Rheumatoid dan psoriatic arthritis: apakah perbezaannya?

Kedua-dua arthritis psoriatik dan rheumatoid mempunyai sifat yang sama. Kedua-duanya adalah penyakit autoimun yang mempengaruhi sendi. Kedua-duanya radang dan berkembang dengan cepat.

Pada masa yang sama, gejala PA dan RA hampir sama:

kekejangan pada anggota badan;

kesakitan dan pembengkakan teruk;

keletihan kronik dan perubahan mood yang kerap pada pesakit.

Pada masa yang sama, kedua penyakit ini secara berkala bertambah buruk, dan juga dirawat dengan ubat yang serupa..

Nampaknya penyakit ini sama, tetapi tidak. Asal dan sumbernya berbeza, dan oleh itu memerlukan pendekatan yang berbeza untuk diagnosis dan rawatan..

Arthritis psoriatik (kod ICD-10 L40.5 M07)

Sehingga tahun 1950-an, psoriatik arthritis dianggap sebagai bentuk psoriasis yang menyertai rheumatoid arthritis. Walau bagaimanapun, pada tahun 1964, Persatuan Rheumatisme Amerika pertama kali mengklasifikasikan dan menggambarkan PA sebagai patologi yang unik..

Dalam International Classifier of Diseases of the 10th revision (ICD-10), ia juga berlaku sebagai penyakit yang berasingan di bawah kod L40.5.

Apakah perbezaan utama antara arthritis psoriatik dan artritis reumatoid?

Perbezaan utama antara PA dan RA adalah pembahagian sendi yang terjejas. Kedua-dua penyakit boleh merosakkan sendi jari dan jari kaki, pergelangan tangan, dan juga yang lebih besar: lutut, bahu, pinggul, dan sendi intervertebral. Rheumatoid arthritis adalah penyebab biasa kekejangan pergelangan kaki..

Walau bagaimanapun, dalam arthritis psoriatik, lesi sering tidak simetri, berlaku secara sporadis, dan hanya boleh mempengaruhi sendi individu. Dengan rheumatoid, simetri adalah ciri.

Sudah tentu ada pengecualian. Sebenarnya, 15% pesakit dengan PA akan mengalami keradangan simetri. Ini dianggap sebagai kes yang lebih teruk kerana menyukarkan diagnosis pembezaan..

Perbezaan ciri lain adalah penglibatan tulang belakang dalam proses keradangan. PA boleh berlaku di mana-mana bahagian tulang belakang (disebut aksial arthritis), sementara RA terutamanya terhad pada serviks.

Atas sebab ini, PA tergolong dalam kategori gangguan spondyloarthropathic, dan RA tidak..

Tanda-tanda arthritis psoriatik

Kerosakan tulang

Sebagai perbandingan, artritis reumatoid kelihatan seperti penyakit yang lebih teruk. Hakisan tulang adalah ciri utama di sini, memprovokasi kehilangan tulang yang tidak dapat dipulihkan (osteolisis), serta ubah bentuk sendi.

Kira-kira perkara yang sama berlaku dengan arthritis psoriatik, bagaimanapun, kesan merosakkan lebih kurang. Kehilangan tulang sering terhad pada falang jari yang jauh (paling dekat dengan kuku). Hanya dengan artritis bermutasi (Arthritis mutilans) kecacatan sendi tangan berlaku dengan cepat dan menjadi teruk.

Jari kaki dan kulit

Petunjuk lain adalah sifat kesakitan. Pada arthritis psoriatik, rasa sakit berasal dari sendi distal, pada artritis reumatoid, sendi proksimal akan lebih terjejas (tepat di atas sendi jari).

Pada PA yang teruk, jari juga dapat melihat kemunculan sosej (yang disebut dactylitis), yang menyukarkan tangan untuk mengepalkan tangan.

Juga, kira-kira 85% pesakit dengan arthritis psoriatik mempunyai semua gejala psoriasis (plak bersisik kering pada kulit, pin teruk, dll.). Pada separuh pesakit, psoriasis mempengaruhi piring kuku. Tidak terdapat dalam RA.

Penyebab arthritis psoriatik dan rheumatoid

Seperti penyakit autoimun, psoriatik dan rheumatoid arthritis berkembang kerana imuniti yang terlalu aktif. Antibodi (imunoglobulin) mula menyerang tisu mereka sendiri. Objeknya adalah reseptor pada permukaan sel, yang mana sistem kekebalan tubuh mulai dianggap sebagai antigen. Dalam kes ini, antibodi diubah menjadi antibodi autoagresif - ini adalah hasil dari "pemecahan" genetik.

Dalam kes PA dan RA, objek serangan adalah tisu penghubung sendi, tetapi sasaran sebenar serangan autoimun berbeza dengan ketara.

Pada rheumatoid arthritis, sel-sel pada lapisan sendi - sinoviosit - menjadi sasaran autoantibodi. Keradangan menyebabkan pembelahan dan pertumbuhan sel-sel ini yang tidak normal, yang menimbulkan kejadian:

    Hiperplasia membran sinovial sendi (indurasi);

Penyusupan protein keradangan (sitokin) ke sendi

Pemusnahan rawan artikular, tulang dan tendon secara beransur-ansur.

