Cara meneruskan semasa membuka kapsul ateroma

Atheroma adalah pembentukan yang terbentuk akibat penyumbatan saluran kelenjar sebum. Kaedah terapi utama untuk penghapusannya dianggap sebagai campur tangan pembedahan bersama dengan penghapusan kapsul patologi. Dalam beberapa kes, pembukaan sendiri sista diperhatikan, selalunya ini berlaku ketika suppuration berlaku.

Kandungan
  1. Apa
  2. Mengapa berlaku
  3. Gejala
  4. Apa nak buat
    1. Pertolongan cemas
  5. Apa yang berbahaya

Apa

Atheroma juga sering disebut wen, tumor seperti itu diklasifikasikan sebagai tidak ganas, oleh itu ia tidak dianggap berbahaya bagi kesihatan dan kehidupan manusia.

Mengenai topik ini
    • Penutup kulit

Bengkak pada wajah

  • Natalia Gennadievna Butsyk
  • 10 Disember 2019.

Selalunya, pembentukannya tidak disedari untuk waktu yang lama, kerana tidak menimbulkan ketidakselesaan tertentu, kecuali ketidakselesaan visual, jika penyetempatan dijumpai pada bahagian tubuh manusia yang dapat dilihat. Walau bagaimanapun, jika patologi berjalan dalam bentuk yang diabaikan, maka perkembangan proses keradangan dengan suppurasi dan pembedahan kemudian tidak dikecualikan..

Di dalam pembentukan sista terdapat jisim pasta berwarna jerami dengan bau yang tidak menyenangkan, yang menunjukkan penguraian tisu. Apabila dibuka, kandungannya keluar.

Mengapa berlaku

Keradangan boleh terbentuk apabila mikrob patogen memasuki nod patologi. Kandungan kapsul adalah persekitaran yang baik untuk keberadaan dan pemakanan mikroorganisma, dan nanah adalah hasil daripada aktiviti penting mereka. Ini menyebabkan perkembangan abses.

Dalam proses penampilan kandungan purulen, kawasan yang terkena berubah menjadi merah atau biru, bengkak berlaku, rasa sakit yang teruk diperhatikan dengan tindakan mekanikal, pertumbuhan dipercepat dikesan, peningkatan suhu, kelenjar getah bening serantau.

Di samping itu, risiko mengembangkan supurasi pendidikan meningkat dengan bentuk patologi yang maju, pembedahan yang tidak dilakukan dengan baik untuk menghilangkan ateroma itu sendiri dan penembusan jangkitan ke kawasan kawasan yang terjejas..

Perkembangan kambuhan suppuration boleh menyebabkan neoplasma bebas keluar tanpa merujuk kepada pakar.

Gejala

Dengan perkembangan reaksi keradangan, gejala berikut timbul:

  • Kenaikan suhu.
  • Kemerahan atau perubahan warna biru pada kawasan yang terjejas, bengkak.
  • Kesakitan tekanan.
  • Pelepasan nanah.

Untuk mengelakkan pelbagai komplikasi, perlu berjumpa doktor untuk temujanji terapi yang diperlukan, kerana kandungan purulen yang terbentuk mulai pecah. Semasa penyemperitan sendiri, luka terbentuk, yang menyebabkan kecacatan penglihatan.

Apa nak buat

Sekiranya proses keradangan dikesan, sebelum penyembuhan segera, tumor mesti dibuka dan isinya dikeluarkan. Doktor menggunakan laser atau pisau gelombang radio untuk mengeluarkan neoplasma.

Mengenai topik ini
    • Penutup kulit

Kaedah untuk rawatan ateroma tanpa pembedahan

  • Natalia Gennadievna Butsyk
  • 9 Disember 2019.

Semasa rawatan, perlu mematuhi skema yang telah dikendalikan, yang bermula dengan pembukaan kawasan perayaan. Seterusnya, kapsul dibersihkan, selepas itu rawatan dengan larutan antiseptik diperlukan. Tiub nipis dimasukkan ke dalam rongga, berkat nanah akan keluar. Pembalut kain kasa dikenakan di atas. Tidak diperlukan jahitan.

Selepas operasi, jika perlu, pakar boleh menetapkan penggunaan antibiotik.

Pertolongan cemas

Tidak ada bahaya ketika membuka kapsul ateroma. Dalam keadaan seperti itu, perlu menekan tumor dengan lembut untuk menghilangkan nanah; ia mesti dikeluarkan dengan pembalut steril atau serbet. Selanjutnya, luka dirawat dengan disinfektan, salap penyembuhan digunakan, yang diperbaiki dengan pelekat, pembalut.

Penting untuk diingat bahawa mungkin untuk memeras formasi hanya setelah pecah sendiri, jika tidak, terdapat akibat yang tidak menyenangkan dalam bentuk kambuh, yang memerlukan rawatan tambahan.

Setelah penghapusan nanah, adalah mustahak untuk berjumpa doktor, yang, setelah diperiksa, akan menentukan rawatan yang mencukupi, yang menyiratkan penyingkiran sisa kapsul. Sebagai tambahan, sampel biomaterial diambil untuk tujuan pengujian keganasan tumor..

Setelah membuka dan mengambil langkah-langkah terapi, disarankan untuk merawat luka dengan salap Levomikol, yang disapu pada serbet dan terpaku pada lesi..

Apa yang berbahaya

Dengan ateroma kecil tanpa keradangan, tidak ada bahaya. Dengan pengumpulan nanah, pelbagai komplikasi tidak dikecualikan, yang berkaitan dengan penembusan jangkitan ke dalam sistem peredaran darah:

  • Phlegmon - keradangan purulen pada ruang sel, tidak seperti abses, tidak mempunyai batas yang jelas.
  • Keracunan umum badan.
  • Lesi ulseratif di tapak pembedahan.
  • Abses - peleburan tisu purulen.

Apabila dilokalisasi di kawasan kepala, trombosis serebrum tidak dikecualikan, yang boleh membawa maut. Untuk mengelakkan akibat yang tidak menyenangkan, lebih baik membuang tumor ketika gejala pertama muncul..

Mengapa ateroma purulen muncul dan bagaimana merawatnya

Atheroma adalah neoplasma jinak yang terbentuk akibat penyumbatan saluran kelenjar apokrin. Dalam struktur, ia adalah kista - kantung kapsul, di dalamnya terdapat zarah lemak dan sel keratin. Dinding kapsul juga menghasilkan rahsia, sehingga ateroma terus tumbuh. Akibatnya, tonjolan bulat yang kelihatan muncul di permukaan kulit. Ia mempunyai kontur yang jelas, epidermis di atas bonjolan tidak berubah warna dan struktur. Ateroma padat dan elastik pada sentuhan, pergerakan relatif dikesan pada palpasi. Benjolan boleh dipindahkan ke sisi, tetapi tidak banyak. Di tengah, titik hitam adalah saluran perkumuhan yang membesar dari kelenjar apokrin.

Penyebab ateroma

Terdapat sebilangan besar faktor predisposisi untuk pembentukan ateroma. Ia mula terbentuk setelah penyumbatan saluran kelenjar apokrin. Fenomena serupa boleh diprovokasi:

  • gangguan metabolik,
  • keradangan folikel rambut dan keradangan epidermis, yang berkembang akibat trauma mekanikal,
  • penggunaan kosmetik yang tidak betul yang bertujuan untuk penjagaan badan,
  • berpeluh tinggi,
  • gangguan hormon,
  • penyakit genetik,
  • kecederaan kulit ketika memerah jerawat,
  • pembenihan kulit dengan mikroflora bakteria atau kulat.

