghilangkan risiko pembentukan komedogenik. Sekiranya kita membicarakan mengenai patologi yang diperoleh, mungkin sedikit kemungkinan mengurangkan kemunculannya jika anda secara berkala menjalani pemeriksaan oleh pakar dermatologi, terutama jika keluarga tersebut pernah mengalami kes bintik komedogenik, dan tidak menyalahgunakan solarium. Anda perlu berjemur di bawah sinar matahari sebelum pukul dua belas pagi atau selepas pukul empat petang, apabila radioaktif sinaran ultraviolet menurun. Jangan lupa tentang pentingnya penggunaan pelindung matahari, terutama jika kulit seseorang ringan dan terdedah kepada pembentukan jeragat dan tahi lalat baru..

Sekiranya tidak ada gejala keradangan dan komplikasi, tidak ada bahaya dari jenis nevus komedogenik ke badan. Dalam kes ini, ia boleh dikeluarkan hanya jika orang itu ingin memperbaiki penampilannya. Sekiranya terdapat kemerahan, supurasi, sindrom kesakitan, peningkatan atau perubahan bentuk kecacatan, perlu mengunjungi ahli dermatologi secepat mungkin, menjalani pemeriksaan penuh dan memulakan terapi yang sesuai.

Ubat-ubatan sendiri dengan ubat-ubatan rakyat tanpa berjumpa doktor terlebih dahulu boleh menyebabkan komplikasi yang lebih besar.

Nevus komedoid

- Ia diwakili oleh pori-pori yang diperbesar seperti komed yang diisi dengan palam tanduk dan dicirikan oleh pengelompokan linear, nevoid, dua hala, atau zosteriform.

- Sindrom nevus komedonik: Gabungan nevus komedogenik dengan manifestasi ekstrakutaneus seperti kecacatan rangka, gangguan otak, dan katarak.

- Gejala utama: Serangan yang dipenuhi keratin dengan atrofi kelenjar sebum atau folikel.

- Diagnosis pembezaan: jerawat vulgaris, jerawat neonatal, milia, nevus sebum, bentuk linear penyakit Darier.

- Varian keradangan boleh menyebabkan supurasi dan kesakitan yang teruk, yang memerlukan campur tangan pembedahan.

Comedonic nevus, terdiri daripada komedon yang dikelompokkan secara linear dan jarak dekat.

Nevus komedonal juga dikenali sebagai komedo nevus, keratosis nevus follicularis, nevus jerawatiformis unilateralis, nevus zoniforme. Comedonic nevus adalah hamartoma unit rambut sebum yang jarang berlaku. Pori-pori yang diperbesar seperti pelawak dipenuhi dengan palam keratin, yang dicirikan oleh pengelompokan linear, nevoid, dua hala, atau zosteriform.

Terdapat juga varian keradangan dengan kista purulen dan ruam seperti jerawat. Ruam ini berlaku pada wajah, dada, atau lengan atas dan sama ada sudah wujud semasa kelahiran atau berkembang semasa kecil. Sindrom nevus komedonik merujuk kepada hubungan nevus komedogenik dengan manifestasi ekstrakutaneus seperti kecacatan rangka, kelainan otak, dan katarak.

a) Kursus dan komplikasi. Nevus komedonik bersifat radang atau tidak radang dan tidak merosot secara spontan. Kursus keradangan boleh menyebabkan pembentukan parut. Sindrom nevus komedonik mengakibatkan ketidaknormalan perkembangan, kecacatan otak, kerangka, atau mata yang menjadi nyata sekitar usia 15 tahun.

b) Histologi nevus komedi. Ciri utama nevus komedogenik adalah serangan epidermis yang dipenuhi keratin yang berkaitan dengan atrofi kelenjar sebum atau folikel. Hiperkeratosis epidermolitik (EHC) mungkin ada.

c) Diagnosis pembezaan. Diagnosis pembezaan neoplasma ini termasuk jerawat vulgaris, milia, jerawat neonatal, sebum nevus, dan penyakit Darrieus linear..

1. Eccrine nevus. Eccrine nevus, bentuk ectrine hamartoma yang paling sederhana, dicirikan oleh peningkatan bilangan atau ukuran ekrin glomeruli.

Kurang daripada 20 kes eccrine nevi telah dijelaskan dalam literatur. Selalunya terletak di kulit batang atau kaki, formasi ini berlaku sama pada lelaki dan wanita..

Masa manifestasi bervariasi dari kelahiran hingga dekad kelapan, walaupun dominasi masa kanak-kanak jelas. Struktur eccrine nevi boleh berbeza, papula coklat atau warna kulit adalah ciri. Dalam fokus ini, hiperhidrosis tidak selalu diperhatikan, namun, ketika ada, rawatan bertujuan menghentikan gejala ini..

Telah dilaporkan mengenai pembetulan hiperhidrosis yang berkesan dengan ubat-ubatan seperti larutan aluminium klorida, ubat antikolinergik, antidepresan dengan tindakan antikolinergik, toksin botulinum, dan juga setelah iontoforesis atau simpatektomi. Eksisi pembedahan adalah pilihan rawatan yang boleh diterima..

2. Neokus apokrin. Apokrin nevi adalah kelenjar hamartomal kelenjar apokrin matang yang sering dijumpai di dalam nevus sebum.

Gambaran klinikalnya berbeza-beza, tetapi ia juga dapat muncul dalam bentuk nodul lembut atau papula pada kulit di fossa axillary atau dada atas. Kelenjar apokrin meluas dari epidermis ke tisu adiposa.

d) Rawatan nevus komedonik. Varian non-inflamasi dari komedogenik nevus biasanya tidak simptomatik, dan rawatan difokuskan untuk memperbaiki kecacatan kosmetik. Varian keradangan boleh disertai dengan supurasi dan kesakitan yang teruk, yang memerlukan campur tangan perubatan atau pembedahan. Keradangan dapat dikurangkan dengan menggunakan krim yang mengandungi tazarotene atau retinoid, salap tacrolimus, krim calcipotriene, dan suntikan steroid intralesi. Keratolitik Mungkin Memberi Kelegaan.

Antibiotik sistemik boleh berkesan untuk membetulkan jangkitan atau keradangan. Campur tangan pembedahan (pengekstrakan, eksisi, dermabrasi atau laser resurfacing) dapat memberikan hasil klinikal yang baik.

Semua mengenai nevus komedogenik

Comedonic nevus adalah penyakit dermatologi yang jarang dijumpai orang pada masa kanak-kanak. Penyakit ini menampakkan diri dalam bentuk papula folikel pada kulit, di bahagian tengahnya terdapat bintik hitam (sumbat tanduk). Setelah menghilangkan lesi pada tubuh pesakit, fossa kecil tetap ada, yang atrofi dari masa ke masa.

Kandungan
  1. Apa ini
  2. Bagaimana rupanya
  3. Punca berlakunya
  4. Bolehkah ia berkembang menjadi barah
  5. Ciri diagnostik
  6. Kaedah rawatan
    1. Pembuangan pembedahan
    2. Penghancuran Cryodestruction
    3. Elektrokoagulasi
    4. Penyingkiran laser
    5. Dermabrasi
  7. Komplikasi
  8. Ramalan
  9. Langkah pencegahan

Apa ini

Nevus seperti komedo raksasa paling kerap berlaku di wajah, tetapi jarang didiagnosis pada kaki atau batang badan.

Ini adalah penyakit jerawat yang menampakkan dirinya sebagai titik hitam yang jaraknya secara rawak atau linear yang membentuk jalur kecil. Apabila terdedah kepada faktor-faktor tertentu, seperti ketidakseimbangan hormon, nevus boleh menjadi rumit.

Tidak ada bahaya pembentukan jerawat seperti pada tubuh manusia, kerana penyakit ini hampir tidak berbahaya, dan tahap pengampunan terus berjalan tanpa ada manifestasi klinikal. Tetapi perubahan kecil dalam ukuran atau warna tahi lalat harus menjadi alasan untuk berjumpa doktor..

Bagaimana rupanya

Secara luaran, nevus komedonik (seperti juga disebut) menyerupai ruam jerawat dengan titik hitam di dalam setiap formasi. Doktor mengaitkan jenis nevus ini dengan jenis epidermis, iaitu dengan jenis formasi yang dilokalkan secara eksklusif pada lapisan atas kulit pesakit.

Punca berlakunya

Sebab yang tepat untuk perkembangan patologi belum dapat dipastikan. Tetapi ada faktor-faktor tertentu yang, menurut para pakar, dapat meningkatkan kemungkinan komedonik nevi. Ini termasuk kecenderungan genetik.

Kemungkinan patologi kulit boleh diwarisi dari ibu bapa ke anak, seperti yang dibuktikan oleh banyak manifestasi nevi seperti jerawat di kalangan saudara terdekat.

Bolehkah ia berkembang menjadi barah

Pembentukan nevi komedogenik tidak menimbulkan masalah bagi seseorang, tetapi dengan kerosakan mekanikal pada jerawat, keradangan dapat terjadi.

Dalam kes yang jarang berlaku, neoplasma dilahirkan semula menjadi kista trichilemmal - tumor jinak bersaiz kecil. Tetapi nevus komedonik tidak merosot menjadi tumor barah..

Ciri diagnostik

Sekiranya, sebagai peraturan, tidak ada masalah dengan diagnosis nevus seperti jerawat pada anak-anak atau remaja, maka ketika tanda-tanda seperti itu muncul pada pasien yang lebih tua, diagnosis mungkin disertai dengan kesulitan tertentu. Untuk mengklasifikasikan patologi, pemeriksaan histologi diperlukan.

Mengenai topik ini
    • Penutup kulit

Bengkak pada wajah

  • Natalia Gennadievna Butsyk
  • 10 Disember 2019.

Sekiranya perlu, doktor akan dapat menetapkan langkah-langkah diagnostik tambahan:

  • ujian darah untuk penanda tumor;
  • analisis makmal air kencing;
  • ujian darah biokimia dan am.

Harus diingat bahawa nevus komedogenik adalah penyakit khas dengan gejala yang tidak spesifik, oleh itu, diagnosis pembezaan diperlukan untuk membuat diagnosis yang tepat. Ini akan membezakan jerawat ini daripada penyakit lain..