Pada arthritis psoriatik, keradangan adalah kesan tidak langsung. Daripada sinoviosit, sistem kekebalan tubuh mensasarkan sel-sel kulit yang disebut keratinosit. Kerana serangan autoimun, mereka juga mulai berbagi dengan kecepatan yang dipercepat, menyebabkan gejala psoriasis dalam bentuk plak kering pada kulit. Ini berlaku dalam kebanyakan, tetapi tidak dalam semua kes..

Lama kelamaan, keradangan akan mula mempengaruhi sistem dan organ lain, termasuk kuku, mata, otak, ginjal, dan pankreas. Juga diketahui bahawa psoriasis boleh memprovokasi penyakit lain, seperti diabetes. Ia juga boleh mempengaruhi sendi - dan kemudian arthritis psoriatik berkembang.

Hiperplasia sinovial juga merupakan ciri PA, namun lebih parah daripada pada RA. Mungkin kerana penyakit ini menyerang sendi secara tangen, dan tidak secara langsung.

Diagnosis artritis reumatoid

Sekiranya anda mengesyaki artritis reumatoid, diagnosis yang tepat akan diperlukan. Seorang doktor biasanya akan memerintahkan satu siri ujian yang dikembangkan mengikut kriteria American College of Rheumatology (ACR):

Ujian darah untuk kandungan autoantibodi, termasuk analisis untuk faktor rheumatoid (RF) dan antibodi terhadap peptida sitrat citrullinated (ACCP). Penanda antibodi ini berbeza. ACCP paling kerap dijumpai pada orang yang menderita artritis reumatoid.

Penanda keradangan dalam darah, termasuk protein C-reaktif (CRP) dan pemendapan eritrosit (ESR).

X-ray dan pengimejan resonans magnetik (MRI) untuk mengesan sifat hakisan tulang dan penyempitan ruang sinovial pada sendi.

Hasil ujian harus menilai jangka masa dan keparahan gejala, sifat keradangan, lokasinya, dll. Skor gabungan antara 6 hingga 10 akan menunjukkan kemungkinan besar rheumatoid arthritis..

Diagnosis arthritis psoriatik

Berbeza dengan RA, arthritis psoriatik didiagnosis terutamanya dengan pemeriksaan visual dan kajian semula sejarah perubatan. Tidak ada ujian darah atau prosedur pemeriksaan yang dapat membuat diagnosis pasti. Doktor harus mencari petunjuk yang merupakan petunjuk utama PA:

Lokasi keradangan asimetris;

Penglibatan kulit dan kuku;

Sejarah keluarga psoriasis atau PA;

Faktor perangsang yang mencetuskan keradangan (jangkitan streptokokus, ubat, selsema, musim, cuaca, dll.).

X-ray atau MRI juga dapat mengesan kecacatan sendi - apa yang disebut "pensil dalam gelas", di mana hujung jari kelihatan seperti pensil yang diasah dan phalanx distal memakai bentuk seperti cawan. Walau bagaimanapun, kecacatan tersebut hanya mempengaruhi 5-15% pesakit PA dan kebanyakannya sudah berada di peringkat akhir penyakit..

Sekiranya kulit terjejas, biopsi tisu boleh dilakukan untuk mengesahkan kehadiran PA. Di bawah mikroskop, sel-sel epidermis akan menjadi acanthotic (rata dan mampat) tidak seperti eksim, barah kulit, dan keadaan kulit yang lain.

Ujian makmal lain dilakukan terutamanya untuk mengesampingkan penyakit lain. Sebagai peraturan, semasa diagnosis pembezaan, penyakit artritis serupa diperiksa:

Bagaimanakah arthritis psoriatik dirawat?

PA dan RA sering dirawat dengan ubat yang sama, walaupun dengan kadar kejayaan yang berbeza. Latihan, penurunan berat badan, berhenti merokok - semua doktor ini memberi nasihat untuk kedua-dua diagnosis.

Keadaan ringan hingga sederhana biasanya dirawat dengan ubat anti-radang bukan steroid (NSAID).

Di mana mereka tidak membantu, gunakan kaedah lain..

Kortikosteroid

Ubat yang paling biasa adalah prednisone (hidrokortison), sama ada sebagai tablet atau disuntik terus ke sendi yang terjejas. Walau bagaimanapun, taktik penggunaannya tetap berbeza:

Pada arthritis psoriatik, kortikosteroid lebih kerap digunakan semasa gejala memburukkan lagi. Mereka harus digunakan dengan sangat berhati-hati, kerana komplikasi serius mungkin terjadi - Penyakit Tsumbusha (psoriasis pustular umum).

Untuk rheumatoid arthritis, kortikosteroid dosis rendah sering diberikan bersama dengan ubat lain. Mereka juga boleh disuntik terus ke sendi untuk menghilangkan sakit akut.

Ubat antirheumatik yang mengubahsuai penyakit (DMARDs)

DMARD atau ubat antirheumatik asas (Methotrexate atau Leflunomide) berkesan dalam rawatan arthritis rheumatoid, tetapi dalam rawatan psoriatik, ubat ini kurang meyakinkan.

Oleh itu, methotrexate dianggap sebagai ubat lini pertama untuk rawatan banyak penyakit autoimun dan diluluskan untuk rawatan psoriasis, tetapi bukan psoriatik arthritis..

Perencat faktor nekrosis tumor (TNF)

Inhibitor TNF adalah ubat yang menyekat sejenis sitokin yang dikenali sebagai faktor nekrosis tumor, protein ekstraselular yang berperanan dalam proses keradangan pada PA dan RA.