Apabila saluran sebum tersumbat, kelenjar apokrin sendiri terus mengeluarkan rembesan. Akibatnya, segel pertama terbentuk, di dalamnya sel-sel epidermis tetap dapat digunakan. Mereka terus menghasilkan keratin. Dengan itu, kapsul sista terbentuk..

Mengapa supurasi ateroma berlaku

Tidak selalu ateroma menjadi radang dan mula membengkak. Dalam kebanyakan kes, wen tidak menimbulkan kebimbangan dan hanya menimbulkan rasa tidak selesa pada kosmetik. Bahaya boleh timbul jika formasi cedera dan dijangkiti bakteria. Dalam kes ini, keradangan berkembang di dalam sista. Sekiranya tidak ada rawatan, ini menimbulkan perkembangan reaksi purulen. Abses menyebabkan abses berkembang. Kegagalan untuk mematuhi peraturan kebersihan diri, rawatan diri menggunakan resipi rakyat boleh mencetuskan kegembiraan. Sangat mustahak untuk menyingkirkan ateroma yang meradang secepat mungkin..

Doktor mana yang harus dihubungi

Untuk mendiagnosis penyakit ini, anda perlu menghubungi pakar dermatologi. Pada pemeriksaan luaran, dia dapat membezakan ateroma dari lipoma, fibroma dan dermoid. Sekiranya diagnosis disahkan, pakar dermatologi akan merujuk pesakit ke pakar bedah. Dia akan menilai kawasan lesi, memilih kaedah yang sesuai dan membuka sista dengan pisau bedah, pisau radio atau laser. Anda perlu meminta pertolongan doktor apabila tanda-tanda pertama proses keradangan muncul..

Gejala suppuration

Faktor langsung dan tidak langsung menunjukkan permulaan proses supurasi ateroma.

Suhu badan seseorang meningkat dengan mendadak, pesakit mengalami kelemahan umum, sakit kepala, mual ringan. Terdapat peningkatan kelenjar getah bening serantau. Benjolan itu sendiri menjadi merah, bengkak kulit muncul di sekitarnya. Palpation menyebabkan kesakitan yang teruk. Sista bertambah besar. Sekiranya pecah, nanah kental keluar, yang mempunyai bau yang tidak menyenangkan.

Sekiranya terdapat tanda-tanda supurasi, perlu bertindak tegas:

  1. Sapukan pembalut kain kasa dengan salap Levomekol di atas ateroma yang meradang.
  2. Dapatkan rawatan perubatan segera.
  3. Beri kebenaran anda, jika perlu, untuk penyingkiran kista secara radikal.
  4. Ikut dengan tegas semua cadangan doktor yang hadir sebelum dan selepas pembedahan.

Mustahil untuk merawat ateroma yang meradang secara bebas. Ini boleh mengakibatkan sepsis dan kematian. Hanya doktor yang hadir yang dapat menilai keparahan penyakit dengan betul dan membuat diagnosis yang tepat. Selepas operasi, zarah-zarah sista mesti dihantar untuk histologi. Dengan bantuannya, kemungkinan perkembangan proses ganas disangkal.

Kaedah rawatan konservatif

Tidak ada kaedah rawatan konservatif untuk ateroma yang meradang. Kehadirannya adalah petunjuk langsung untuk membuang pembedahan. Pada malam sebelum operasi, pesakit mungkin diberi terapi antibiotik. Ia akan diteruskan sepanjang tempoh pemulihan..

Kista tidak dapat larut dengan sendirinya. Ia mempunyai struktur tertentu. Kesan terhadapnya dengan ubat sintetik dan ubat tradisional tidak berkesan. Memohonnya, anda dapat mengurangkan ukuran formasi, menghentikan keradangannya. Tetapi dengan rawatan konservatif, kapsul wen kekal di dalamnya, lama kelamaan ia akan mula dipenuhi dengan lemak dan rahsia tersendiri, sehingga kista kiri akan terus berulang.

Lemak, keradangan yang tidak menyebabkan pencucian nanah, tidak dapat dikeluarkan: tisu edematous tidak akan membiarkan kapsul sista dikeluarkan sepenuhnya. Sekiranya terdapat gejala seperti itu, rawatan anti-radang dilakukan. Hanya selepas pengembalian ateroma ke keadaan "sejuk" operasi dapat dilakukan.

Kaedah pembedahan ateroma

Terdapat beberapa cara untuk segera menghilangkan ateroma. Doktor boleh memilih antara:

  • rawatan laser,
  • amalan tradisional,
  • terapi gelombang radio.

Kaedah eksisi dipilih dengan mengambil kira tahap keparahan penyakit, ukuran dan keadaan sista semasa. Wen kecil (hingga 3 cm) dirawat dengan terapi laser dan gelombang radio. Mereka membolehkan anda menyelesaikan masalah dengan cepat, dengan risiko minimum, dengan sedikit kerosakan tisu. Oleh itu, tempoh selepas operasi pendek: penyembuhan lebih cepat daripada selepas pembedahan tradisional. Selepas itu, parut yang tidak ketara kekal di kulit.

Terapi laser

Ditunjukkan hanya pada peringkat lesi ateroma. Doktor menggunakan sinar untuk membakar tisu yang bermutasi. Mereka menguap, kapal ditutup, jadi pendarahan pasca operasi tidak berlaku. Prosedur ini dilakukan di bawah anestesia tempatan. Tidak ada jahitan di atas luka. Pesakit dikeluarkan dari hospital pembedahan pada hari pembedahan.

Penyingkiran gelombang radio

Kaedah lanjutan yang membolehkan anda menangani neoplasma tepat seperti ateroma purulen. Prosedur penyingkiran dilakukan menggunakan peralatan khas yang menghasilkan gelombang radio dan mengubahnya menjadi tenaga, yang menguapkan jisim lemak kista dan kapsulnya. Doktor mempunyai keupayaan untuk mengawal kedalaman penembusan elektrod, tahap kesannya. Oleh itu, ia tidak boleh merosakkan tisu di sekitarnya. Pada masa pemprosesan, saluran darah juga dibakar. Oleh kerana permukaan yang luka tidak berdarah, mikroflora patogen tidak dapat masuk ke dalam kawasan yang rosak. Tidak ada luka bakar atau luka di tempat pendedahan, luka dengan cepat mengetat tanpa jahitan. Dari atas, ia ditutup dengan kerak yang jatuh dalam masa lima hari..

Kaedah menghilangkan sista lemak ini dipilih ketika tumbuh di leher, muka, di kawasan pertumbuhan rambut yang banyak. Tidak perlu penyusutan di tempat intervensi pembedahan masa depan. Setelah tamat operasi, luka dirawat dengan yodium dan ditutup dengan pembalut. Pesakit boleh pulang terus dari klinik ke tempat kerja atau rumah. Tidak memerlukan rawatan di hospital.

Terapi gelombang radio adalah relevan apabila ukuran ateroma tidak melebihi 2 cm. Setelah menggunakan kaedah ini, risiko kambuh diminimumkan.