Kaedah rawatan

Sebilangan besar pesakit yang terpaksa menghadapi ketidakselesaan teruk yang disebabkan oleh kemunculan kecacatan kosmetik untuk rawatan nevus komedogenik. Untuk menghilangkan neoplasma, teknik yang berbeza dapat digunakan untuk menyembuhkan penyakit sepenuhnya..

Pembuangan pembedahan

Kaedah biasa untuk menghilangkan luka kulit. Semasa operasi, pakar bedah membuang bukan sahaja fokus patologi, tetapi juga tisu sihat di sekitarnya, oleh itu, doktor, sebagai peraturan, tidak menggunakan pembedahan tradisional dari nevus komedogenik yang terbentuk di wajah. Operasi dilakukan di bawah anestesia tempatan.

Penghancuran Cryodestruction

Penghapusan nevi dengan pendedahan pada suhu rendah. Prosedur ini menggunakan nitrogen cair, yang merosakkan bahagian kulit pesakit yang terjejas. Rehabilitasi pasca operasi cepat, selain itu, tidak ada jejak lesi kulit pada tubuh, yang tidak dapat dikatakan mengenai penghapusan luka tradisional dengan pisau bedah.

Elektrokoagulasi

Kaedah lain yang berkesan untuk membuang papula yang terbentuk, yang terdiri daripada pengaruh arus frekuensi tinggi pada neoplasma.

Sejenis kerak muncul di kawasan yang terjejas, yang tidak digalakkan untuk dibuang sendiri. Lama kelamaan, ia akan hilang dengan sendirinya, dan tidak akan ada jejak nevus pada tubuh pesakit (dalam kes yang jarang berlaku, bekas luka mungkin tersisa).

Tisu kecil atau saluran darah yang mengelilingi nevus juga mengalami electrocoagulation. Ini membolehkan anda mencegah perkembangan semua jenis jangkitan atau pendarahan..

Penyingkiran laser

Anda juga boleh menghilangkan nevus dengan laser. Ini adalah prosedur yang berkesan tetapi lebih mahal, terutama jika dibandingkan dengan pembedahan. Ini terdiri daripada menghilangkan beberapa lapisan kulit satu demi satu. Pada akhir prosedur, sedikit lekukan mungkin tersisa di tubuh pesakit, yang akan larut dari masa ke masa.

Dermabrasi

Kaedah lain untuk merawat nevus seperti komedo gergasi adalah dengan tindakan mekanikal pada lapisan atas kulit. Prosedur ini harus dilakukan oleh pakar bedah, kerana dermabrasi disertai dengan penyingkiran beberapa lapisan kulit dengan mengikis.

Dermabrasion berjaya digunakan bukan sahaja untuk jerawat, tetapi juga untuk menghilangkan semua kemungkinan penyelewengan pada kulit manusia, bermula dengan parut keloid atau selepas jerawat, dan berakhir dengan struktur kongenital kulit, yang menampakkan diri dalam bentuk ketidakteraturannya. Untuk mencapai kesan maksimum, prosedur dilakukan beberapa kali (dari 2 hingga 5).

Komplikasi

Kemunculan nevi seperti jerawat, sebagai peraturan, tidak disertai dengan gejala yang tidak menyenangkan, tetapi komplikasi dapat timbul ketika terkena faktor-faktor tertentu. Yang paling biasa adalah keradangan di kawasan yang terjejas disebabkan oleh trauma pada fokus patologi..

Komplikasi nevus komedogenik yang lebih jarang berlaku termasuk perkembangan tumor ekrin jinak atau degenerasi menjadi kista trichilemmal. Tetapi perubahan patologi seperti itu sangat jarang berlaku..

Sekiranya polip tiba-tiba mula berubah ukuran atau terdapat tanda-tanda proses keradangan, maka anda perlu menghubungi pakar dermatologi untuk mendapatkan nasihat. Tanda-tanda seperti itu tidak dapat diabaikan, kerana boleh membahayakan tubuh..

Ramalan

Dengan terapi tepat pada masanya, nevus seperti jerawat mempunyai prognosis yang baik. Parut atau abses jarang berlaku dan hanya terjadi ketika jerawat dikeluarkan dengan pisau bedah. Menggunakan laser atau nitrogen cecair mengelakkan ini.

Dalam beberapa kes, perkembangan nevus komedogenik mungkin disertai oleh kelainan sistemik, misalnya, kecacatan rangka, atau katarak ipsilateral. Ini boleh menyukarkan proses terapi..

Langkah pencegahan

Tidak ada langkah pencegahan khas yang dapat mencegah perkembangan nevus komedogenik, kerana doktor belum dapat menentukan penyebab sebenar patologi ini. Tetapi ada cadangan untuk menjaga nevus yang sudah timbul. Pertama sekali, formasi ini mesti dilindungi dari kerosakan mekanikal dan cahaya matahari langsung..

Pembentukan komedonik tidak berbahaya bagi seseorang, tetapi hanya jika ia tidak timbul di wajah orang itu. Dalam kes ini, penyakit ini merosakkan penampilan pesakit, sehingga menimbulkan rasa tidak selesa..

Nevus komedi

Nevus komedonik adalah jenis neoplasma kulit yang agak jarang berlaku. Penyakit ini boleh menjadi kongenital dan dijangkiti pada masa kanak-kanak atau remaja. Pengecualian adalah penampilannya pada masa dewasa. Comedonic nevus tergolong dalam jenis epidermis, iaitu, ia terletak di lapisan atas kulit.

Penyakit ini tidak mempunyai batasan umur dan jantina. Manifestasi luaran cukup spesifik, oleh itu, masalah dengan diagnosis biasanya tidak timbul. Rawatan dipilih secara individu.

Etiologi

Penyebab sebenar kemunculan nevus komedogenik belum diketahui, yang menimbulkan minat besar para saintis dalam kajian etiologinya. Salah satu anggapannya adalah faktor keturunan, kerana penyakit ini sering terjadi pada saudara terdekat.

Gejala

Neoplasma dicirikan oleh susunan segmental atau linier pada kulit manusia, terutama pada kulit muka dan leher, lebih jarang pada batang dan kaki. Pendidikan boleh menjadi tunggal, tetapi lebih sering mereka berhadapan dengan pelbagai nevi dengan keadaan kacau atau simetri pada badan.

Nevus komedonik itu sendiri dinyatakan sebagai berikut:

  • bentuk - dalam bentuk jalur sekumpulan papula asal folikel hingga beberapa sentimeter panjang;
  • di bahagian tengah papule terdapat plag tanduk elastik berwarna hitam atau coklat;
  • dalam penampilan, pembentukannya menyerupai "titik hitam", yang merupakan sebab bagi nama lain penyakit ini - "nevus seperti jerawat".

Biasanya, pada tahap pengampunan, penyakit ini tidak simptomatik, tidak menimbulkan rasa tidak selesa, tetapi jika penampilan tahi lalat berubah, perlu dilakukan perundingan dengan pakar dan rawatan yang sesuai..

Diagnostik

Comedonic nevus adalah penyakit yang sangat spesifik. Selanjutnya, diagnosis pada kanak-kanak dan remaja tidak menimbulkan kesukaran, berbeza dengan orang yang berumur lebih dewasa. Dalam kes ini, kajian histologi neoplasma digunakan, yang merupakan kaedah diagnostik yang agak bermaklumat. Tidak terdapat folikel rambut yang berkembang sepenuhnya, mulutnya dipenuhi dengan massa tanduk yang menembusi kulit. Juga diperhatikan sedikit keradangan di dalam penonjolan epidermis.

Selain itu boleh dijalankan:

  • analisis darah umum;
  • analisis air kencing umum;
  • kimia darah;
  • ujian penanda tumor.

Perlu diingatkan bahawa gejala nevus seperti jerawat tidak spesifik, oleh itu, perlu dilakukan diagnostik pembezaan mengenai proses patologi berikut:

  • Nevus yang betul. Lesi dicirikan oleh kehadiran ketuat dan hiperkeratosis yang ketara, yang tidak diperhatikan dengan nevus komedonik.
  • Porokeratosis Mibelli - dicirikan oleh kehadiran kawasan lesi kulit yang lebih besar (hingga 2 cm) dan ketiadaan plag tanduk.

Diagnosis dibuat berdasarkan hasil pemeriksaan, dan data yang dikumpulkan semasa pemeriksaan awal juga dipertimbangkan..

Rawatan

Ini adalah pesakit yang menyebabkan kecacatan kosmetik raksasa yang ingin menyingkirkan nevus komedogenik.

Beberapa teknik digunakan untuk menyembuhkan penyakit sepenuhnya:

  • Rawatan asid retinoik. Ini adalah pengelupasan kimia yang berlaku dalam tiga peringkat. Pada peringkat pertama dan terakhir, krim khas yang mengandungi 0.025 g asid retinoik dan aditif pelembap digunakan. Pada peringkat pertengahan, krim dengan kandungan asid retinoik 5% digunakan.
  • Dermabrasi. Ini adalah penyingkiran mekanikal lapisan atas epidermis. Rawatan mesti dilakukan oleh pakar bedah kerana lapisan epidermis tertentu mesti dikeluarkan.
  • Penyingkiran laser. Penyingkiran lapisan kulit tertentu secara bergantian. Selepas rawatan, kemurungan kekal pada kulit, yang secara beransur-ansur hilang.
  • Elektrokoagulasi. Papula dikeluarkan dengan pembakaran dengan arus frekuensi tinggi. Kerak muncul di kawasan yang terjejas dan tidak boleh dikeluarkan sendiri. Setelah kerak jatuh, seringkali tidak ada jejak nevus, namun terdapat kes pembentukan parut kecil. Pembuluh dan tisu kecil yang mengelilingi nevus menyebabkan pembekuan, menghilangkan risiko jangkitan dan pendarahan, yang merupakan kelebihan rawatan tersebut.
  • Cryodestruction - penyingkiran nevus komedogenik menggunakan sejuk. Nitrogen cair digunakan untuk memusnahkan tisu epidermis yang terjejas. Penjanaan semula kulit berlangsung dengan cepat, dan sebagai hasil dari prosedur, tidak ada luka yang tetap, yang meminimumkan proses jangkitan.
  • Pembuangan pembedahan. Kaedah ini sering digunakan. Semasa operasi, luka dan tisu sihat di sekelilingnya dikeluarkan. Pembuangan pembedahan biasanya tidak digunakan untuk menghilangkan nevus komedogenik di wajah, kerana bekas luka yang kelihatan masih ada.