Walau bagaimanapun, TNF jauh lebih berbahaya dalam psoriatik arthritis, jadi perencat berkesan dalam merawat penyakit ini..

Menurut kajian Denmark 2011, 60% pesakit PA mencapai pengampunan yang berterusan setelah menjalani perencat TNF, berbanding dengan 44% pesakit RA..

Ciri-ciri rawatan artritis reumatoid

Secara amnya, RA dirawat sebaik sahaja dilakukan diagnosis. Ini diperlukan untuk mengelakkan keadaan yang tidak dapat dipulihkan - hakisan tulang dan osteolisis, yang dapat berkembang dalam dua tahun. Rawatan awal sangat penting bagi mereka yang berisiko menghidap penyakit yang teruk berdasarkan hasil ujian.

Secara amnya, dengan rawatan dan pencegahan yang tepat pada masanya, artritis reumatoid boleh mengalami remisi stabil selama bertahun-tahun dan tidak mengganggu pesakit dengan cara apa pun..

Ciri-ciri rawatan arthritis psoriatik

Rawatan PA, tidak seperti RA, mungkin diperlukan hanya jika gejala berterusan berlaku. Apabila keparahan penyakit melemah atau hilang, rawatan dapat dihentikan.

Walau bagaimanapun, jika PA disertai dengan psoriasis sederhana, mereka mesti dirawat secara berterusan..

Artritis psoriatik - gejala, rawatan, pencegahan

Psoriasis merujuk kepada penyakit tidak berjangkit yang terutama mempengaruhi kulit dan dicirikan oleh kekambuhan berterusan. Doktor masih tidak dapat mencari pilihan rawatan yang memberikan hasil positif 100% dan membawa kepada pemulihan sepenuhnya..

Pada masa ini, penyebab psoriasis belum diketahui, pada dasarnya semuanya dibina berdasarkan andaian dan dugaan doktor, data mengenai penyelidikan yang sedang dijalankan.

Keburukan penyakit ini terus berulang, pada beberapa pesakit, tempoh ketenangan antara eksaserbasi pendek dan tidak melebihi beberapa bulan, pada yang lain, pengampunan dapat berlangsung selama bertahun-tahun, dan eksaserbasi bermula dengan tiba-tiba dan tidak disangka-sangka.

Pada masa ini, terdapat banyak ubat-ubatan farmaseutikal yang membantu mengurangkan gejala penyakit, meningkatkan kualiti hidup orang yang sakit dan mengurangkan keadaannya semasa tempoh kambuh..

Dalam kebanyakan kes, psoriasis mempengaruhi kulit di kawasan terbuka badan, tetapi pada beberapa pesakit penyakit ini berkembang dengan penglibatan plat kuku, organ dalaman, sistem muskuloskeletal dan sendi..

Jenis psoriasis yang paling berbahaya adalah psoriatic arthritis, yang mempengaruhi sendi seseorang dan secara signifikan memburukkan kualiti hidupnya..

Punca

Sebab-sebab yang tepat memprovokasi perkembangan proses patologi dan kekambuhannya yang berterusan belum dapat dikenal pasti. Walau bagaimanapun, selama bertahun-tahun memantau penyakit ini, mungkin untuk menentukan kemungkinan penyebab yang, pada prinsipnya, dapat memprovokasi patologi:

  1. Oleh kerana simptomologi utama adalah pembentukan plak keratin pada kulit, para saintis telah membuktikan bahawa penyebab keratinisasi tersebut adalah pembahagian sel epidermis yang dipercepat, yang diprovokasi oleh isyarat "palsu" dari sistem imun.

Sel-sel imun, yang menerima isyarat ini, menembusi ke lapisan atas dermis dan memulakan proses pembelahan yang aktif dan seterusnya meletakkan sel-sel yang sudah mati, mengelupas dan gejala-gejala penyakit lain.

  1. Menurut saintis lain, penyebab psoriasis mungkin "kelakuan" T-limfosit yang tidak normal. Dalam keadaan normal, T-limfosit mengambil bahagian dalam tindak balas badan terhadap virus atau bakteria. Dan dengan psoriasis, terdapat kegagalan dalam penghasilan sel-sel ini kerana kerosakan autoimun pada epidermis. Tetapi sebab-sebab mengapa tubuh manusia dapat memberikan "perintah" yang salah kepada sel-sel imun belum dapat dipastikan..
  2. Faktor keturunan memainkan peranan besar dalam perkembangan penyakit ini, sangat meningkatkan kemungkinan penyakit ini. Di seluruh dunia, terdapat banyak kes apabila seorang anak mewarisi penyakit dari satu atau dua ibu bapa sekaligus. Kemungkinan psoriasis akan diwarisi jika ibu dan ayah menderita patologi ini hampir 100%. Kecenderungan keturunan terutamanya berkaitan dengan kehadiran gen "patah" tertentu yang meningkatkan risiko psoriasis..
  3. Gangguan endokrin juga merupakan penyebab psoriasis dan arthritis psoriatik..
  4. Patologi sel yang bertanggungjawab untuk penghasilan melanin di lapisan atas epidermis juga dapat memprovokasi penyakit ini. Secara amnya, gangguan endokrin dan pengeluaran melanin yang tidak betul, secara amnya, boleh memberi kesan buruk kepada keadaan kulit..
  5. Penyakit berjangkit dalam beberapa kes adalah penyebab arthritis psoriatik dan psoriasis kulit.
  6. Kelainan saraf dan psiko-somatik yang disebabkan oleh tekanan berlebihan, tekanan, kemurungan dapat mengaktifkan gangguan autoimun dalam badan.