Petunjuk untuk memilih pembedahan tradisional

Ateroma perayaan besar secara tradisional dikeluarkan dengan pisau bedah. Intipati rawatan pembedahan sangat mudah: doktor mesti membuka sista terlebih dahulu, melepaskan isinya, meninggalkan bukaan untuk aliran keluar nanah yang baru terbentuk dan memastikan salirannya keluar. Sebaik sahaja nanah berhenti mengalir, pakar bedah akan melakukan autopsi semula ateroma. Dalam proses melaksanakannya, dia akan berusaha memisahkan dinding kapsul dari tisu bersebelahan dan mengeluarkannya sepenuhnya bersama-sama dengan isinya ke luar. Sekiranya sel-sel membran kista kekal di luka, mereka, sekali di saluran kelenjar sebum, sekali lagi akan memprovokasi penyumbatan mereka dan pertumbuhan ateroma baru.

Tempoh pemulihan selepas pembedahan

Dan selepas operasi yang kurang trauma, dan setelah pengelupasan pembedahan, pesakit diberi antibiotik, ubat anti-radang. Untuk mempercepat proses penyembuhan dan mencegah penambahan jangkitan bakteria, luka dibasmi kuman setiap hari. Untuk tujuan yang sama, pesakit boleh mendapatkan rawatan fisioterapi..

Kaedah pencegahan

Pematuhan yang ketat terhadap peraturan kebersihan diri, serta rawatan jerawat dan seborrhea yang tepat pada masanya, dan jenis jangkitan kulit yang lain, dapat membantu mencegah timbulnya ateroma. Sekiranya anda berpeluh tinggi, anda pasti harus mencari penyebabnya dan berusaha menghilangkannya. Doktor menasihatkan, dengan adanya ateroma, untuk membuangnya pada peringkat awal, tanpa menunggu permulaan proses suppuration. Menghubungi pakar yang berkelayakan memastikan kemungkinan merawat ateroma tanpa kemungkinan kambuh.

Langgan kemas kini

Komunikasi dengan pihak pentadbiran

Mendaftar ke pakar secara langsung di laman web ini. Kami akan menghubungi anda dalam masa 2 minit.

Kami akan menghubungi anda dalam masa 1 minit

Moscow, prospek Balaklavsky, 5

Papilloma adalah polip pada tangkai nipis warna kulit normal atau coklat (coklat muda hingga coklat gelap)

kaedah laser pemusnahan nodul kulit keratinized bulat padat yang bersifat virus

Patologi purulen pada lapisan kulit dan tisu lemak lebih kerap (sehingga 90% sejarah kes) disebabkan oleh jangkitan staphylococcal

cabang perubatan yang berurusan dengan kajian struktur dan fungsi kulit dalam kesihatan dan penyakit, diagnosis, pencegahan dan rawatan penyakit kulit

Ateroma autopsi

Neoplasma jinak dengan kandungan lemak, terbentuk di lapisan kulit terakhir, disebut ateroma. Sebab-sebab penampilan boleh menjadi kongenital dan diperolehi. Lokasi tidak mempunyai penyetempatan khas, tetapi paling sering ateroma berlaku di kawasan-kawasan seperti lipoma: kulit kepala, wajah, belakang telinga, belakang, leher, dada dan anggota badan. Tumor seperti itu tidak pernah terbentuk di organ dalaman badan, tetapi aspek ini dikompensasi oleh pertumbuhan ateroma yang cepat dan kecenderungan kerap berlaku peningkatan kandungan. Bahawa dalam bentuk yang diabaikan boleh menyebabkan penyakit onkologi pada kulit. Wanita seperti itu tidak mampu dimusnahkan oleh mereka sendiri, dan tidak meminjamkan diri untuk terapi ubat. Oleh itu, satu-satunya rawatan yang betul untuk neoplasma ini adalah pembukaan ateroma..

Proses teknologi rawatan pembedahan terancang wen.

Autopsi ateroma berlaku dengan cepat, dalam setengah jam, dilakukan di bawah anestesia tempatan dan terdiri daripada beberapa peringkat:

• Persiapan awal untuk pembedahan mengandungi diagnostik makmal umum dan mengenal pasti alahan dan sekatan lain untuk operasi. Kontraindikasi kategori untuk pembedahan adalah diabetes mellitus, kehamilan, pembekuan darah rendah.

• Segera sebelum permulaan proses pembedahan, 4-5 jam sebelum permulaan manipulasi, pesakit dilarang mengambil makanan dan minuman.

• Prosedur anestetik hanya dapat menampung penyekat sensitiviti tisu bersebelahan atau anestesia tempatan. Pilihannya dibuat oleh doktor yang hadir, dipandu oleh ukuran tumor dan lokasinya..

• Apabila kawasan yang dikendalikan mati rasa, pakar bedah membedah kulit dengan berhati-hati agar tidak merosakkan kapsul ateroma dan mengeluarkannya.

• Selanjutnya, terdapat pembersihan dan pembasmian kuman secara menyeluruh dari kawasan di mana tumor berada. Kerana penghapusan semua residu yang berkualiti rendah dapat memicu kambuh awal penyakit ini.

• Jahitan dilakukan setelah menghentikan pendarahan yang mungkin berlaku. Lebih-lebih lagi, bergantung pada ukuran ateroma dan penyetempatannya, pakar bedah dapat menggunakan catgut yang dapat diserap sendiri dan benang perubatan, yang memerlukan penyingkiran setelah penyembuhan lengkap dari sayatan, untuk menjahit luka. Sekiranya operasi dilakukan di kawasan pergerakan yang meningkat (ketiak, lutut, punggung bawah, dll.), Doktor biasanya menggunakan jahitan bertulang.

• Berpakaian steril mesti diganti setiap hari sehingga jahitan dikeluarkan.


Tempoh selepas operasi dalam keadaan penyembuhan yang baik memerlukan dua minggu..

Operasi mendesak meradang.

Pembukaan ateroma dapat terjadi dalam konteks intervensi pembedahan yang mendesak, ketika tumor secara spontan menembus atau berisiko tinggi pecah, yang akan menyebabkan jangkitan pada tisu yang berdekatan. Dalam kes ini, urutan tindakan pakar bedah berubah:

1. Pertama sekali, nanah disedut keluar dari ateroma, dan untuk beberapa waktu pesakit dengan selang saliran, yang diperlukan untuk pembersihan lengkap kapsul neoplasma, berada di bawah pengawasan perubatan. Seluruh proses ini berlaku dalam keadaan kemandulan pegun..

2. Setiap hari pesakit dibilas dengan penyelesaian perubatan khas dan pakaian steril diganti.

3. Setelah pembersihan akhir rongga ateroma, proses saliran dikeluarkan dan pesakit dikeluarkan dari hospital sehingga kapsul lemak dipulihkan sepenuhnya. Doktor mengatakan proses ini memakan masa 2-3 bulan..

4. Setelah jangka waktu tertentu, tumor dikeluarkan dengan kaedah klasik secara terancang.


Autopsi ateroma boleh mengalami beberapa komplikasi, yang menampakkan diri dalam bentuk kemerahan pada kulit, pembengkakan tisu, disertai dengan peningkatan suhu badan. Simptomologi seperti itu harus memaksa pesakit untuk segera mendapatkan pertolongan daripada doktor yang hadir. Setelah pemeriksaan menyeluruh, pakar bedah kemungkinan besar akan memberi ubat antibakteria dan antivirus yang akan membantu memulihkan badan dan mengelakkan daripada memburukkan lagi akibat negatif selepas operasi..