Rawatan dengan ubat tradisional juga dapat digunakan, tetapi hanya setelah berunding dengan doktor yang merawat.

Dalam kes ini, anda boleh:

  • usapkan bahagian kulit yang terkena dengan jus celandine (tempoh rawatan - 1-3 bulan).
  • selama 2-3 bulan, salurkan nevus secara bergantian dengan jus lemon dan bawang putih 5-6 kali sehari.

Tidak disarankan untuk membuang gabus sendiri, kerana kawasan yang mengalami atrofi dengan kemurungan akan tetap berada di tempatnya, yang boleh menyebabkan rasa tidak selesa pada kosmetik.

Pencegahan

Komedi nevi tidak membahayakan tubuh, jadi terapi segera tidak diperlukan. Keadaan apabila penyakit berkembang menjadi tumor atau kista jarang berlaku. Walau bagaimanapun, nevus seperti jerawat dapat merosakkan penampilan seseorang, jadi penyelesaian yang rasional adalah dengan menghubungi pakar dan menyingkirkan neoplasma.

Penyingkiran nevus komedogenik

Nevus komedonik adalah patologi yang agak jarang, tidak biasa, dengan perkembangannya terdapat peningkatan unsur kelenjar sebum. Dalam 50% kes, formasi seperti itu adalah patologi kongenital, pada pesakit lain, formasi serupa muncul di tubuh hingga sepuluh tahun. Sama sering dijangkiti penyakit ini, wakil kedua-dua jantina.

Sebab-sebab perkembangan nevus komedonik

Faktor tepat provokator belum diketahui, saintis hanya dapat mengenal pasti hubungan antara perkembangan patologi dan faktor keturunan (selalunya penyakit ini diperhatikan pada saudara-mara pada baris pertama).

Manifestasi klinikal

Nevus seperti jerawat adalah tahi lalat epidermis. Ia terletak di lapisan atas kulit, terbentuk di lokasi lampirannya, di mana terdapat banyak folikel rambut yang tumbuh dan dipenuhi keratin. Ini terdiri daripada papula jenis folikel yang jaraknya sangat dekat satu sama lain, di tengahnya terdapat palam tanduk gelap padat berwarna hitam atau coklat gelap. Ini memberikan kemiripan visual dengan komedo..

Dalam bentuknya, mirip dengan kalungan, panjangnya boleh mencapai beberapa sentimeter. Pertumbuhan tahi lalat tidak simptomatik, orang itu tidak merasa tidak selesa.

Kaedah untuk mendiagnosis nevus komedonik

Penampilan nevus komedogenik adalah spesifik. Oleh itu, diagnosisnya pada kanak-kanak tidak menimbulkan kesulitan tertentu. Walau bagaimanapun, tahi lalat seperti itu mesti dibezakan dengan hidradenitis purulen, dengan jerawat, dengan nevus ketuat, dengan porokeratosis Mibelli.

Pada orang dewasa, diagnosis dibuat berdasarkan pemeriksaan histologi bahan biologi. Ia mengandungi folikel rambut yang belum berkembang dengan mulut yang dipenuhi sisik tanduk. Reaksi keradangan yang melibatkan penonjolan epidermis semestinya ada. Untuk menilai keadaan umum dan mengesan onkologi, perkara berikut juga boleh ditetapkan:

  • analisis umum darah, air kencing,
  • kimia darah,
  • ujian penanda tumor.

Hasil analisis membolehkan mengembangkan taktik rawatan yang berkesan

Kemungkinan komplikasi nevus komedogenik

Pada remaja yang memasuki akil baligh, pembentukan yang dijelaskan di bawah pengaruh perubahan hormon dapat berubah dan menyebabkan kesakitan yang sederhana. Ia juga mungkin untuk membentuk abses tempatan, berakhir dengan parut pada kulit.

Dalam praktik perubatan, terdapat kes-kes ketika nevus komedogenik tumbuh menjadi besar, dengan kerosakan pada lapisan kulit yang dalam. Proses yang serupa sering berakhir dengan kemunculan sista tanduk. Ini menjadi mungkin disebabkan oleh adanya reaksi keradangan, yang merupakan akibat daripada kecederaan mekanikal yang kerap pada plag tanduk. Kadang-kadang nevus komedogenik merosot menjadi tumor ekrin jinak atau karsinoma sel basal.

Rawatan nevus komedonik

Ia digunakan hanya jika pendidikan memberi pesakit ketidakselesaan psikologi yang kuat. Anda boleh menyingkirkannya dengan teknik berikut:

  1. Pengelupasan kimia dengan asid. Prosedur ini dilakukan dalam tiga tahap: pertama, kulit dirawat dengan krim khas, yang mengandungi 0,025 gram agen kimia dan bahan tambahan, tindakan yang bertujuan untuk penghidratan kulit secara intensif. Kemudian produk dengan kandungan asid retinoik 5% digunakan.
  2. Dermabrasi. Semasa prosedur, epidermis muncul kembali. Prosedur ini dijalankan di hospital pembedahan. Doktor semasa operasi mesti membuang hanya epidermis.
  3. Rawatan laser. Semasa prosedur, pembersihan lapisan demi lapisan dari kawasan yang terjejas dilakukan. Pada akhir operasi, fossa cetek tetap di permukaan, tetapi kulitnya cepat pulih.
  4. Elektrokoagulasi. Papula dibakar oleh arus frekuensi tinggi. Selari dengan ini, kapal dibekukan, yang mencegah risiko pendarahan. Selepas itu, kerak terbentuk di permukaan medan operasi. Ia melindungi luka dari jangkitan, proses penyembuhan semula jadi terjadi di bawahnya, oleh itu para pakar tidak mengesyorkan merobeknya kepada pesakit mereka. Kudis itu hilang dengan sendirinya, sehelai kulit baru terdedah di bawahnya. Mula-mula mempunyai warna merah jambu terang, dan kemudian menjadi pucat..
  5. Penghancuran Cryodestruction. Semasa prosedur, nitrogen cair digunakan. Suhu rendah menyebabkan nekrosis tisu segera. Mereka ditolak, setelah epidermis yang rosak cepat dipulihkan, sehingga tidak ada bekas luka di kulit. Dengan adanya ciri ini, doktor menggunakan rawatan nitrogen cair apabila perlu untuk membuang nevus komedonik yang terdapat di wajah..
  6. Pembuangan pembedahan. Semasa operasi, pembentukan, bersama dengan tisu di sekelilingnya, dipotong dengan pisau bedah. Setelah luka diketatkan, bekas luka tetap ada, oleh itu kaedah rawatan ini tidak digunakan untuk menghilangkan tahi lalat yang tumbuh di permukaan wajah.

Pemilihan kaedah dilakukan dengan mengambil kira lokasi nevus, ukurannya, keadaan umum pesakit.

Rawatan dengan ubat tradisional

Terdapat resipi dalam gudang perubatan tradisional yang boleh digunakan untuk merawat patologi yang dijelaskan. Hampir semuanya mempunyai kesan yang sama dengan pengelupasan kimia. Hasil terbaik dapat memberikan:

  1. Jus celandine tulen. Ia dikumpulkan dari batang tanaman segar yang patah. Tahi lalat diproses dengan jus selama satu, dua, tiga bulan (setiap orang memilikinya berbeza). Kemudian formasi berubah menjadi hitam, mengering dan hilang dengan sendirinya.
  2. Jus lemon dan bawang putih. Tahi lalat dilincirkan secara bergantian, pertama dengan jus lemon, kemudian dengan jus bawang putih lima hingga enam kali sehari selama dua hingga tiga bulan.

Jangan tanggalkan palam hitam sendiri. Jika tidak, kawasan atrofi dengan kemurungan akan kekal, yang tidak akan kelihatan secara estetik..

Ramalan dan pencegahan

Pembentukan berterusan seumur hidup, tetapi secara semula jadi mereka adalah tahi lalat jinak. Dalam kes yang jarang berlaku, di bawah pengaruh faktor luaran dan dalaman, mereka boleh berubah menjadi sista. Oleh itu, para pakar mengesyorkan memantau pertumbuhan nevus komedogenik dan berusaha menghilangkan risiko kerosakan. Pencegahan penyakit ini mustahil, kerana saintis belum dapat menentukan etiologinya. Setiap orang yang mempunyai nevi di badan mereka harus berusaha melindungi mereka dari terkena cahaya matahari..

Comedonic nevus: apa itu, rawatan tahi lalat seperti jerawat

Semua mengenai nevus komedogenik

    4 minit untuk membaca

Comedonic nevus adalah penyakit dermatologi yang jarang dijumpai orang pada masa kanak-kanak. Penyakit ini menampakkan diri dalam bentuk papula folikel pada kulit, di bahagian tengahnya terdapat bintik hitam (sumbat tanduk). Setelah menghilangkan lesi pada tubuh pesakit, fossa kecil tetap ada, yang atrofi dari masa ke masa.

Kandungan

Apa ini

Nevus seperti komedo raksasa paling kerap berlaku di wajah, tetapi jarang didiagnosis pada kaki atau batang badan.

Ini adalah penyakit jerawat yang menampakkan dirinya sebagai titik hitam yang jaraknya secara rawak atau linear yang membentuk jalur kecil. Apabila terdedah kepada faktor-faktor tertentu, seperti ketidakseimbangan hormon, nevus boleh menjadi rumit.

Tidak ada bahaya pembentukan jerawat seperti pada tubuh manusia, kerana penyakit ini hampir tidak berbahaya, dan tahap pengampunan terus berjalan tanpa ada manifestasi klinikal. Tetapi perubahan kecil dalam ukuran atau warna tahi lalat harus menjadi alasan untuk berjumpa doktor..

Bagaimana rupanya

Secara luaran, nevus komedonik (seperti juga disebut) menyerupai ruam jerawat dengan titik hitam di dalam setiap formasi. Doktor mengaitkan jenis nevus ini dengan jenis epidermis, iaitu dengan jenis formasi yang dilokalkan secara eksklusif pada lapisan atas kulit pesakit.