Pengelasan

Kerosakan sendi hampir tidak pernah berlaku, melewati tahap dermatitis. Dengan kata lain, kulit segera terjejas, dan hanya dengan itu, dengan peningkatan penyakit atau terapi waktunya, atau ketiadaannya secara umum, sendi rosak. Menurut statistik, "jalan" perkembangan penyakit ini berlaku pada lebih daripada 70% kes..

Dalam 10-20% kes, arthritis psoriatik berlaku secara spontan, sebagai patologi bebas - iaitu sebelum kerosakan pada sendi, pesakit tidak mengalami manifestasi kulit. Pemeriksaan diagnostik dan penentuan diagnosis yang tepat kadang-kadang sukar - pakar tidak selalu boleh menganggap bahawa pesakit mempunyai arthritis psoriatik.

Bergantung pada penyetempatan proses keradangan, jenis arthritis psoriatik berikut dibezakan:

Oligoarthritis asimetrik dicirikan oleh kerosakan sendi unilateral, yang tidak biasa untuk penyakit lain dengan gambaran klinikal yang berbeza. Selalunya, psoriasis mempengaruhi sendi besar (patologi ini menyumbang lebih daripada 70% daripada semua kes psoriatik arthritis).

Kekalahan sendi interphalangeal pada tangan, yang mempengaruhi kemahiran motor jari. Hampir selalu, bentuk artritis ini disertai oleh gejala kumulatif yang mempengaruhi sendi lain..

Rheumatoid arthritis dengan lesi yang terletak secara simetris, disertai dengan keradangan semua jenis tisu artikular dalam kedudukan simetri. Rheumatoid-seperti artritis berbeza dengan rheumatoid arthritis biasa dengan manifestasi visual penyakit ini - dalam kes terakhir, jari-jari cacat dengan arahnya dalam satu arah, dan pada psoriasis, ubah bentuk membawa ke lokasi phalanges dalam arah yang berbeza.

Bentuk bermutasi - disebabkan oleh ubah bentuk tisu sendi yang cepat, apabila jari dan jari kaki berubah panjang, dan tisu tulang boleh merosot dengan cepat.

Spondylitis psoriatik dicirikan oleh kerosakan pada sendi periferal. Selalunya, pesakit dengan bentuk ini berasa sakit di punggung bawah. Selanjutnya, ketidakselesaan itu naik ke dada dan leher..

Gejala

Gejala kerana pelbagai bentuk patologi pada pesakit boleh berbeza dan sensasi yang menyakitkan dapat terjadi pada sendi yang berbeza. Walau bagaimanapun, untuk arthritis psoriatik, terdapat beberapa tanda biasa yang merupakan ciri sama sekali dari setiap bentuk proses patologi:

  1. Sakit sendi jelas kelihatan pada palpasi.
  2. Di tempat lesi dan di radius berdekatan, edema tisu diperhatikan.
  3. Kulit di tempat di mana sendi rosak, ubah naungannya, mendapat sianosis atau kemerahan.
  4. Sekiranya sendi jari terjejas, maka bentuknya, digabungkan dengan perubahan warna kulit, menyerupai lobak. Doktor memanggil keadaan ini - ubah bentuk lobak.
  5. Dalam beberapa kes, apabila sendi phalangeal rosak, piring kuku terpengaruh dengan perubahan bentuk dan warna. Pada pemeriksaan visual, doktor harus segera memperhatikan naungan kuku yang sihat dan naungan yang terkena.
  6. Lesi aksial adalah khas sebagai gejala psoriatic arthritis pada sendi phalangeal, jari yang terkena visual memperoleh nada ungu dan peningkatan ketebalan yang ketara.

Rawatan untuk arthritis psoriatik

Sendi yang terkena pada psoriasis lebih mudah dirawat jika dibandingkan dengan artritis reumatoid - orang yang berpenyakit paling kerap mengalami satu atau lebih sendi yang terjejas selama bertahun-tahun.

Dan sebaik sahaja diagnosis dibuat, doktor memilih rejimen rawatan tertentu. Perlu difahami bahawa dalam lebih daripada tujuh puluh peratus kes, satu sendi terjejas (oligoarthritis), yang sangat memudahkan terapi.

Pakar memilih taktik rawatan yang bertujuan memulihkan kulit (kerana patologi mempengaruhi epidermis juga) dan sendi. Berkat pendekatan bersepadu, adalah mungkin untuk mempercepat proses penyembuhan. Untuk arthritis psoriatik, garis panduan klinikal ditetapkan oleh pakar dermatologi.

Dengan peningkatan pada musim gugur-musim sejuk, penyinaran ultraviolet pada sendi dan kulit yang terkena proses keradangan mempunyai kecekapan yang baik. By the way, di epidermis, kerana terdedah kepada sinar UV, regenerasi diaktifkan dengan pembaharuan sel.

Rawatan tempatan dengan salap khas membantu dengan baik. Selain itu, anda juga harus menggunakan salap untuk merawat kulit dengan komposisi bukan hormon, dan juga dengan hormon.

Oleh kerana penggunaan luaran, bukan sahaja dapat mengurangkan gejala, tetapi juga memperbaiki keadaan sendi yang terjejas. Doktor mencatatkan hasil rawatan yang sangat baik.