  • Atheroma
  • Atheroma ICD 10
  • Hemangioma
  • Hemangioma tulang belakang apa itu dan rawatan
  • Kod ICD Hemangioma
  • Hemangioma pada kanak-kanak
  • Tanduk kulit pada anak
  • Rawatan papilloma manusia
  • Lipoma mkb
  • Limfangioma
  • Lipoma
  • Lymphangioma mkb 10
  • Lymphangioma dalam rawatan kanak-kanak
  • Neurofibroma
  • Nevus
  • Papilloma pada kanak-kanak
  • Papilloma pada lelaki
  • Papilloma pada wanita
  • Tahi lalat
  • Pembuangan lipoma
  • Pembuangan hemangioma dengan laser
  • Fibroma

pencegahan dan rawatan penyakit kulit

Promosi lama RUB 1,500 RUB 1,000

pembukaan bisul dilakukan ketika abses terbentuk

Harga lama dari 2,000 rubel dari tawaran istimewa 1,000 rubel

kaedah laser pemusnahan nodul kulit keratinized bulat padat yang bersifat virus

Harga lama dari 1,000 rubel dari tawaran istimewa 500 rubel

teknologi telah membuktikan dirinya dalam bidang dermatologi dan perubatan estetik

Ateroma purulen - rawatan, penyebab, penyingkiran

Ateroma supurating dapat membuka dirinya di luar dan di dalam. Dalam kes pertama, terdapat risiko mikroba dan agen berjangkit lain memasuki rongga yang dihasilkan. Apabila kista dibuka di dalam, kandungan ateroma memasuki aliran darah, yang mengancam sepsis dan semua akibatnya.
"Tumor" dari tisu adiposa boleh terbentuk di mana-mana bahagian badan dan muka di mana terdapat sebilangan besar kelenjar sebum. Selalunya ia terbentuk di kulit kepala, di dagu, dekat telinga atau di cupingnya, di dahi, di perineum, di tulang ekor, di leher. Atheroma tidak pernah terbentuk di kaki dan telapak tangan, kerana di sinilah kelenjar sebum tidak hadir.

Atheroma bukan tumor, seperti yang difikirkan oleh banyak orang. Ini adalah penyakit kelenjar sebum, yang tidak bersifat radang, dan membawa kepada kemunculan pembentukan sista. Pada orang biasa, ateroma disebut wen. Biasanya kista ini mesti dikeluarkan, tetapi jika atas sebab tertentu ateroma tidak dikeluarkan, ia boleh meradang dan membengkak..

Mengapa suppuration berlaku

Kista epidermis jenis ini muncul kerana penyumbatan kelenjar sebum. Faktor boleh merangkumi pengabaian kebersihan diri, kerosakan pada kulit, ketidakseimbangan hormon (peningkatan testosteron), kehadiran fibrosis sista, penebalan lemak yang menebal. Selalunya genangan rembesan pada saluran kelenjar sebum didiagnosis pada wanita selepas menopaus, sebabnya adalah penurunan pengeluaran estrogen.

Gejala keradangan

Selalunya sangat mungkin untuk mengalami kista epidermis, oleh itu, pakar bedah yang berlatih mengesyorkan membuang neoplasma, walaupun tisu adiposa tanpa proses keradangan tidak menyebabkan ketidakselesaan seseorang, kecuali kecacatan kosmetik.

Pada bila-bila masa, ateroma dapat membesar, yang akan menampakkan dirinya seperti berikut:

  • pembentukannya bertambah besar, kulit di atasnya menjadi tegang;
  • tisu di sekitar perayaan membengkak, menjadi panas dan merah;
  • suhu badan am meningkat;
  • tapak penyetempatan sista perayaan menjadi menyakitkan;
  • kelenjar getah bening berhampiran kawasan yang terjejas menjadi radang dan membesar;
  • orang itu merasakan kelemahan umum.

Ubat-ubatan rakyat terhadap ateroma, yang mempunyai kemerahan, tidak akan membantu, tetapi hanya akan memperburuk keadaan, oleh itu anda tidak perlu melakukan rawatan diri. Munculnya gejala keradangan kista dan pembengkakannya harus menjadi isyarat untuk lawatan segera ke pakar bedah.

Komplikasi

Wen kecil, yang tidak terkena keradangan, tidak berbahaya bagi manusia. Atheroma purulen adalah patologi yang membawa kepada sejumlah komplikasi, walaupun jinak. Sekiranya bakteria memasuki kawasan ateroma, ini membawa kepada perkembangan abses. Oleh kerana pengumpulan eksudat purulen berlaku pada wen, kapsulnya mula terurai dan tidak lama kemudian ateroma terbuka.

Sekiranya jangkitan masuk ke dalam darah, terdapat akibat yang sangat serius:

  1. Phlegmon tisu lembut (keradangan purulen tisu penghubung dan tisu subkutan)
  2. Mabuk badan;
  3. Ulser pecah wen;
  4. Abses intrakranial dengan penyetempatan sista di kepala atau muka;
  5. Trombosis otak, yang boleh menyebabkan kematian.

Untuk mengelakkan komplikasi serius seperti itu, seseorang tidak sabar menunggu ateroma mula membesar. Adalah lebih baik untuk mengatasi penyingkiran sista epidermis ketika ia muncul..

Diagnosis

Diagnosis bermula dengan pemeriksaan oleh pakar bedah. Penting untuk menjalankan diagnosis pembezaan dengan lipoma, fibroma, kelenjar getah bening yang meradang. Atheroma naik di atas kulit, mempunyai bentuk bulat biasa dan batas yang jelas. Terdapat titik hitam di tengah formasi, yang menunjukkan penyumbatan kelenjar sebum..

Neoplasma terletak pada ketebalan kulit, oleh itu ia bergerak dengannya. Pada palpasi, sista mempunyai konsistensi elastik lembut. Untuk menentukan ukuran wen, imbasan ultrasound dilakukan. Sekiranya doktor mengesyaki proses ganas, dia melakukan tusukan dan pemeriksaan histologi biopat.

Apa yang perlu dilakukan jika ateroma meriah

Sekiranya ateroma tanpa tanda-tanda keradangan dan supurasi masih dapat menunggu, maka kista yang mereda harus dirawat secepat mungkin. Keradangan boleh masuk ke dalam dan mempengaruhi organ-organ kawasan di mana wen purulen berada.

Sekiranya anda tidak perlu menembus, memotong atau mengeluarkan formasi purulen sendiri, kerana ini adalah jalan langsung ke jangkitan. Pembuangan ateroma harus dilakukan secara eksklusif oleh doktor dalam keadaan steril dan dengan instrumen steril. Di samping itu, hanya doktor yang boleh menetapkan rawatan antimikroba dan antibakteria selepas pembedahan..

Pertolongan cemas

Sekiranya seseorang dengan ateroma yang tidak dikeluarkan telah melihat tanda-tanda keradangan dan kembung, sangat penting untuk tidak melewatkan waktu sebelum berjumpa doktor. Untuk mengelakkan berlakunya pendaraban mikroorganisma patogen dan kemasukan jangkitan ke rongga sista, anda harus mengoleskan lesi dengan Levomekol dan menggunakan pembalut dari pembalut steril atau kain kasa di atas. Selepas itu, anda perlu pergi ke klinik di tempat kediaman.