Punca berlakunya

Sebab yang tepat untuk perkembangan patologi belum dapat dipastikan. Tetapi ada faktor-faktor tertentu yang, menurut para pakar, dapat meningkatkan kemungkinan komedonik nevi. Ini termasuk kecenderungan genetik.

Kemungkinan patologi kulit boleh diwarisi dari ibu bapa ke anak, seperti yang dibuktikan oleh banyak manifestasi nevi seperti jerawat di kalangan saudara terdekat.

Bolehkah ia berkembang menjadi barah

Pembentukan nevi komedogenik tidak menimbulkan masalah bagi seseorang, tetapi dengan kerosakan mekanikal pada jerawat, keradangan dapat terjadi.

Dalam kes yang jarang berlaku, neoplasma dilahirkan semula menjadi kista trichilemmal - tumor jinak bersaiz kecil. Tetapi nevus komedonik tidak merosot menjadi tumor barah..

Ciri diagnostik

Sekiranya, sebagai peraturan, tidak ada masalah dengan diagnosis nevus seperti jerawat pada anak-anak atau remaja, maka ketika tanda-tanda seperti itu muncul pada pasien yang lebih tua, diagnosis mungkin disertai dengan kesulitan tertentu. Untuk mengklasifikasikan patologi, pemeriksaan histologi diperlukan.

Mengenai topik ini

Bengkak pada wajah

  • Natalia Gennadievna Butsyk
  • 10 Disember 2019.

Sekiranya perlu, doktor akan dapat menetapkan langkah-langkah diagnostik tambahan:

  • ujian darah untuk penanda tumor;
  • analisis makmal air kencing;
  • ujian darah biokimia dan am.

Harus diingat bahawa nevus komedogenik adalah penyakit khas dengan gejala yang tidak spesifik, oleh itu, diagnosis pembezaan diperlukan untuk membuat diagnosis yang tepat. Ini akan membezakan jerawat ini daripada penyakit lain..

Kaedah rawatan

Sebilangan besar pesakit yang terpaksa menghadapi ketidakselesaan teruk yang disebabkan oleh kemunculan kecacatan kosmetik untuk rawatan nevus komedogenik. Untuk menghilangkan neoplasma, teknik yang berbeza dapat digunakan untuk menyembuhkan penyakit sepenuhnya..

Pembuangan pembedahan

Kaedah biasa untuk menghilangkan luka kulit. Semasa operasi, pakar bedah membuang bukan sahaja fokus patologi, tetapi juga tisu sihat di sekitarnya, oleh itu, doktor, sebagai peraturan, tidak menggunakan pembedahan tradisional dari nevus komedogenik yang terbentuk di wajah. Operasi dilakukan di bawah anestesia tempatan.

Penghancuran Cryodestruction

Penghapusan nevi dengan pendedahan pada suhu rendah. Prosedur ini menggunakan nitrogen cair, yang merosakkan bahagian kulit pesakit yang terjejas. Rehabilitasi pasca operasi cepat, selain itu, tidak ada jejak lesi kulit pada tubuh, yang tidak dapat dikatakan mengenai penghapusan luka tradisional dengan pisau bedah.

Elektrokoagulasi

Kaedah lain yang berkesan untuk membuang papula yang terbentuk, yang terdiri daripada pengaruh arus frekuensi tinggi pada neoplasma.

Sejenis kerak muncul di kawasan yang terjejas, yang tidak digalakkan untuk dibuang sendiri. Lama kelamaan, ia akan hilang dengan sendirinya, dan tidak akan ada jejak nevus pada tubuh pesakit (dalam kes yang jarang berlaku, bekas luka mungkin tersisa).

Tisu kecil atau saluran darah yang mengelilingi nevus juga mengalami electrocoagulation. Ini membolehkan anda mencegah perkembangan semua jenis jangkitan atau pendarahan..

Penyingkiran laser

Anda juga boleh menghilangkan nevus dengan laser. Ini adalah prosedur yang berkesan tetapi lebih mahal, terutama jika dibandingkan dengan pembedahan. Ini terdiri daripada menghilangkan beberapa lapisan kulit satu demi satu. Pada akhir prosedur, sedikit lekukan mungkin tersisa di tubuh pesakit, yang akan larut dari masa ke masa.

Dermabrasi

Kaedah lain untuk merawat nevus seperti komedo gergasi adalah dengan tindakan mekanikal pada lapisan atas kulit. Prosedur ini harus dilakukan oleh pakar bedah, kerana dermabrasi disertai dengan penyingkiran beberapa lapisan kulit dengan mengikis.

Dermabrasion berjaya digunakan bukan sahaja untuk jerawat, tetapi juga untuk menghilangkan semua kemungkinan penyelewengan pada kulit manusia, bermula dengan parut keloid atau selepas jerawat, dan berakhir dengan struktur kongenital kulit, yang menampakkan diri dalam bentuk ketidakteraturannya. Untuk mencapai kesan maksimum, prosedur dilakukan beberapa kali (dari 2 hingga 5).

Komplikasi

Kemunculan nevi seperti jerawat, sebagai peraturan, tidak disertai dengan gejala yang tidak menyenangkan, tetapi komplikasi dapat timbul ketika terkena faktor-faktor tertentu. Yang paling biasa adalah keradangan di kawasan yang terjejas disebabkan oleh trauma pada fokus patologi..

Komplikasi nevus komedogenik yang lebih jarang berlaku termasuk perkembangan tumor ekrin jinak atau degenerasi menjadi kista trichilemmal. Tetapi perubahan patologi seperti itu sangat jarang berlaku..

Sekiranya polip tiba-tiba mula berubah ukuran atau terdapat tanda-tanda proses keradangan, maka anda perlu menghubungi pakar dermatologi untuk mendapatkan nasihat. Tanda-tanda seperti itu tidak dapat diabaikan, kerana boleh membahayakan tubuh..

Ramalan

Dengan terapi tepat pada masanya, nevus seperti jerawat mempunyai prognosis yang baik. Parut atau abses jarang berlaku dan hanya terjadi ketika jerawat dikeluarkan dengan pisau bedah. Menggunakan laser atau nitrogen cecair mengelakkan ini.

Dalam beberapa kes, perkembangan nevus komedogenik mungkin disertai oleh kelainan sistemik, misalnya, kecacatan rangka, atau katarak ipsilateral. Ini boleh menyukarkan proses terapi..

Langkah pencegahan

Tidak ada langkah pencegahan khas yang dapat mencegah perkembangan nevus komedogenik, kerana doktor belum dapat menentukan penyebab sebenar patologi ini. Tetapi ada cadangan untuk menjaga nevus yang sudah timbul. Pertama sekali, formasi ini mesti dilindungi dari kerosakan mekanikal dan cahaya matahari langsung..

Pembentukan komedonik tidak berbahaya bagi seseorang, tetapi hanya jika ia tidak timbul di wajah orang itu. Dalam kes ini, penyakit ini merosakkan penampilan pesakit, sehingga menimbulkan rasa tidak selesa..

Nevus komedi

  • Neoplasma pada kulit dalam bentuk jalur dari satu set papula

Nevus komedonik adalah jenis neoplasma kulit yang agak jarang berlaku. Penyakit ini boleh menjadi kongenital dan dijangkiti pada masa kanak-kanak atau remaja. Pengecualian adalah penampilannya pada masa dewasa. Comedonic nevus tergolong dalam jenis epidermis, iaitu, ia terletak di lapisan atas kulit.

Penyakit ini tidak mempunyai batasan umur dan jantina. Manifestasi luaran cukup spesifik, oleh itu, masalah dengan diagnosis biasanya tidak timbul. Rawatan dipilih secara individu.

Etiologi

Penyebab sebenar kemunculan nevus komedogenik belum diketahui, yang menimbulkan minat besar para saintis dalam kajian etiologinya. Salah satu anggapannya adalah faktor keturunan, kerana penyakit ini sering terjadi pada saudara terdekat.

Gejala

Neoplasma dicirikan oleh susunan segmental atau linier pada kulit manusia, terutama pada kulit muka dan leher, lebih jarang pada batang dan kaki. Pendidikan boleh menjadi tunggal, tetapi lebih sering mereka berhadapan dengan pelbagai nevi dengan keadaan kacau atau simetri pada badan.

Nevus komedonik itu sendiri dinyatakan sebagai berikut:

  • bentuk - dalam bentuk jalur sekumpulan papula asal folikel hingga beberapa sentimeter panjang;
  • di bahagian tengah papule terdapat plag tanduk elastik berwarna hitam atau coklat;
  • dalam penampilan, pembentukannya menyerupai "titik hitam", yang merupakan sebab bagi nama lain penyakit ini - "nevus seperti jerawat".

Biasanya, pada tahap pengampunan, penyakit ini tidak simptomatik, tidak menimbulkan rasa tidak selesa, tetapi jika penampilan tahi lalat berubah, perlu dilakukan perundingan dengan pakar dan rawatan yang sesuai..

Diagnostik

Comedonic nevus adalah penyakit yang sangat spesifik. Selanjutnya, diagnosis pada kanak-kanak dan remaja tidak menimbulkan kesukaran, berbeza dengan orang yang berumur lebih dewasa. Dalam kes ini, kajian histologi neoplasma digunakan, yang merupakan kaedah diagnostik yang agak bermaklumat. Tidak terdapat folikel rambut yang berkembang sepenuhnya, mulutnya dipenuhi dengan massa tanduk yang menembusi kulit. Juga diperhatikan sedikit keradangan di dalam penonjolan epidermis.

Selain itu boleh dijalankan:

  • analisis darah umum;
  • analisis air kencing umum;
  • kimia darah;
  • ujian penanda tumor.

Perlu diingatkan bahawa gejala nevus seperti jerawat tidak spesifik, oleh itu, perlu dilakukan diagnostik pembezaan mengenai proses patologi berikut:

  • Nevus yang betul. Lesi dicirikan oleh kehadiran ketuat dan hiperkeratosis yang ketara, yang tidak diperhatikan dengan nevus komedonik.
  • Porokeratosis Mibelli - dicirikan oleh kehadiran kawasan lesi kulit yang lebih besar (hingga 2 cm) dan ketiadaan plag tanduk.