Untuk mencapai pengampunan yang stabil, disarankan menggunakan ubat penenang. Malah penyediaan paling sederhana berdasarkan ramuan herba menunjukkan hasil yang baik..

Untuk menormalkan proses metabolik, penting untuk mengambil kompleks vitamin-mineral sekiranya berlaku kambuh, yang membantu meningkatkan fungsi pelindung sistem imun..

Dengan simptom ringan atau luka sendi kecil, doktor paling kerap mengesyorkan ubat anti-radang bukan hormon.

Menurut cadangan untuk arthritis psoriatik, jika keadaannya bertambah buruk, terapi hormon diresepkan - hidrokortison disuntik terus ke tisu periartikular.

Kaedah terapi ini memungkinkan untuk menyampaikan ubat secara langsung ke lokasi lesi dengan penurunan gejala dan kesan yang tidak diingini sebagai ciri pemberian ubat kortikosteroid oral..

Pencegahan

Walaupun penyakit ini tergolong dalam bentuk kerosakan sendi yang tidak dapat disembuhkan, pesakit dapat meningkatkan tempoh pengampunan dan mengurangkan keagresifan kambuh dengan akibat minimum bagi tubuh dan keparahan gejala.

Adalah sangat penting untuk mematuhi prinsip-prinsip pemakanan yang betul, ketika pesakit menjalani diet untuk psoriatik arthritis sepanjang hampir seumur hidupnya.

Sama pentingnya untuk memantau berat badan anda sendiri - kegemukan menyebabkan peningkatan tekanan pada sendi, yang meningkatkan kerentanan mereka terhadap arthritis psoriatik. Diet untuk psoriatik arthritis membolehkan anda menormalkan proses metabolik dalam badan, mengurangkan beban pada organ dan sistem penting.

Psoriasis sendi, aka arthritis psoriatik: gambaran klinikal dan pendekatan rawatan

Psoriasis adalah penyakit berbahaya yang tidak dapat disembuhkan sepenuhnya. Jangkitan penyakit ini tidak hanya memberi seseorang sensasi yang tidak menyenangkan, tetapi juga memprovokasi perkembangan komplikasi serius, termasuk psoriatik arthritis.

  • Arthropathy psoriatik: apa itu?
  • Pengelasan
  • Penyebab kerosakan sendi pada psoriasis
  • Gejala artropati
  • Mengapa penyakit ini mengerikan: akibat dan komplikasi
  • Doktor mana yang harus dihubungi?
  • Diagnostik
  • Rawatan psoriasis artropatik
    • Terapi ubat
    • Terapi diet
    • Cara merawat pelanggaran dengan ubat-ubatan rakyat?
  • Cara hidup dengan arthritis psoriatik: prognosis dan cadangan
  • Video-video yang berkaitan

Arthropathy psoriatik: apa itu?

Artritis psoriatik adalah penyakit kronik di mana periferal dan, dalam beberapa kes, sendi yang lebih besar terjejas.

Penyakit ini berkembang dengan latar belakang psoriasis, dan kadang-kadang menjadi pertanda munculnya ruam kulit. Orang dari semua peringkat umur terdedah kepada penyakit. Bilangan wanita yang sakit tidak banyak berlaku berbanding dengan yang diserang oleh wakil penyakit seks yang lebih kuat.

Selalunya, pesakit mengelirukan gejala psoriatic arthritis dengan tanda-tanda rheumatoid arthritis. Sebenarnya, penyakit yang disenaraikan menampakkan diri dengan cara yang sedikit berbeza. Gejala arthritis psoriatik, berbeza dengan penyakit kedua, muncul dengan cepat.

Ia mempengaruhi sendi interphalangeal, dan kemudian sendi metacarpophalangeal. Lesi tisu yang disebabkan oleh psoriasis lebih parah daripada yang berkaitan dengan rheumatoid arthritis.

Pengelasan

Artritis psoriatik dapat menampakkan diri dengan cara yang berbeza, yang mempengaruhi sendi dari kawasan yang berlainan. Atas sebab ini, untuk memudahkan diagnosis dan pemilihan preskripsi, pakar telah membuat klasifikasi berasingan yang merangkumi kemungkinan varian penyakit ini..

Di antara varian penyakit ini, jenis penyakit berikut dibezakan:

  1. artritis sendi interphalangeal distal. Dalam kes ini, sendi yang terletak di zon ini terjejas;
  2. oligoarthritis dan polyarthritis. Dalam kes pertama, satu sendi meradang, dan pada yang kedua, penyakit ini secara bersamaan menyerang lebih dari lima sendi;
  3. spondyloarthritis (spondylitis). Dengan jenis penyakit ini, keradangan dan penurunan mobiliti tulang belakang berlaku;
  4. bermutasi psoriasis artikular. Penyakit ini disertai dengan pemusnahan tisu tulang, mengakibatkan penurunan panjang jari;
  5. poliartritis simetri. Gejala jenis penyakit ini sangat serupa dengan arthritis rheumatoid..

Sebagai tambahan kepada jenis penyakit yang disenaraikan di atas, berdasarkan ciri-ciri perkembangan penyakit, terdapat tiga bentuk penyakit: ringan, sederhana, parah.