Doktor mana yang harus dihubungi

Ramai orang percaya bahawa jika neoplasma timbul pada ketebalan kulit, maka anda perlu pergi ke pakar dermatologi. Bertentangan dengan kepercayaan popular, pakar bedah terlibat dalam diagnosis dan rawatan ateroma yang tidak meradang. Sekiranya berlaku kista epidermis pada waktu bekerja pada hari kerja, anda harus menghubungi pakar bedah di klinik. Sekiranya proses keradangan bermula pada waktu petang atau pada hujung minggu, anda boleh pergi ke hospital ke doktor yang bertugas, yang berkewajiban untuk segera melakukan tindakan perubatan.

Tidak mungkin menunggu pagi atau Isnin, kerana walaupun beberapa jam dari saat suppuration, pembukaan ateroma bebas dapat terjadi, yang akan menyebabkan komplikasi.

Rawatan

Sebarang tindakan terapi yang tidak melibatkan penyingkiran ateroma tidak akan membantu menyingkirkannya sepenuhnya dan kekal. Sekiranya neoplasma meriah, penyingkiran adalah wajib. Operasi untuk membuang wen dilakukan hanya setelah melegakan proses keradangan akut, tetapi dalam situasi yang sangat sukar, campur tangan pembedahan kecemasan dilakukan. Tugas pakar bedah adalah membuang ateroma bersama dengan eksudat purulen atau memusnahkan strukturnya sepenuhnya.

  • Pembedahan dilakukan menggunakan pisau bedah. Doktor memotong tisu dan mengelupas wen. Dengan neoplasma tanpa supurasi, jahitan diaplikasikan di tempat ateroma yang akan dikeluarkan, yang dikeluarkan setelah seminggu. Dengan kista yang meriah, jahitan tidak dapat diterima, pembentukan jahitan kulit harus dilakukan dengan tujuan utama.
  • Terapi laser digunakan untuk ateroma berdiameter kecil. Doktor, menggunakan sinar laser yang diarahkan sempit, bertindak pada wen, akibatnya ia musnah bersama dengan kandungan purulen. Kegagalan selepas prosedur sedemikian sangat jarang berlaku..
  • Terapi gelombang radio tidak meninggalkan bekas luka, atau ia hampir tidak dapat dilihat. Pembakaran kapsul ateroma dilakukan oleh sinaran sinar-X yang kuat.
  • Dengan kaedah electrocoagulation, sista dihancurkan oleh arus elektrik frekuensi tinggi. Selepas prosedur, parut luka bakar kecil mungkin kekal.
  • Pembekuan plasma argon adalah kaedah penyingkiran baru. Satu pisau bedah khas dengan sinar plasma yang diarahkan pada hujungnya digunakan. Kaedah ini membolehkan anda memelihara tisu yang sihat dan mengelakkan pendarahan.

Apa-apa kaedah penyingkiran tidak memerlukan pengenalan anestesia umum, semua manipulasi dilakukan di bawah anestesia tempatan dan berlangsung tidak lebih dari dua puluh minit. Selepas penyingkiran, tisu dirawat dengan larutan antiseptik, saliran getah diletakkan dan pembalut aseptik digunakan, yang diubah terlebih dahulu setiap hari, dan kemudian setiap hari. Juga, saliran diganti setiap hari. Luka selepas pembedahan sembuh dalam dua minggu.

Salap Vishnevsky untuk ateroma

Penggunaan mana-mana agen luaran semasa rawatan wen dibenarkan hanya sebagai rawatan tambahan setelah penyingkiran neoplasma. Dalam kes yang luar biasa, mungkin menggunakan salap semasa proses keradangan, apabila nanah perlu keluar lebih cepat. Selepas tamatnya eksudat purulen, kista dikeringkan, rongga dalamannya dibersihkan dan kapsul dikeluarkan sepenuhnya.

Salap Vishnevsky juga dapat digunakan oleh doktor setelah memasang saluran air, yang menyumbang kepada aliran keluar nanah yang cepat. Komposisi salap pakar bedah terkenal A.V. Vishnevsky termasuk minyak jarak, tar birch dan xeform, kerana produk tersebut mempunyai bau yang tidak menyenangkan, tetapi sangat berkesan dalam merawat luka bernanah.

Pencegahan kambuh

Atheroma yang mempunyai kembung mungkin berulang setelah dikeluarkan. Untuk mengelakkannya, anda mesti mematuhi peraturan pencegahan yang mudah:

  • gunakan scrub dan produk khas untuk membersihkan kulit;
  • tidak termasuk makanan berlemak, masin dan goreng dari diet;
  • sapukan syampu dengan kesan pengeringan;
  • mematuhi peraturan kebersihan diri;
  • berjalan lebih banyak di udara segar jauh dari habuk;
  • dalam pekerjaan berbahaya, jangan mengabaikan peraturan keselamatan dan melindungi kulit dari bahan kimia;
  • pastikan untuk mencuci kosmetik pada waktu malam dan berjalan tanpa solek sekurang-kurangnya dua hari seminggu.

Apabila ateroma muncul, rawatan terdiri daripada penyingkiran sederhana tanpa penggunaan antibiotik dan ubat serius lain. Terapi untuk sista perayaan lebih lama. Sekiranya kelenjar sebum disekat, ada baiknya segera membuangnya, tanpa menunggu supurasi, kerana neoplasma seperti itu tidak akan larut dengan sendirinya.

Kaedah berkesan untuk merawat dan menghilangkan ateroma kulit

Munculnya bengkak bulat pada badan, yang dari masa ke masa meningkatkan ukurannya, adalah tanda yang membimbangkan. Penyakit ini dipanggil ateroma. Menurut klasifikasi penyakit antarabangsa, ateroma adalah sejenis sista folikular pada kulit.

Penampilan di badan bengkak bulat, yang dari masa ke masa meningkatkan saiznya - tanda yang membimbangkan.

Dalam bahan ini, kita akan mempertimbangkan bagaimana merawat ateroma, mengapa ia muncul, dengan gejala apa yang dapat dikenali, kita akan mengetahui cara menghilangkan ateroma sepenuhnya sehingga tidak lagi muncul di tempat yang sama. Kami juga akan mengetahui di mana kes penyingkirannya diperlukan, serta apakah ada cara untuk merawat ateroma tanpa pembedahan. Perhatian akan diberikan kepada langkah-langkah untuk mencegahnya..

Gejala

Dengan penyakit ini, mungkin terdapat keluhan dalam sejarah pembentukan subkutan, yang, apabila ditekan, mudah bergerak. Tidak ada kesakitan pada peringkat awal penyakit ini. Sekiranya ateroma menyakitkan, ini menunjukkan perkembangan penyakit ini. Kista kulit di rongga dipenuhi dengan massa tanduk dan produk dari kelenjar sebum.

Sekiranya tumor menyakitkan, ini menunjukkan perkembangan penyakit ini..

Sekiranya pesakit tidak mendapat rawatan yang betul, kista kulit akan berkembang, dan sensasi menyakitkan yang teruk muncul. Kesakitan memberi isyarat bahawa ateroma meradang. Pada masa yang sama, abses terbentuk di rongga sista (pengumpulan nanah dalam tisu dengan pencairannya).

Festering atheroma adalah alasan untuk lawatan awal ke doktor untuk menghilangkannya.