Diagnosis dibuat berdasarkan hasil pemeriksaan, dan data yang dikumpulkan semasa pemeriksaan awal juga dipertimbangkan..

Rawatan

Ini adalah pesakit yang menyebabkan kecacatan kosmetik raksasa yang ingin menyingkirkan nevus komedogenik.

Beberapa teknik digunakan untuk menyembuhkan penyakit sepenuhnya:

  • Rawatan asid retinoik. Ini adalah pengelupasan kimia yang berlaku dalam tiga peringkat. Pada peringkat pertama dan terakhir, krim khas yang mengandungi 0.025 g asid retinoik dan aditif pelembap digunakan. Pada peringkat pertengahan, krim dengan kandungan asid retinoik 5% digunakan.
  • Dermabrasi. Ini adalah penyingkiran mekanikal lapisan atas epidermis. Rawatan mesti dilakukan oleh pakar bedah kerana lapisan epidermis tertentu mesti dikeluarkan.
  • Penyingkiran laser. Penyingkiran lapisan kulit tertentu secara bergantian. Selepas rawatan, kemurungan kekal pada kulit, yang secara beransur-ansur hilang.
  • Elektrokoagulasi. Papula dikeluarkan dengan pembakaran dengan arus frekuensi tinggi. Kerak muncul di kawasan yang terjejas dan tidak boleh dikeluarkan sendiri. Setelah kerak jatuh, seringkali tidak ada jejak nevus, namun terdapat kes pembentukan parut kecil. Pembuluh dan tisu kecil yang mengelilingi nevus menyebabkan pembekuan, menghilangkan risiko jangkitan dan pendarahan, yang merupakan kelebihan rawatan tersebut.
  • Cryodestruction - penyingkiran nevus komedogenik menggunakan sejuk. Nitrogen cair digunakan untuk memusnahkan tisu epidermis yang terjejas. Penjanaan semula kulit berlangsung dengan cepat, dan sebagai hasil dari prosedur, tidak ada luka yang tetap, yang meminimumkan proses jangkitan.
  • Pembuangan pembedahan. Kaedah ini sering digunakan. Semasa operasi, luka dan tisu sihat di sekelilingnya dikeluarkan. Pembuangan pembedahan biasanya tidak digunakan untuk menghilangkan nevus komedogenik di wajah, kerana bekas luka yang kelihatan masih ada.

Rawatan dengan ubat tradisional juga dapat digunakan, tetapi hanya setelah berunding dengan doktor yang merawat.

Dalam kes ini, anda boleh:

  • usapkan bahagian kulit yang terkena dengan jus celandine (tempoh rawatan - 1-3 bulan).
  • selama 2-3 bulan, salurkan nevus secara bergantian dengan jus lemon dan bawang putih 5-6 kali sehari.

Tidak disarankan untuk membuang gabus sendiri, kerana kawasan yang mengalami atrofi dengan kemurungan akan tetap berada di tempatnya, yang boleh menyebabkan rasa tidak selesa pada kosmetik.

Pencegahan

Komedi nevi tidak membahayakan tubuh, jadi terapi segera tidak diperlukan. Keadaan apabila penyakit berkembang menjadi tumor atau kista jarang berlaku. Walau bagaimanapun, nevus seperti jerawat dapat merosakkan penampilan seseorang, jadi penyelesaian yang rasional adalah dengan menghubungi pakar dan menyingkirkan neoplasma.

Penyingkiran nevus komedogenik

Nevus komedonik adalah patologi yang agak jarang, tidak biasa, dengan perkembangannya terdapat peningkatan unsur kelenjar sebum. Dalam 50% kes, formasi seperti itu adalah patologi kongenital, pada pesakit lain, formasi serupa muncul di tubuh hingga sepuluh tahun. Sama sering dijangkiti penyakit ini, wakil kedua-dua jantina.

Sebab-sebab perkembangan nevus komedonik

Faktor tepat provokator belum diketahui, saintis hanya dapat mengenal pasti hubungan antara perkembangan patologi dan faktor keturunan (selalunya penyakit ini diperhatikan pada saudara-mara pada baris pertama).

Manifestasi klinikal

Nevus seperti jerawat adalah tahi lalat epidermis. Ia terletak di lapisan atas kulit, terbentuk di lokasi lampirannya, di mana terdapat banyak folikel rambut yang tumbuh dan dipenuhi keratin. Ini terdiri daripada papula jenis folikel yang jaraknya sangat dekat satu sama lain, di tengahnya terdapat palam tanduk gelap padat berwarna hitam atau coklat gelap. Ini memberikan kemiripan visual dengan komedo..

Dalam bentuknya, mirip dengan kalungan, panjangnya boleh mencapai beberapa sentimeter. Pertumbuhan tahi lalat tidak simptomatik, orang itu tidak merasa tidak selesa.

Kaedah untuk mendiagnosis nevus komedonik

Penampilan nevus komedogenik adalah spesifik. Oleh itu, diagnosisnya pada kanak-kanak tidak menimbulkan kesulitan tertentu. Walau bagaimanapun, tahi lalat seperti itu mesti dibezakan dengan hidradenitis purulen, dengan jerawat, dengan nevus ketuat, dengan porokeratosis Mibelli.

Pada orang dewasa, diagnosis dibuat berdasarkan pemeriksaan histologi bahan biologi. Ia mengandungi folikel rambut yang belum berkembang dengan mulut yang dipenuhi sisik tanduk. Reaksi keradangan yang melibatkan penonjolan epidermis semestinya ada. Untuk menilai keadaan umum dan mengesan onkologi, perkara berikut juga boleh ditetapkan:

  • analisis umum darah, air kencing,
  • kimia darah,
  • ujian penanda tumor.

Hasil analisis membolehkan mengembangkan taktik rawatan yang berkesan

Kemungkinan komplikasi nevus komedogenik

Pada remaja yang memasuki akil baligh, pembentukan yang dijelaskan di bawah pengaruh perubahan hormon dapat berubah dan menyebabkan kesakitan yang sederhana. Ia juga mungkin untuk membentuk abses tempatan, berakhir dengan parut pada kulit.

Dalam praktik perubatan, terdapat kes-kes ketika nevus komedogenik tumbuh menjadi besar, dengan kerosakan pada lapisan kulit yang dalam. Proses yang serupa sering berakhir dengan kemunculan sista tanduk. Ini menjadi mungkin disebabkan oleh adanya reaksi keradangan, yang merupakan akibat daripada kecederaan mekanikal yang kerap pada plag tanduk. Kadang-kadang nevus komedogenik merosot menjadi tumor ekrin jinak atau karsinoma sel basal.

Rawatan nevus komedonik

Ia digunakan hanya jika pendidikan memberi pesakit ketidakselesaan psikologi yang kuat. Anda boleh menyingkirkannya dengan teknik berikut:

  1. Pengelupasan kimia dengan asid. Prosedur ini dilakukan dalam tiga tahap: pertama, kulit dirawat dengan krim khas, yang mengandungi 0,025 gram agen kimia dan bahan tambahan, tindakan yang bertujuan untuk penghidratan kulit secara intensif. Kemudian produk dengan kandungan asid retinoik 5% digunakan.
  2. Dermabrasi. Semasa prosedur, epidermis muncul kembali. Prosedur ini dijalankan di hospital pembedahan. Doktor semasa operasi mesti membuang hanya epidermis.
  3. Rawatan laser. Semasa prosedur, pembersihan lapisan demi lapisan dari kawasan yang terjejas dilakukan. Pada akhir operasi, fossa cetek tetap di permukaan, tetapi kulitnya cepat pulih.
  4. Elektrokoagulasi. Papula dibakar oleh arus frekuensi tinggi. Selari dengan ini, kapal dibekukan, yang mencegah risiko pendarahan. Selepas itu, kerak terbentuk di permukaan medan operasi. Ia melindungi luka dari jangkitan, proses penyembuhan semula jadi terjadi di bawahnya, oleh itu para pakar tidak mengesyorkan merobeknya kepada pesakit mereka. Kudis itu hilang dengan sendirinya, sehelai kulit baru terdedah di bawahnya. Mula-mula mempunyai warna merah jambu terang, dan kemudian menjadi pucat..
  5. Penghancuran Cryodestruction. Semasa prosedur, nitrogen cair digunakan. Suhu rendah menyebabkan nekrosis tisu segera. Mereka ditolak, setelah epidermis yang rosak cepat dipulihkan, sehingga tidak ada bekas luka di kulit. Dengan adanya ciri ini, doktor menggunakan rawatan nitrogen cair apabila perlu untuk membuang nevus komedonik yang terdapat di wajah..
  6. Pembuangan pembedahan. Semasa operasi, pembentukan, bersama dengan tisu di sekelilingnya, dipotong dengan pisau bedah. Setelah luka diketatkan, bekas luka tetap ada, oleh itu kaedah rawatan ini tidak digunakan untuk menghilangkan tahi lalat yang tumbuh di permukaan wajah.

Pemilihan kaedah dilakukan dengan mengambil kira lokasi nevus, ukurannya, keadaan umum pesakit.

Rawatan dengan ubat tradisional

Terdapat resipi dalam gudang perubatan tradisional yang boleh digunakan untuk merawat patologi yang dijelaskan. Hampir semuanya mempunyai kesan yang sama dengan pengelupasan kimia. Hasil terbaik dapat memberikan:

  1. Jus celandine tulen. Ia dikumpulkan dari batang tanaman segar yang patah. Tahi lalat diproses dengan jus selama satu, dua, tiga bulan (setiap orang memilikinya berbeza). Kemudian formasi berubah menjadi hitam, mengering dan hilang dengan sendirinya.
  2. Jus lemon dan bawang putih. Tahi lalat dilincirkan secara bergantian, pertama dengan jus lemon, kemudian dengan jus bawang putih lima hingga enam kali sehari selama dua hingga tiga bulan.

Jangan tanggalkan palam hitam sendiri. Jika tidak, kawasan atrofi dengan kemurungan akan kekal, yang tidak akan kelihatan secara estetik..