Juga, pakar membezakan 4 peringkat arthritis psoriatik:

  • Tahap 1 (keupayaan kerja pesakit dipelihara);
  • Tahap 2 (kehilangan prestasi berlaku);
  • Tahap 3 (mobiliti pesakit terganggu, akibatnya dia tidak dapat mengurus dirinya sendiri);
  • Tahap 4 (kehilangan mobiliti yang hampir lengkap, disertai dengan kematian tisu otot).

Oleh kerana terdapat banyak pilihan untuk penyakit ini, hanya pakar yang dapat memberikan diagnosis yang tepat kepada pesakit..

Penyebab kerosakan sendi pada psoriasis

Psoriasis adalah penyakit autoimun di mana sistem saraf dan imuniti tidak berfungsi. Sebenarnya, sistem imun berfungsi sebagai pelindung yang dapat memberi seseorang penghalang yang boleh dipercayai terhadap semua jenis agen berbahaya..

Sebaik-baiknya, imuniti merosakkan sel-sel yang berbahaya bagi tubuh, kerana kita menjaga kesihatan. Dalam psoriasis, sistem ini tidak berfungsi, akibatnya tubuh mula menyerang dan memusnahkan sel-selnya sendiri..

Hasilnya bukan hanya memfokuskan pada kulit, tetapi juga sendi yang hancur.

Proses yang dijelaskan dapat diperburuk oleh keadaan berikut:

  • aktiviti fizikal yang berlebihan;
  • tekanan perasaan yang berterusan (menyebabkan kerosakan sistem imun);
  • trauma pada peringkat awal perkembangan penyakit;
  • kecenderungan genetik;
  • jangkitan yang dipindahkan dari pelbagai jenis.

Gejala arthropati

Sebagai peraturan, gejala arthritis sudah muncul ketika bintik-bintik meradang telah terbentuk pada kulit. Walau bagaimanapun, pada sekitar seperlima pesakit, psoriasis bermula dengan sendi yang meradang. Penyakit ini boleh menjadi akut atau berkembang secara beransur-ansur.

Terlepas dari sifat penyakit ini, proses patologi disertai dengan gejala berikut:

  • perubahan kontur sendi dan ubah bentuknya;
  • penampilan kesakitan pada sendi, yang ditunjukkan terutamanya bukan semasa pergerakan, tetapi pada waktu malam ketika pesakit sedang tidur;
  • kekejangan sakit sendi pada waktu pagi;
  • mengotorkan kulit di tempat keradangan dengan warna burgundy;
  • penampilan dislokasi pelbagai arah (kerana pelanggaran keanjalan dan ketumpatan ligamen);
  • sakit lutut;
  • memendekkan jari.

Agak sukar untuk mengenali arthritis psoriatik dan tidak membingungkannya dengan penyakit serupa tanpa pendidikan perubatan. Tetapi dalam kebanyakan kes, kawasan yang terjejas kelihatan sama.

Sendi mempunyai penampilan yang meradang, kulit di kawasan ini memperoleh warna merah jambu burgundy atau kaya, suhu kulit di kawasan yang terjejas meningkat.

Mengapa penyakit ini mengerikan: akibat dan komplikasi

Walau bagaimanapun, ini hanya berlaku dalam kes-kes yang sangat teruk. Jadi, selain fakta bahawa penyakit ini merosakkan sendi dan memprovokasi penampilan kesakitan yang teruk, beberapa jenisnya juga dapat menimbulkan kesulitan tambahan bagi pesakit..

Komplikasi boleh menjadi daktilitis (pembengkakan jari dan jari kaki yang menyakitkan), sakit di kaki kerana radang tendon, spondylitis (radang pada sendi tulang belakang).

Agar tidak memburukkan keadaan yang sudah sukar, disarankan untuk sentiasa menyokong badan anda dengan mengikuti terapi pencegahan secara berkala.

Doktor mana yang harus dihubungi?

Pada mulanya, dengan diagnosis psoriasis, pesakit harus berjumpa dengan pakar dermatologi. Sekiranya penyakit ini sudah mulai mempengaruhi tulang atau tidak ada kepastian terakhir sekiranya terdapat arthritis psoriatik, kunjungi konsultasi pakar rheumatologi.

Diagnostik

Tidak ada analisis berasingan yang dapat mengesahkan diagnosis psoriatik arthritis. Oleh itu, pakar menetapkan beberapa kajian kepada pesakit, menilai hasilnya, adalah selamat untuk mengatakan bahawa pesakit mempunyai penyakit ini.

Biasanya, pesakit simptomatik dirujuk untuk ujian berikut:

  1. sinar-x. Membolehkan anda memeriksa tisu-tisu sendi untuk mengetahui kemusnahan, ciri hanya untuk penyakit ini;
  2. ESR (kadar pemendapan eritrosit);
  3. faktor reumatoid (RF). Ini adalah antibodi (pembentukan protein) yang terdapat di dalam darah dengan adanya psoriatik arthritis.
  4. analisis cecair sinovial. Cecair itu diambil dengan jarum panjang dari sendi lutut, selepas itu komposisinya dikaji di makmal. Sekiranya mengandungi asid urik, maka pesakit mengalami gout, bukan artritis..

Juga, semasa pemeriksaan, untuk memaksimumkan ketepatan diagnosis, pakar menggunakan jadual kriteria CASPAR, yang dikembangkan dan diluluskan oleh doktor pada tahun 2006. Dalam kes ini, doktor akan menilai beberapa kriteria luaran (5 mata keseluruhan): kehadiran psoriasis pada masa pemeriksaan, daktilitis dan lain-lain.