Penyebab keradangan yang biasa adalah:

  • pelanggaran kebersihan diri;
  • penggunaan kosmetik dan deodoran yang berlebihan;
  • kehadiran penyakit berjangkit bersamaan;
  • trauma biasa pada sista dengan sisir, pakaian, dll..

Keradangan ateroma dalam beberapa kes dikaitkan dengan rawatan diri, jadi harus diingat bahawa rawatan konservatif, dan lebih-lebih lagi, pembuangan kista harus dilakukan hanya oleh doktor.

Punca berlakunya

Atheroma kulit muncul disebabkan oleh fakta bahawa terdapat penyumbatan saluran kelenjar sebum. Rembesan kelenjar sebum yang terkumpul berubah menjadi sista. Di bahagian tengah kista, anda dapat melihat saluran perkumuhan kelenjar sebum yang membesar secara patologi.

Lemak pada kulit muncul disebabkan oleh fakta bahawa terdapat penyumbatan saluran kelenjar sebum.

Sebaliknya, gangguan fungsi normal saluran kelenjar sebum boleh disebabkan oleh sebab berikut:

  • pematuhan yang tidak mencukupi dengan peraturan kebersihan diri;
  • penyakit genetik (contohnya, fibrosis sista);
  • patologi hormon.

Pengelasan dan penyetempatan

Pembentukan kulit ini dianggap sebagai tumor jinak, ia boleh muncul pada seseorang di mana-mana bahagian badan, tetapi terutamanya kista kulit terletak di tempat-tempat di mana terdapat kelenjar sebum:

  • pada muka;
  • di leher dan belakang;
  • pada kulit kepala;
  • pada alat kelamin lelaki dan wanita;
  • di dada, bahu, lengan bawah dan perut.
Ia kelihatan seperti ketumbuhan di kulit kepala.

Kurang biasa, kista boleh muncul di telinga, lengan, dan kaki..

Dalam sains, ateroma dikelaskan kepada jenis berikut:

  • sista sebum;
  • sista dermoid;
  • ateromatosis;
  • steatoma.

Klasifikasi ini tidak mempunyai kepentingan praktikal, sejak dari sudut pandang klinikal, semua jenis ini muncul dan berjalan dengan cara yang sama. Doktor yang berlatih, bergantung kepada penyebab kemunculan penyakit ini, membezakan jenisnya sebagai kista sebaceous dan diperolehi.

Rawatan

Memahami apa yang membahayakan tumor memerlukan keputusan doktor untuk membuangnya. Kista tidak menimbulkan bahaya langsung kepada kehidupan manusia. Walau bagaimanapun, jika proses keradangan bermula di dalam sista, akibatnya adalah kemerosotan keadaan umum seseorang: peningkatan suhu, peningkatan patologi pada kelenjar getah bening. Kemungkinan adanya jangkitan purulen di bawah permukaan kulit mengancam dengan keracunan darah secara umum.

Adalah mungkin untuk membuktikan bahawa dalam kes tertentu ateroma purulen telah terbentuk, sesuai dengan sejumlah tanda:

  • berlakunya kesakitan ketika menekan sista;
  • keadaan kesihatan pesakit yang tidak memuaskan, kelesuan;
  • demam;
  • kemerahan, bengkak di tapak pembentukan.

Rawatan ateroma kembung adalah tugas yang agak sukar, yang biasanya diselesaikan dalam mod yang dirancang, tetapi kadang-kadang, atas alasan kesihatan, pembuangan kista segera diperlukan. Penyingkirannya yang dirancang berlaku dalam dua peringkat:

  1. Pelepasan keradangan secara beransur-ansur.
  2. Pembuangan sista secara langsung.

Peraturan utama bagi pesakit dalam rawatan penyakit ini adalah berjumpa doktor tanpa berlengah. Ramai pesakit tidak menganggap ateroma sebagai masalah serius dan menangguhkan meminta pertolongan perubatan sehingga ketika formasi sudah membawa kesakitan yang nyata atau jika wen terletak di tempat-tempat yang selalu dilihat orang lain.

Sikap seperti ini terhadap penyakit ini adalah salah, kerana penghapusan ateroma adalah yang paling mudah dilakukan pada peringkat awal perkembangan penyakit ini. Perkembangan proses radang purulen pada kista membawa kepada fakta bahawa peningkatannya dalam ukuran. Dalam kes ini, penyingkirannya menjadi bermasalah..

Prinsip umum rawatan

Perubatan memberikan jawapan yang tegas untuk persoalan sama ada perlu menghilangkan ateroma. Sekiranya pesakit tidak mendapat rawatan yang mencukupi (iaitu jika pembentukan patologi tidak dikeluarkan), maka terdapat kecenderungan negatif dalam keadaannya. Kes hilangnya ateroma secara spontan tidak diketahui oleh perubatan. Dipercayai bahawa dia sendiri tidak dapat larut dalam hal apa pun, dan jika pembuangan kista ditangguhkan, ini hanya boleh menyebabkan pelbagai komplikasi.

Adalah mungkin untuk pulih sepenuhnya dari formasi ini hanya dengan membuangnya dengan cara yang berbeza. Walau bagaimanapun, tidak mungkin untuk menghilangkan (memerah sepenuhnya) kista tanpa berjumpa doktor. Sekiranya sebilangan penyakit kulit (misalnya, jerawat), kerana ukurannya yang kecil, pada prinsipnya, membiarkan diri mereka mendapat rawatan diri seperti itu, maka ateroma terlalu besar. Oleh itu, percubaan untuk menekannya jarang berakhir dengan kejayaan..

Dalam beberapa kes, penyemperitan sendiri ateroma membawa kepada fakta bahawa sebilangan besar konsistensi pasta berbau tidak menyenangkan keluar ke permukaan. Namun, ini tidak berarti bahawa penawar telah datang, kerana hanya penyingkiran pembentukan patologi oleh doktor yang dapat menghilangkan punca penyakit ini.

Dengan penyemperitan diri dari pembentukan patologi, mustahil untuk mencapai penyingkiran kapsul ateroma.

Sekiranya anda hanya menembusi kapsul, misalnya, dengan jarum, dan mengeluarkan jisim dalam kapsul melalui lubang yang dihasilkan, maka saluran kelenjar sebum akan tetap tersumbat. Ini akan menyebabkan kekambuhan penyakit, iaitu mengisi semula rongga dengan pembentukan kista.

Literatur menerangkan kes-kes di mana ateroma pecah (dibuka) dengan sendirinya. Dalam keadaan seperti itu, tidak perlu panik, kerana dengan sendirinya, hakikat bahawa kista dibuka tidak menimbulkan bahaya besar. Anda hanya perlu takut kemungkinan penembusan jangkitan.

Langkah-langkah berikut harus diambil:

  1. Sebaik sahaja ateroma dibuka, anda perlu memerah jisim di rongga dengan berhati-hati.
  2. Potong sekeping pembalut steril dan keluarkan cecair yang dihasilkan.
  3. Rawat luka dengan antiseptik.
  4. Sapukan salap yang mempunyai kesan penyembuhan luka.
  5. Sapukan pembalut steril di atas atau tempelkan plaster.

Langkah-langkah ini hanya perlu diambil dalam satu kes: jika ateroma menerobos tanpa campur tangan pesakit. Pembukaan formasi patologi secara tidak sah tidak digalakkan dalam keadaan apa pun..