Ramalan dan pencegahan

Pembentukan berterusan seumur hidup, tetapi secara semula jadi mereka adalah tahi lalat jinak. Dalam kes yang jarang berlaku, di bawah pengaruh faktor luaran dan dalaman, mereka boleh berubah menjadi sista. Oleh itu, para pakar mengesyorkan memantau pertumbuhan nevus komedogenik dan berusaha menghilangkan risiko kerosakan. Pencegahan penyakit ini mustahil, kerana saintis belum dapat menentukan etiologinya. Setiap orang yang mempunyai nevi di badan mereka harus berusaha melindungi mereka dari terkena cahaya matahari..

Nevus seperti jerawat atau komedonik

Nevus adalah neoplasma kongenital atau diperoleh pada kulit, yang dalam kehidupan seharian sering disebut tahi lalat. Terdapat banyak jenis nevi (nevus tisu penghubung, nevus atipikal, dll.), Kebanyakannya tidak berbahaya, namun terdapat tahi lalat yang boleh merosot menjadi neoplasma malignan.

Comedonic nevus adalah jenis luka kulit yang agak jarang berlaku. Ia boleh menjadi kongenital atau berkembang semasa kanak-kanak atau remaja. Pada orang dewasa, nevi komedi jarang berlaku. Pembentukan ini tergolong dalam tahi lalat epidermis, iaitu, ia terletak di lapisan atas kulit.

Sebab pembangunan

Sehingga kini, tidak mungkin untuk mengenal pasti sebab-sebab yang tepat yang menyebabkan perkembangan nevi komedi. Kemungkinan kecenderungan penampilan formasi ini pada kulit diwarisi, kerana nevi seperti jerawat sering diperhatikan pada saudara darah.

Manifestasi klinikal

Secara luaran, nevus komedonik kelihatan seperti pembentukan tidak teratur atau linear. Dalam pembentukan ini terdapat papula folikel yang dikelompokkan menjadi konglomerat padat. Di bahagian tengah papula terdapat palam corneous yang padat, permukaannya dicat coklat atau hitam. Berkat ini, formasinya menyerupai komedo - "bintik hitam" pada kulit.

Apabila plag tanduk dikeluarkan secara paksa dari nevus seperti jerawat, kemurungan tetap ada di tempatnya, yang kemudian berubah menjadi tapak atrofi.

Nevus komedonik boleh terletak di mana-mana bahagian badan, termasuk di wajah. Pendidikan boleh diasingkan, tetapi pelbagai nevi lebih biasa. Pembentukan boleh terletak secara kacau dan simetri.

Nevus komedonik tidak mengganggu fizikal. Ia tidak menyakitkan atau gatal. Namun, dengan percubaan bebas untuk melepaskan palam enggang, terdapat risiko kerosakan pada dinding folikel dan perkembangan keradangan.

Kaedah diagnostik

Nevus komedonik mempunyai gambaran klinikal yang agak spesifik. Oleh itu, diagnosis pembentukan yang wujud sejak lahir atau yang muncul pada masa kanak-kanak, sebagai peraturan, tidak menimbulkan kesulitan. Adalah lebih sukar untuk membuat diagnosis jika nevus komedogenik terbentuk pada usia yang lebih tua. Dalam kes ini, kadang-kadang anda perlu menggunakan kajian histologi..

Histologi nevi komedi cukup spesifik. Folikel rambut yang kurang berkembang didapati menembusi ke dalam dermis. Mulut folikel dipenuhi dengan massa tanduk. Mungkin terdapat tanda-tanda keradangan kecil di dalam penonjolan epidermis (invaginat).

Adalah perlu untuk membezakan nevus komedonik dari formasi seperti:

  • Nevus yang betul. Dalam kes ini, hiperkeratosis yang ketara dan perubahan ketuat diperhatikan pada lesi, yang sama sekali tidak hadir dengan nevus komedonik.
  • Porokeratosis Mibelli. Penyakit ini dicirikan oleh ukuran fokus yang lebih besar (hingga 2 cm), adanya rabung yang menonjol di sekitar pusat yang tenggelam dan ketiadaan palam bertanduk, ciri nevus seperti jerawat.

Kemungkinan komplikasi

Nevi seperti jerawat, sebagai peraturan, tidak mengganggu pesakit. Reaksi keradangan hanya berlaku apabila lesi cedera. Sangat jarang pembentukan komedogenik merosot menjadi kista trichilemmal, tumor eccrine jinak atau karsinoma sel basal..

Dengan peningkatan ukuran nevus komedonik atau kemunculan tanda-tanda keradangan, disarankan untuk berjumpa dengan pakar dermatologi dan ahli onkologi.

Rawatan

Dalam kebanyakan kes, nevus komedogenik tidak menyebabkan ketidakselesaan fizikal. Walau bagaimanapun, jika pembentukannya menimbulkan masalah kosmetik, maka lebih baik menghapusnya..

Beberapa kaedah yang berbeza digunakan untuk menghilangkan nevus seperti jerawat..

Aplikasi asid retinoik. Pada asasnya, rawatan ini adalah pengelupasan kimia, yang dilakukan dalam tiga peringkat. Pada peringkat pertama dan terakhir rawatan nevus seperti jerawat, krim yang mengandungi 0,025% asid retinoik dan bahan tambahan antibakteria dan pelembap digunakan. Pada peringkat kedua, yang utama, alat digunakan di mana asid retinoik 5% digunakan sebagai komponen aktif.

Dembrasion. Kaedah menghilangkan lesi kulit terdiri daripada penyingkiran lapisan atas kulit secara mekanikal. Operasi ini harus dilakukan hanya oleh pakar yang berpengalaman, kerana perlu membuang lapisan kulit yang ditentukan dengan ketat.

Penyingkiran laser nevi seperti jerawat melibatkan penyingkiran lapisan atas lapisan kulit demi lapisan. Selepas prosedur, rongga tetap ada pada kulit, yang hilang dari masa ke masa.

Elektrokoagulasi. Semasa menggunakan kaedah ini, lesi dikeluarkan dengan pembakaran dengan arus frekuensi tinggi. Kerak segera terbentuk di lokasi tumpuan, yang tidak akan terkoyak. Setelah kerak terkelupas, bintik-bintik akan tetap ada di kulit, yang akan memudar seiring waktu. Sangat jarang terdapat bekas luka di tapak tahi lalat yang dikeluarkan. Kelebihan kaedah ini ialah semasa prosedur pembekuan, saluran kecil dan tisu di sekitar nevus terdedah. Ini menghilangkan risiko pendarahan dan jangkitan luka..

Penghancuran Cryodestruction. Nevus komedonik dapat dikeluarkan dengan sejuk; kaedah ini melibatkan penggunaan nitrogen cair. Dengan bantuan selesema, pemusnahan tisu epidermis yang terjejas dilakukan. Proses pertumbuhan semula kulit selepas prosedur sangat cepat. Semasa menggunakan cryodestruction, tisu mati tidak dikeluarkan segera, penolakan berlaku setelah beberapa saat. Maksudnya, setelah prosedur, tidak ada luka yang ternganga, jadi risiko jangkitan adalah minimum..

Pembuangan pembedahan. Komedi nevi jarang dikeluarkan melalui pembedahan, tetapi kadang-kadang perlu menggunakan pemotongan tisu yang terkena. Semasa operasi, bukan sahaja lesi dikeluarkan, tetapi kulit yang sihat ditangkap di sekitarnya. Mereka berusaha untuk tidak menggunakan kaedah menghilangkan formasi ini jika tahi lalat terletak di wajah, kerana terdapat risiko pembentukan parut yang tinggi.

Pemilihan kaedah untuk menghilangkan nevus seperti jerawat harus dilakukan oleh doktor, kerana ini harus mempertimbangkan lokasi pembentukannya, ukurannya dan kesihatan umum pesakit.

Rawatan dengan ubat tradisional

Anda boleh mencuba menghilangkan nevus komedogenik menggunakan kaedah yang ditawarkan oleh penyembuh tradisional.

  • Jus Celandine. Ia perlu untuk melumasi pembentukan seperti jerawat dengan jus celandine segar sekurang-kurangnya tiga kali sehari. Rawatan mungkin memerlukan beberapa bulan.
  • Anda boleh mencuba pelumas seperti jerawat dengan jus bawang putih dan lemon, bergantian antara dana ini. Prosedur mesti dijalankan 5-6 kali sehari selama sekurang-kurangnya 2-3 bulan.

Ramalan dan pencegahan

Pencegahan pembentukan komedi nevi adalah mustahil, kerana sebab-sebab yang menyebabkan perkembangannya tidak diketahui.

Nevi komedi, sebagai peraturan, tidak berbahaya bagi kesihatan; kes-kes degenerasi mereka menjadi kista atau tumor sangat jarang terjadi. Walau bagaimanapun, kehadiran nevi seperti jerawat dapat merosakkan penampilan, jadi kadang-kadang lebih baik membuangnya.

Rawatan nevus komedogenik, sebab dan diagnosisnya

Comedonic nevus adalah keadaan kulit yang jarang berlaku. Jisim yang berlaku pada masa kanak-kanak atau remaja kelihatan seperti sekumpulan papula yang naik sedikit di atas kulit. Di tengah papula terdapat plag tanduk berwarna hitam. Setelah menghilangkan noda, lesung pipit tetap di tempatnya, atrofi dari masa ke masa. Secara luaran, neoplasma kelihatan seperti titik hitam (komedo atau jerawat), jadi nevus ini juga disebut seperti jerawat. Ia berlaku pada masa kanak-kanak atau remaja, kerana pelanggaran pembentukan folikel rambut sebum, tetapi pada dasarnya, patologi adalah kongenital. Jenis epidermis tergolong dalam pembentukan komedogenik, iaitu, dilokalisasikan di permukaan kulit.

Dalam kebanyakan kes, neoplasma dengan permulaan penyakit nevus komedogenik berlaku di bahagian depan kepala. Lokasi pelbagai tahi lalat atipikal berlaku secara linear atau huru-hara dalam jalur sepanjang beberapa sentimeter. Semasa remaja, perubahan hormon boleh menyebabkan komplikasi seperti keradangan pada folikel yang tersumbat dan abses parut. Penyakit kulit seperti itu tidak banyak mendatangkan mudarat kepada badan dan tidak mengalami simptom dalam tempoh remisi. Tetapi apabila penampilan tahi lalat ini berubah, lawatan ke doktor dan pemeriksaan diperlukan, kerana kadang-kadang terdapat kes-kes degenerasi mereka menjadi formasi ganas.