Untuk mematuhi setiap mata, pesakit mendapat 1 mata. Agar pesakit dapat didiagnosis dengan sewajarnya, dia perlu mendapat skor dari 3 hingga 5 mata.

Rawatan psoriasis artropatik

Malangnya, penyakit ini agak sukar untuk diubati, dan tidak ada terapi khusus yang dapat menghilangkan kesakitan dan kesulitan pesakit secara kekal. Oleh itu, tujuan utama yang dicapai oleh pakar adalah penghapusan kesakitan. Untuk mencapai kesan maksimum, disarankan untuk menggunakan pendekatan rawatan bersepadu.

Terapi ubat

Semasa rawatan, pesakit boleh diresepkan:

  • ubat imunosupresif;
  • glukokortikoid;
  • NSAID;
  • ubat asas.

Pemilihan ubat harus dibuat hanya oleh doktor yang merawat, dengan mengambil kira ciri-ciri perjalanan penyakit ini, kehadiran kesan sampingan dan penyakit bersamaan.

Terapi diet

Diet yang dibina dengan betul adalah mustahak bagi pesakit dengan arthritis psoriatik. Menu yang teratur dapat mengurangkan manifestasi penyakit dengan ketara.

Semasa pemburukan artritis, sangat penting untuk memasukkan dalam diet:

  • produk tenusu;
  • sayur-sayuran, buah-buahan, beri, herba;
  • daging pemakanan (ayam belanda, arnab, ayam);
  • telur (ayam dan puyuh).

Makanan berlemak, pedas, masin, serta minuman beralkohol, produk tembakau, kekacang, rempah-rempah dan jenis produk berbahaya lain dari diet sangat tidak termasuk.

Cara merawat pelanggaran dengan ubat-ubatan rakyat?

Untuk meningkatkan kesan terapi, anda boleh menggunakan ubat tradisional. Kompres dari daun dandelion, rebusan bunga dandelion, teh lingonberry, warna St. John's wort, rebusan dahan cemara dan banyak resipi lain cukup berkesan dalam memerangi penyakit ini..

Kunci kejayaan penggunaan nasihat popular adalah penggunaan ubat secara berkala..

Cara hidup dengan arthritis psoriatik: prognosis dan cadangan

Dalam kebanyakan kes, penyakit ini berkembang secara beransur-ansur dan lambat, dengan peningkatan yang tidak teratur.

Sekiranya anda sudah sakit dengan psoriasis, untuk mencegah penyakit ini, pastikan untuk mencuba:

  • elakkan hipotermia dan selsema;
  • secara berkala memberi tubuh aktiviti fizikal yang mungkin;
  • jangan menyimpang satu langkah dari cadangan terapi yang ditetapkan oleh doktor.

Video-video yang berkaitan

Apakah arthritis psoriatik? Jawapan dalam video:

Sekiranya anda telah didiagnosis dengan arthritis psoriatik, lupakan rawatan diri. Hanya doktor yang hadir yang harus menetapkan ubat dan memilih taktik terapi. Jika tidak, anda boleh menyebabkan bahaya yang tidak dapat diperbaiki untuk kesihatan anda sendiri..

Artritis psoriatik adalah penyakit misteri dan tidak dapat diramalkan. Kaedah asas diagnosis dan rawatan

Psoriatik artritis adalah penyakit radang kronik pada sendi, yang sifatnya belum dapat ditentukan dengan tepat. Ramai juga yang tidak mengetahui tentang kewujudan penyakit ini, dan sementara itu, sekitar 7 juta orang di seluruh dunia jatuh sakit dengannya setiap tahun. Statistik tersebut bukan sahaja menyedihkan, tetapi juga menakutkan, kerana semua orang boleh berisiko. Seberapa berbahaya arthritis psoriatik, bagaimana mengatasinya dan bolehkah anda melindungi diri anda dari kejadiannya? Anda akan mendapat jawapan untuk ini dan soalan penting lain dalam penerbitan kami..

Apa itu arthritis psoriatik dan apa yang menyebabkannya. Hipotesis penyakit autoimun

Artritis psoriatik adalah patologi teruk sistem muskuloskeletal, yang dicirikan oleh berlakunya proses keradangan yang kuat pada sendi dan, sebagai akibatnya, batasan pergerakan anggota badan yang terkena. Penyakit ini diperkenalkan ke dalam kategori yang terpisah baru-baru ini. Sejak sekian lama ia dianggap sebagai sejenis rheumatoid arthritis, yang cukup logik, mengingat simptom yang serupa dan asal-usul misteri kedua-duanya.

Patologi sendi diperhatikan pada setiap orang ketiga yang menderita psoriasis. Walau bagaimanapun, tidak jarang berlaku kerosakan tisu penghubung sebelum bermulanya dermatosis. Sama ada cara, hubungan antara penyakit ini dapat dikesan dengan jelas. Pada gilirannya, ini menjadi asas bagi kemunculan hipotesis yang dominan sekarang mengenai sifat autoimun arthritis psoriatik..

Mengapa badan memusnahkan dirinya sendiri?

Penyakit autoimun adalah patologi yang disebabkan oleh pelanggaran sistem pertahanan badan. Akibatnya, tindak balas imun bermula bukan pada sel asing, misalnya virus, tetapi pada tisu badan kita sendiri. Terdapat beberapa penyakit seperti itu, termasuk: psoriatic arthritis, rheumatoid arthritis, multiple sclerosis, lupus erythematosus.