Operasi penyingkiran

Untuk menghilangkan ateroma sepenuhnya, anda bukan sahaja perlu membukanya, tetapi juga untuk menghapusnya sepenuhnya bersama dengan kapsul. Petunjuk untuk operasi segera adalah seperti berikut:

  • aduan mengenai kecacatan kosmetik yang disebabkan oleh penampilan sista di tempat yang jelas;
  • peningkatan risiko kecederaan pada kista kerana keunikan lokasinya;
  • gangguan fungsi normal organ bersebelahan.

Adalah mungkin untuk memisahkan dinding kista dari tisu di sekitarnya dan membuangnya hanya dengan pembedahan ateroma. Operasi dilakukan di bawah anestesia tempatan. Penggunaan anestesia umum dianggap berlebihan untuk operasi sedemikian..

Di tempat di mana sista berada, kecacatan tisu terbentuk. Prognosis untuk pesakit menguntungkan: di masa depan, kista baru tidak terbentuk, kerana penyebab kemunculannya dihilangkan - penyumbatan saluran kelenjar sebum.

Untuk menghilangkan patologi sepenuhnya, anda perlu mengeluarkannya bersama dengan kapsul.

Sekiranya atas sebab apa pun (mencari kista di tempat yang tidak mencolok, merujuk kepada doktor dan sebagainya), kista tersebut telah mencapai ukuran yang besar, ia mesti dikeluarkan. Dalam keadaan seperti itu, jahitan sangat diperlukan..

Operasi untuk membuang kista tidak ditunjukkan jika radang ateroma didiagnosis. Dalam keadaan seperti itu, terapi anti-radang disarankan sebelum pembedahan untuk membuang pembentukan yang menyakitkan. Sekiranya tahap rawatan ini dihilangkan, maka akan ada risiko tinggi penyakit kambuh. Hanya doktor yang hadir yang boleh memberitahu bagaimana melegakan keradangan ateroma. Ubat-ubatan sendiri dalam kes seperti itu tidak boleh diterima..

Sekiranya keradangan digabungkan dengan pembentukan nanah, maka pembukaan ateroma dengan pelepasan nanah ditunjukkan. Seterusnya, anda harus meninggalkan lubang untuk keluarnya nanah dan mengambil langkah-langkah untuk merawat keradangan. Hanya selepas ini disyorkan untuk menghilangkan ateroma.

Rawatan ateroma tanpa pembedahan adalah mustahil, satu-satunya persoalan adalah kaedah campur tangan untuk menghapusnya yang akan digunakan. Keputusan mengenai bagaimana membuang ateroma dalam kes tertentu dibuat dengan berunding dengan doktor yang menghadiri. Walau bagaimanapun, dengan rawatan yang betul di bawah pengawasan doktor, ateroma tidak muncul di tempat yang sama lagi setelah dikeluarkan..

Selepas penyingkiran pembentukan patologi, perlu dilakukan pemerhatian oleh doktor yang hadir. Anda perlu pergi kepadanya untuk berpakaian setelah membuang ateroma. Walau bagaimanapun, pembalut tidak digunakan jika jisim terletak di muka atau leher. Ini disebabkan oleh fakta bahawa dalam kes ini, risiko kecederaan biasa pada tempat yang rentan setelah operasi tidak terlalu tinggi. Sekiranya penyingkiran formasi dilakukan di tempat di mana kulit selalu bersentuhan dengan pakaian, maka diperlukan pembalut. Jahitan (sekiranya ditumpangkan) biasanya dikeluarkan 7 hari selepas pembedahan.

Penyingkiran laser

Penyingkiran ateroma dengan laser biasanya dilakukan dalam keadaan di mana ia berada di tempat yang dapat dilihat di sekitarnya (contohnya, pada wajah). Pakar yang melakukan operasi bertindak pada kulit pesakit menggunakan pemancar laser. Kelebihan menghilangkan pembentukan dengan kaedah ini adalah mungkin untuk mengelakkan munculnya kecacatan kosmetik yang jelas (parut, dll) pada kulit..

Penyingkiran laser biasanya dilakukan ketika berada di tempat yang dapat dilihat untuk kawasan sekitarnya (contohnya, di wajah).

Walau bagaimanapun, kesan ini hanya dapat dicapai jika rawatan dimulakan tepat pada masanya. Kaedah rawatan ini ditunjukkan apabila perlu untuk membuang sista di kawasan kulit yang selalu dilihat oleh orang lain..

Kos minimum operasi membuang sista dengan laser adalah kira-kira 6,000 rubel.

Sekiranya sista cukup besar (melebihi ukuran 10 mm), maka pertama kali ateroma dipotong dengan laser, maka kawasan itu sendiri diproses di mana operasi dilakukan.

Penyingkiran gelombang radio

Kaedah menghilangkan pembentukan kulit ini, seperti yang sebelumnya, lembut. Ini membolehkan anda memberikan kesan selektif terhadap pendidikan patologi, sambil memelihara tisu bersebelahan. Seperti rawatan laser, penyingkiran formasi patologi menggunakan gelombang radio memberi peluang kepada pesakit untuk mengelakkan penampilan kelemahan kosmetik yang jelas pada wajah dan kawasan penting lain..

Dalam kes ini, operasi tidak berdarah. Tidak seperti kaedah tradisional penyingkiran ateroma dengan menggunakan gelombang radio, penyingkirannya dilakukan tanpa jahitan.

Kos minimum menghilangkan ateroma dengan kaedah gelombang radio adalah kira-kira 2,000 rubel.

Komplikasi penyakit

Dalam kes yang teruk, kista meriah. Penyembuhan ateroma dalam amalan dermatologi adalah perkara biasa. Sekiranya, dalam keadaan seperti itu, ateroma tidak segera dikeluarkan, maka ada risiko penyebaran nanah di dalam badan, pertama di dalam tisu lembut, dan kemudian melalui organ dalaman.

Dalam kes yang teruk, kista meriah.

Tumor selepas pembedahan untuk membuangnya boleh menyebabkan komplikasi yang tidak menyenangkan. Cecair tisu yang terlalu banyak meningkatkan risiko jangkitan. Untuk mengelakkan jangkitan, perlu mengecualikan pengumpulan lebihan cecair di tempat pembentukan patologi. Anda boleh menggunakan pembalut tekanan untuk ini..

Sekiranya terdapat kecurigaan bahawa jangkitan dimasukkan ke dalam luka setelah operasi, perlu segera berjanji temu dengan doktor dengan masalah ini. Tanda yang membimbangkan adalah peningkatan suhu badan hingga 38 darjah dan ke atas.

Pencegahan

Untuk mengelakkan munculnya kista sebum, disarankan untuk menggunakan langkah pencegahan berikut:

  • meminimumkan jumlah lemak trans dalam diet;
  • rawatan kebersihan badan secara berkala (mandi, dan lain-lain);
  • rawatan penyakit kulit yang tepat pada masanya, memerangi kelemumur;
  • mengambil tindakan untuk mengecualikan peningkatan berpeluh;
  • meminimumkan penggunaan produk kebersihan yang menyebabkan penyumbatan pori-pori kulit;
  • mengambil langkah-langkah untuk menormalkan kulit berminyak.

Atheroma: hapus atau anda boleh menunggu?