Sebab pembangunan

Sebab-sebab kemunculan nevus komedogenik diketahui, doktor telah membuktikan bahawa faktor utama adalah faktor keturunan, oleh itu patologi ini juga disebut nevus displastik keluarga. Juga, bentuk patologi kongenital dapat terjadi ketika seorang wanita hamil terlalu terdedah kepada radiasi ultraviolet, persekitaran yang tidak menguntungkan dan beberapa penyakit berjangkit. Nevus komedonik dari bentuk yang diperoleh sering berlaku semasa akil baligh di bawah pengaruh hormon.

Kanak-kanak perempuan lebih rentan terhadap patologi ini, yang menunjukkan etiologi estrogen dan progesteron formasi. Pada orang dewasa, tahi lalat seperti itu dapat muncul dengan penyalahgunaan tempat tidur penyamakan dan terbakar sinar matahari, dengan pengambilan ubat hormon yang tidak terkawal, termasuk kontraseptif oral. Kerosakan pada kulit dan kehadiran penyakit dermatologi dalam bentuk kronik juga boleh menyebabkan neoplasma komedogenik..

Gejala

Sebagai peraturan, dengan titik komedogenik, pesakit tidak memerhatikan gambaran klinikal. Lesi tidak menyakitkan, tidak menyebabkan gatal atau masalah lain Dengan trauma atau penyemperitan khas batang nevi seperti jerawat, proses keradangan dapat berkembang, disertai dengan hiperemia tisu epidermis yang terkena dan sensasi yang menyakitkan. Pada tahap pengampunan, patologi tidak mempunyai tanda-tanda.

Dalam perubatan, terdapat kes-kes yang jarang terjadi apabila pelbagai bentuk nevus, termasuk nevus rambut, dan juga seperti jerawat, telah merosot menjadi neoplasma komedi yang sangat besar. Dalam kes ini, lapisan epidermis dalam terjejas dan sista tanduk terbentuk. Lebih jarang, nevus dapat merosot menjadi neoplasma jinak ekrin, atau karsinoma sel basal. Segala komplikasi timbul dengan keradangan kronik folikel subkutan kerana percubaan bebas untuk membuang tahi lalat hitam atau coklat.

Diagnostik

Nevus seperti komedo mempunyai penampilan yang agak spesifik dan paling sering berkembang pada usia tertentu. Sekiranya formasi dijumpai pada anak yang baru lahir atau muncul sebelum baligh, maka tidak diperlukan pemeriksaan khas untuk membuat diagnosis. Sekiranya tahi lalat seperti itu dijumpai pada usia yang lebih tua, maka pemeriksaan histologi dilakukan untuk mendiagnosis nevus komedogenik..

Semasa pemeriksaan, doktor melihat folikel rambut yang belum selesai berkembang, yang menembusi dermis. Di mulut mereka terdapat lapisan stratum corneum yang padat, proses keradangan kecil dapat dijumpai di pusat pendidikan.

Semasa pemeriksaan, diagnosis pembezaan mesti dilakukan dengan:

  1. Mibelli porokeratosis, di mana lesi lebih besar (hingga dua sentimeter), palam kornea tidak ada, dan rabung yang menonjol terletak di sekitar pusat yang tenggelam;
  2. Warty nevus, apabila penyakit ini dicirikan oleh kehadiran ketuat dan hiperkeratosis yang teruk.

Setelah membuat diagnosis, doktor secara individu dalam setiap kes memutuskan sama ada pesakit memerlukan terapi.

Rawatan

Sekiranya seseorang mempunyai tahi lalat seperti itu, rawatan dilakukan hanya jika komplikasi timbul atau atas permintaan pesakit, jika kecacatan itu memberi dia rasa tidak selesa estetik. Biasanya, rawatan dipilih bergantung pada gambaran klinikal penyakit ini. Sekiranya tidak ada proses keradangan, maka nevus segera dikeluarkan, jika tidak, pertama, terapi konservatif diperlukan untuk menghilangkan keradangan. Untuk mengelakkan penyumbatan folikel, losyen diresepkan menggunakan hidrogen peroksida dan asid salisilik. Keradangan itu melegakan dengan penggunaan salap anti-radang dan antibakteria.

Untuk menghilangkan kecacatan sepenuhnya, perlu dilakukan:

  • Pengelupasan kimia - aplikasi dengan asid retinoik. Terapi dijalankan dalam dua peringkat. Langkah pertama adalah menggunakan krim dengan asid retinoik pada dos 0,025%, serta bahan pelembap dan bahan tambahan antibakteria. Pada peringkat kedua, krim yang lebih pekat diambil dengan dos asid retinoik 5%.
  • Dermabrasion - lapisan atas dermis dikeluarkan secara mekanikal. Prosedur ini harus dilakukan oleh doktor yang berkelayakan tinggi, kerana memerlukan ketelitian dan pengalaman..
  • Elektrokoagulasi - pembentukan dikeluarkan dengan membakar dengan arus frekuensi tinggi. Selepas prosedur, lesi ditutup dengan kerak nipis yang tidak dapat dikeluarkan. Ia hilang dengan sendirinya, meninggalkan tempat cahaya kecil, yang dengan cepat memperoleh warna kulit di sekitarnya dan menjadi tidak kelihatan. Setelah menghilangkan luka besar, parut kecil mungkin kekal. Semasa prosedur, kapilari juga dibakar, oleh itu pendarahan dan jangkitan tidak termasuk.
  • Terapi laser - lapisan atas epidermis dikeluarkan dengan laser. Penyingkiran tisu yang terjejas dilakukan lapisan demi lapisan, kerana setelah terapi, kemurungan kecil tetap ada di tempat pembentukan komedogenik, yang segera mengetat tanpa jejak.
  • Cryodestruction - nitrogen cair digunakan untuk menghilangkan tahi lalat. Di bawah pengaruh suhu rendah, tisu yang terkena musnah, dan pemulihan epidermis berlaku dalam jangka masa yang sangat singkat. Kematian nevus berlaku secara beransur-ansur, sehingga tidak ada luka setelah prosedur, dan juga tidak ada risiko jangkitan.
  • Campur tangan pembedahan - penyingkiran nevus komedogenik dengan pisau bedah. Kaedah ini tidak meluas dan hanya dilakukan dalam keadaan darurat dan sukar, kerana melibatkan penyingkiran tisu yang mendasari, yang menyebabkan pembentukan parut. Terutama rawatan pembedahan tidak digalakkan ketika fokus patologi terletak di wajah..

Doktor harus memutuskan dengan kaedah apa untuk menghilangkan pembentukan komedogenik, berdasarkan pilihannya pada ukuran patologi, usia pesakit, keadaan kesihatannya secara umum dan penyetempatan kecacatan..

Ubat-ubatan rakyat

Nevi komedi kecil, setelah berunding dengan doktor, dapat dirawat dengan ubat tradisional.

Anda boleh membantu menyingkirkan pertumbuhan komedogenik:

  1. Lemon dan bawang putih. Untuk menyediakan pes melawan nevus, anda perlu memasukkan sepotong lemon dan sepotong bawang putih ke dalam pengisar. Bubur yang dibuat dari komponen ini mesti disapu pada lapisan yang kecil dan disimpan selama tidak lebih dari sepuluh minit, kemudian dibasuh dengan air suam. Ia mesti diulang setiap empat jam, menyediakan bahagian baru pasta untuk setiap waktu. Kursus rawatan adalah tiga bulan.
  2. Celandine. Tumbuhan ini digunakan secara meluas dalam dermatologi, tetapi kerana jusnya beracun, semasa terapi perlu mengikuti dengan ketat dos dan syarat penggunaannya. Untuk menyingkirkan neoplasma komedogenik, anda hanya perlu menggunakan jus tumbuhan segar, yang melumurkan tahi lalat sekurang-kurangnya tiga kali sehari. Kursus rawatan berlangsung selagi anda dapat mencari celandine segar.

Kontraindikasi untuk terapi tersebut adalah proses keradangan di lokasi lesi, bayi, dan juga intoleransi individu terhadap komponen.

Pencegahan

Tidak ada langkah pencegahan khusus yang dapat menghilangkan risiko pembentukan komedogenik. Sekiranya kita membicarakan mengenai patologi yang diperoleh, mungkin sedikit kemungkinan mengurangkan kemunculannya jika anda secara berkala menjalani pemeriksaan oleh pakar dermatologi, terutama jika keluarga tersebut pernah mengalami kes bintik komedogenik, dan tidak menyalahgunakan solarium. Anda perlu berjemur di bawah sinar matahari sebelum pukul dua belas pagi atau selepas pukul empat petang, apabila radioaktif sinaran ultraviolet menurun. Jangan lupa tentang pentingnya penggunaan pelindung matahari, terutama jika kulit seseorang ringan dan terdedah kepada pembentukan jeragat dan tahi lalat baru..

Sekiranya tidak ada gejala keradangan dan komplikasi, tidak ada bahaya dari jenis nevus komedogenik ke badan. Dalam kes ini, ia boleh dikeluarkan hanya jika orang itu ingin memperbaiki penampilannya. Sekiranya terdapat kemerahan, supurasi, sindrom kesakitan, peningkatan atau perubahan bentuk kecacatan, perlu mengunjungi ahli dermatologi secepat mungkin, menjalani pemeriksaan penuh dan memulakan terapi yang sesuai.

Ubat-ubatan sendiri dengan ubat-ubatan rakyat tanpa berjumpa doktor terlebih dahulu boleh menyebabkan komplikasi yang lebih besar.

Tahi lalat: berbahaya dan tidak berbahaya, foto dan keterangan, penghapusan, mengapa ia muncul

Tahi lalat dalam istilah perubatan dipanggil nevi.

Mereka boleh dijumpai di badan mana-mana orang dalam bentuk titik bulat kecil, kecil, menjulang di atas permukaan badan, formasi globular, kawasan kulit berpigmen besar.

Varieti tahi lalat: foto

Apa ini?

Moles terdiri daripada sel khusus epidermis - melanosit, yang bertanggungjawab untuk penghasilan melanin dalam badan (pigmen yang mewarnai kulit dalam pelbagai warna coklat). Di bawah pengaruh faktor luaran atau dalaman, jumlah yang berlebihan terkumpul di tempat-tempat kulit tertentu - inilah sebabnya tahi lalat muncul di badan orang dewasa, kanak-kanak atau orang tua.

Pada sesetengah orang, nevi tetap tidak berubah pada kulit sepanjang hidup mereka, pada orang lain mereka hilang, pada yang lain mereka tumbuh atau mengubah bentuk dan warna mereka. Yang terakhir menjadi berbahaya dan boleh merosot menjadi formasi ganas..

  • Tahi lalat biasa mempunyai bentuk simetri bulat, bergantung pada kepekatan melanin di dalamnya, nevi berwarna krem, coklat atau hitam.
  • Terdapat juga bintik-bintik merah di badan seperti tahi lalat, sebahagian besar fenomena ini dikaitkan dengan pelanggaran pigmentasi kulit kerana patologi hepatik atau endokrin, serta perubahan berkaitan dengan usia semula jadi (iaitu, sebagai akibat penuaan). Perbezaan antara bintik-bintik dan tahi lalat ini adalah bahawa mereka biasanya muncul dalam kumpulan pada kawasan kulit yang terhad. Apabila proses metabolik dipulihkan, bintik-bintik merah hilang.

Pada orang dewasa, penampilan nevi dikaitkan dengan krisis hormon kerana penyakit, menopaus atau keletihan saraf. Kemunculan tahi lalat di dalamnya dapat diamati secara berterusan atau nyata secara spontan, sebagai tindak balas terhadap rangsangan tertentu. Pada zaman kanak-kanak, sains telah memperhatikan pertumbuhan nevi yang tidak bergelombang.

Tempoh ketika tahi lalat muncul pada kanak-kanak:

  • 6 bulan - enam bulan, pada ketika ini sistem endokrin anak menyesuaikan diri dengan keadaan luaran;
  • 5-7 tahun, tahap pertumbuhan aktif sistem rangka dan otot rangka, memerlukan reaksi metabolik yang ganas;
  • 12-16 tahun, akil baligh dengan perubahan ketara dalam fungsi keseluruhan organisma.

Mengapa muncul?

Nevi pada dasarnya adalah luka kulit jinak..

Sebilangan orang takut apabila melihat banyak tahi lalat di badan mereka. Apa maksudnya untuk pakar? Hanya bahawa tubuh pesakit terdedah kepada pengumpulan (pengumpulan) melanin pada lapisan permukaan epidermis.

Sebab-sebab penampilan banyak atau nevi tunggal berbeza-beza:

  • pendedahan kepada sinaran ultraviolet, salah satu faktor yang paling biasa dalam pembentukan tahi lalat kerana peningkatan tahap melanin semasa penyamakan;
  • kerosakan traumatik pada epidermis, pelanggaran sistematik terhadap integriti kulit menyumbang kepada penampilan perubahan patologi di dalamnya;
  • pendedahan kepada radiasi, yang dengan cepat mengubah sel-sel kulit normal;
  • penggunaan produk berbahaya (GMO, makanan segera, alkohol) dan merokok, tabiat ini memberi kesan negatif terhadap proses metabolik dalam badan.
  • gangguan dan penyakit endokrin, sebarang perubahan pada latar belakang hormon boleh menyebabkan kemunculan patologi kulit, pigmentasi, tahi lalat;
  • kecenderungan keturunan, kehadiran pelbagai nevi dalam genus.

Klasifikasi dan gambar

1. Nvus rata, atau tanda lahir, adalah pulau kulit berpigmen dengan sempadan yang jelas. Boleh mengambil bentuk lentigo - pelbagai bentuk coklat atau kecoklatan di lapisan atas epidermis.

2. Cembung nevus atau tahi lalat. Mempunyai diameter hingga satu sentimeter, permukaan licin atau bergelombang dan naik di atas paras kulit. Warnanya bervariasi dari kuning air hingga hitam, dan rambut biasanya terletak di pusat formasi seperti itu..

3. Nevus biru atau tahi lalat biru. Ia kelihatan seperti belahan halus, sedikit terangkat di atas kulit, kadang-kadang mencapai ukuran 2 cm, warna pembentukan jinak ini berkisar dari biru hingga biru tua.

4. Nevus gergasi. Ia adalah tempat yang besar di badan, kelabu, krem ‚Äč‚Äčterang (kadang-kadang bata), hitam atau coklat.

Tahi lalat berbahaya dan tidak berbahaya

Nevi biasa tidak menimbulkan rasa tidak selesa pada pembawanya, kadang-kadang malah larut tanpa jejak. Bentuknya stabil, ukuran dan warnanya tidak berubah.

Tetapi tahi lalat jinak kadang-kadang dikeluarkan untuk mencegah degenerasinya, jika agak besar (kaki) dan terletak di kawasan badan di mana seseorang selalu mencederakannya (dengan aktiviti yang kuat atau bahagian pakaian).

Ingat tahi lalat berbahaya di dalam foto dan waspada!

Sekiranya nevi dilahirkan semula menjadi tahi lalat barah, ini berbahaya, kerana neoplasma seperti itu dengan cepat menular ke organ lain..

Oleh itu, sangat penting untuk melihat tanda-tanda keganasan pada waktunya:

1. Bentuk tahi lalat berubah, kehilangan simetri, mula meningkat dalam satu arah.
2. Tepi nevus menjadi tidak rata ("potong", "koyak").
3. Warna tahi lalat tidak rata; ia mengandungi bintik kuning, merah atau hitam..
4. Nevus tumbuh atau "menyusut", saiznya berubah dengan cepat.
5. Tekstur tahi lalat menjadi berbeza, halus berubah menjadi kasar, bergelombang menjadi rata, dll..
6. Kehilangan rambut yang tumbuh dari nevus.
7. Gatal, mengelupas dan terbakar di kawasan tahi lalat.
Terdapat beberapa sebab mengapa nevus gatal:
- sel patologi membiak;
- terdapat proses aktif mati tisu sihat;
- kawasan di sekitar formasi menjadi meradang dan membengkak.
8. Kemunculan mikrokrak dan ulserasi.
9. Pendarahan dan kesakitan tahi lalat.

Tahi lalat kanser (melanoma): foto

Apa yang berlaku jika anda merobek tahi lalat?

Anda tidak boleh membuang nevus sendiri.

Pertama, ia berbahaya, dan kedua, ia tidak berkesan. Sekiranya tahi lalat terletak dekat dengan kapal, pendarahan yang berpanjangan mungkin timbul. Selalunya rawatan diri seperti ini membawa kepada pembentukan semula nevus, pertumbuhan atau keganasannya.

Oleh itu, sukar untuk meramalkan apa yang akan berlaku sekiranya sukar untuk merobek tahi lalat. Boleh melakukan tanpa akibat, dan boleh menyebabkan komplikasi serius untuk kesihatan dan kehidupan pesakit.

Doktor memberi amaran bahawa sebarang trauma pada nevus sangat tidak diingini, tetapi tahi lalat pada kaki atau formasi membonjol kecil dapat dikeluarkan secara tidak sengaja dengan kuku atau pakaian keras.

Apa yang perlu dilakukan jika anda mencabut tahi lalat:

  • menyembuhkan luka dengan larutan alkohol;
  • hentikan darah dengan menggunakan pembalut kain kasa;
  • datang berjumpa pakar.

Dalam kes penghapusan tahi lalat sebahagiannya, jangan sentuh, memotong atau merobek sisa-sisa formasi.

Kadang-kadang pigmentasi seperti itu muncul sebelum hilangnya tahi lalat (sebagai tanda depigmentasi), dan dalam kes lain ia dapat menandakan kemerosotannya..
Tompok-tompok putih di sekitar tahi lalat muncul sebagai tanda ciri nevus Setton. Pembentukan ini dianggap tidak berbahaya sehubungan dengan degenerasi menjadi bentuk yang ganas, namun, pelek putih seperti itu juga dapat memiliki melonomas (kanker agresif), oleh itu penampilan bintik-bintik putih adalah alasan untuk menghubungi pakar perubatan.

Diagnostik

Jenis nevus ditentukan oleh ahli dermatologi dan ahli onkologi..

Dengan menggunakan dermatoskop, doktor memeriksa jisim dan menentukan sifatnya (jinak atau malignan). Kadang kala pemeriksaan histologi diperlukan (dengan mengikis).

Biopsi (pengambilan sampel tisu) untuk nevi tidak digunakan kerana trauma mereka semasa prosedur ini. Dan seperti yang anda ketahui, lebih baik jangan menyentuh tahi lalat lagi.!

Memadamkan

Ramai orang ingin menghilangkan tanda lahir dan nevi bukan hanya dalam kes keganasannya (perubahan patologi), tetapi juga untuk memperbaiki kecacatan kosmetik.

Walau bagaimanapun, penyingkiran dilakukan di pusat onkologi bagi orang-orang dengan tumor ganas dan dengan kebarangkalian degenerasi nevi yang tinggi.

Selalunya petunjuk untuk pembedahan adalah penyetempatan tahi lalat di badan: di kulit kepala, di leher, di dagu, di kawasan bilah bahu.

Kaedah untuk membuang nevi (dengan maklumat mengenai berapa kos untuk menghapusnya):

  • beroperasi, dengan penggunaan anestesia tempatan dan pisau bedah (dalam keadaan hospital pembedahan perbandaran, menurut petunjuk - percuma, di pusat perubatan dari 300-500 rubel)
  • cryofreezing dengan nitrogen cair (1000-1500 rubel);
  • electrocoagulation - cauterization dengan arus (600-1300 rubel);
  • fotodinamik - penyinaran ultraviolet (1000-1200 rubel);
  • laser - penyingkiran tahi lalat dengan balok (800-2000 rubel);
  • gelombang radio, pemusnahan nevi oleh gelombang radio kejutan (700-1400 rubel)

Pemilihan kaedah untuk menghilangkan tahi lalat dilakukan oleh doktor, harga untuk prosedur ini bergantung pada ukuran dan jenis nevus.

Pencegahan keganasan

Kaedah pencegahan untuk mengurangkan risiko keganasan tahi lalat meliputi:

  • berjemur terhad, pembatalan lawatan ke solarium;
  • pengurangan trauma kulit;
  • mengekalkan gaya hidup sihat (pemakanan yang betul dan pengecualian tabiat buruk).