Atheroma, juga dikenali sebagai kista sebum atau kista epidermis, adalah pertumbuhan nodular jinak yang terletak di bawah epidermis. Ia dipenuhi dengan bahan keratinous dan berlaku kerana penyumbatan saluran kelenjar sebum atau pembukaan folikel. Atheroma dianggap sebagai neoplasma yang cukup biasa; ia boleh dilokalisasi di mana-mana bahagian badan. Selalunya, ketumbuhan seperti ini terdapat pada kulit kepala, muka dan leher, lebih jarang pada batang badan. Terdapat kes apabila ateroma terbentuk pada alat kelamin, jari, dan juga pada membran mukus bahagian dalam pipi. Kista cenderung tumbuh dengan perlahan dan mungkin tidak berubah selama bertahun-tahun. Oleh itu, adalah wajar bahawa banyak pemilik neoplasma seperti itu memikirkan tentang kemungkinan penghapusannya..

Sebab-sebab penampilan

Sebilangan besar saintis dunia berpandangan bahawa permulaan ateroma adalah proses yang benar-benar sporadis (rawak). Secara harfiah setiap orang dapat menghadapi gangguan seperti itu, namun, pada lelaki, kista epidermis lebih kerap muncul. Risiko mengembangkan neoplasma meningkat dengan adanya:

  • gangguan hormon;
  • jerawat;
  • kerosakan traumatik pada epidermis.

Ateroma berganda muncul dalam beberapa gangguan genetik dan sindrom. Keadaan seperti itu memerlukan pemantauan khas dan terapi yang disasarkan..

Gejala

Atheroma pada awal perkembangannya tidak dapat dilihat sepenuhnya. Rasanya seperti nodul kecil di bawah kulit, yang tidak menimbulkan rasa tidak selesa, dan oleh itu tidak menjadi alasan untuk mendapatkan bantuan perubatan. Walau bagaimanapun, dari masa ke masa, kista bertambah besar. Ia mempunyai simptom berikut:

  • lokasi dangkal (di bawah kulit);
  • bentuk bulat;
  • kehadiran kontur yang jelas;
  • keanjalan dan mobiliti;
  • tidak menyakitkan;
  • kebolehubahan kulit di atas neoplasma.

Atheroma boleh tumbuh hingga 1 cm atau lebih. Tumor besar tidak boleh diabaikan..

Keradangan ateroma

Atheroma boleh menjadi mudah meradang dan bernanah. Proses inilah yang paling kerap memaksa pesakit dengan kista epidermis berjumpa doktor. Keradangan menjadikan dirinya terasa:

  • kemerahan kulit di atas ateroma;
  • sakit hati;
  • peningkatan saiz sista;
  • pembengkakan tisu di sekitarnya;
  • kenaikan suhu tempatan

Keradangan boleh menyebabkan bernanah dan menjadi petunjuk untuk pembedahan segera. Ateroma suppurating dapat pecah, yang penuh dengan penyebaran jangkitan melalui aliran darah dan perkembangan komplikasi yang mengancam nyawa

Adakah perlu untuk menghilangkan ateroma yang tidak meradang?

Oleh kerana sista epidermis dapat diam sepenuhnya selama bertahun-tahun, kebanyakan orang tidak memikirkan keperluan untuk membuangnya. Dan sia-sia. Risiko keradangan ateroma cukup tinggi, di samping itu, neoplasma seperti ini dapat bertambah besar dan menyebabkan ketidakselesaan estetik yang serius.

Sekiranya kista epidermis meradang, ia tidak dapat dikeluarkan sepenuhnya bersama dengan kapsul. Dalam situasi seperti itu, doktor biasanya hanya memotong neoplasma, memastikan aliran keluar nanah, dan melakukan rawatan anti-radang dan antibakteria. Operasi semula diperlukan untuk menghilangkan tumor sepenuhnya. Oleh itu, lebih baik menyingkirkan ateroma sebelum bermulanya keradangan yang ketara atau sebelum peningkatan kista yang ketara.

Anda banyak membaca dan kami sangat menghargainya!

Tinggalkan e-mel anda untuk sentiasa menerima maklumat dan perkhidmatan penting untuk menjaga kesihatan anda

Atheroma dan barah

Dalam kebanyakan buku rujukan perubatan domestik, ateroma digambarkan sebagai neoplasma yang benar-benar jinak yang tidak terdedah kepada keganasan. Walaupun begitu, secara berkala terdapat maklumat mengenai degenerasi kista epidermis. Pada tahun 2019, sebuah artikel oleh saintis Amerika diterbitkan mengenai kes perkembangan karsinoma sel skuamosa malignan pada seorang lelaki dengan ateroma. Para saintis Rusia juga memperhatikan kes-kes pertumbuhan barah yang jarang berlaku yang berkembang dari dinding kista epidermis. Berdasarkan data tersebut, para pakar menyarankan untuk lebih serius mempertimbangkan kemungkinan melakukan pemeriksaan histologi kista epidermis terpencil untuk diagnosis kanser tepat pada masanya. Diagnosis semacam itu mungkin diperlukan sekiranya terdapat gejala yang berpotensi berbahaya..

Kaedah penyingkiran

Sehingga kini, beberapa kaedah berkesan menghilangkan ateroma diamalkan:

  • pembuangan pembedahan, di mana ateroma dan kapsulnya dikeluarkan melalui tusukan kecil pada kulit;
  • penyingkiran pembedahan lengkap menggunakan pisau bedah;
  • penyingkiran laser;
  • penyingkiran gelombang radio.

Penyingkiran gelombang radio dan laser dianggap kaedah yang paling optimum untuk merawat ateroma pada peringkat awal perkembangan (ketika neoplasma kecil). Jenis intervensi pembedahan ini dapat menghilangkan sista epidermis:

  • di bawah anestesia tempatan;
  • tiada rawatan di hospital;
  • dalam 10-15 minit;
  • dengan risiko minimum jaringan parut;
  • tidak menyakitkan;
  • tanpa jahitan;
  • tiada pendarahan;
  • tiada risiko jangkitan luka.

Walau bagaimanapun, jika ateroma besar, diperlukan campur tangan pembedahan dan jahitan kosmetik..

Sebab-sebab kambuh

Walaupun selepas penyingkiran berjaya, ateroma dapat berulang. Gangguan seperti ini paling sering dijelaskan oleh prestasi intervensi yang tidak profesional, ketika kapsul sista tidak sepenuhnya dihilangkan. Adalah wajar bahawa ateroma dapat tumbuh semula setelah keradangan, yang berakhir dengan pemotongan abses. Memang, dalam situasi seperti itu, pakar bedah tidak mengeluarkan kista bersama dengan kapsul, tetapi hanya memastikan aliran keluar nanah dan meneutralkan proses keradangan. Lebih jarang terdapat situasi ketika tumor yang sama sekali baru muncul di dekat ateroma yang dikeluarkan. Dia diperlakukan mengikut prinsip yang sama..

Untuk mengurangkan risiko kista epidermis berulang membantu:

  • mencari bantuan perubatan tepat pada masanya;
  • pilihan klinik dan doktor operasi yang teliti;
  • pematuhan dengan cadangan doktor.

Atheroma hanyalah neoplasma yang agak selamat. Jangan mengabaikan kehadiran sista epidermis pada badan, lebih baik membuangnya sebelum keradangan dan peningkatan yang ketara.