Mengapa sel-sel, yang dirancang untuk melindungi kita, tiba-tiba mula menyerang bahagian tubuh yang sihat, sains masih kurang difahami. Umumnya diterima bahawa ini berlaku kerana mutasi genetik, iaitu, dengan kata lain, tubuh "menjadi gila." Tetapi ada juga saintis yang percaya bahawa sel-sel imun mula menyerang tisu mereka sendiri dengan alasan, tetapi kerana keinginan untuk memusnahkan parasit intraselular, misalnya, klamidia. Maksudnya, tubuh memulakan proses pemusnahan diri apabila tidak dapat mengatasi mikroba yang berbahaya itu sendiri..

Sindrom Reiter adalah petunjuk dalam hal ini, di mana mata, sendi dan alat kelamin terjejas, dan mereka diserang bukan oleh mikroba, tetapi oleh sel imun mereka sendiri..

Keturunan harus dipersalahkan?

Menurut versi lain, penyakit ini turun-temurun. Memang, psoriasis, sebagai penyakit tidak berjangkit, sering didiagnosis pada orang yang berkait rapat. Para saintis percaya bahawa sebabnya adalah antigen tertentu yang diturunkan oleh warisan..

Penyokong hipotesis lain yang sangat umum, percaya bahawa arthritis psoriatik, seperti penyakit kulitnya, adalah akibat gangguan metabolik yang disebabkan oleh gangguan serius pada sistem endokrin..

Cara mengenali arthritis psoriatik pada peringkat awal?

Sangat sukar untuk mengenali arthritis psoriatik pada peringkat awal, tanpa penyelidikan khusus. Walaupun psoriasis adalah penanda utama penyakit ini, ia tidak selalu menimbulkan kemunculannya. Lebih-lebih lagi, seperti yang disebutkan di atas, arthritis dapat didiagnosis jauh sebelum munculnya plak psoriatik..

Berdasarkan pesakit luar, kehadiran arthritis psoriatik dikesan dengan kaedah berikut:

  • Analisis darah umum. Sekiranya terdapat proses keradangan pada tisu sendi, kadar pemendapan eritrosit meningkat dengan ketara (sehingga 30 mm / jam). Di samping itu, mungkin terdapat peningkatan tahap leukosit dan penurunan hemoglobin..
  • Ujian darah untuk menentukan faktor reumatoid. Pada arthritis psoriatik, ia negatif.
  • Tusukan sendi. Ia digunakan untuk mengkaji komposisi cecair sinovial.
  • Pemeriksaan sinar-X. Pada peringkat awal, ia membantu mengenal pasti penyempitan ruang sendi. Di kemudian hari, tanda-tanda kalsifikasi tulang rawan dan tahap pemusnahan sendi.

Gejala utama arthritis psoriatik

Artritis jenis ini berbahaya kerana untuk masa yang lama praktikalnya tidak mengeluarkan dirinya sendiri. Oleh itu, orang mencari bantuan perubatan, sebagai peraturan, ketika penyakit itu sudah memasuki tahap yang serius. Berikut adalah gejala utama arthritis psoriatik:

  • berlakunya pembengkakan pada sendi interphalangeal tangan dan kaki. Apabila penyakit itu berkembang, penebalan ini akan dapat dilihat dengan mata kasar..
  • kerosakan pada paku kuku, yang merupakan sejenis petunjuk penyakit yang akan berlaku.
  • dengan kerosakan paksi pada sendi interphalangeal tangan, jari menebal, memperoleh bentuk seperti sosej.
  • sakit di kawasan sendi yang terjejas, yang menjadi akut pada arthritis peringkat akhir.
  • lonjakan suhu badan yang tajam, menyebabkan penurunan badan dan penurunan berat badan.
  • di tapak perkembangan artritis, kulit memperoleh warna ungu-sianotik yang tidak sihat.
  • pada peringkat akhir penyakit, atrofi otot diperhatikan, akibatnya anggota badan terasa kurus.

Apa lagi arthritis psoriatik yang berbahaya??

Penyakit berbahaya ini boleh menyerang sendi yang lebih besar, yang sering menyebabkan imobilisasi sepenuhnya dan, sebagai akibatnya, ketidakupayaan pesakit. Apabila seseorang ternyata terbaring di tempat tidur, akibatnya gaya hidup seperti itu tidak akan lama untuk meramalkan berakhirnya tragis kehidupan..

Dalam penyakit ganas, perubahan patologi sudah diperhatikan di seluruh badan. Pada pesakit, demam hectic yang disebut berlaku, dicirikan oleh perubahan suhu badan yang tajam dan peningkatan berpeluh. Selepas itu, terdapat keguguran rambut, kemunculan luka tekanan dan ulser trofik, peningkatan kelenjar getah bening.

Proses keradangan yang meluas juga merebak ke organ dalaman, yang menyebabkan berlakunya miokarditis, hepatitis, glomerulonefritis dan penyakit berbahaya lain. Dengan bentuk arthritis psoriatik yang maju, sistem saraf pusat berisiko. Keadaan ini dipenuhi dengan munculnya serangan epilepsi, neuritis, dan juga perkembangan ensefalopati..

Rawatan untuk arthritis psoriatik

Rawatan arthritis psoriatik, seperti patologi serupa yang lain, berdasarkan dua prinsip utama: menghilangkan gejala dan mencegah perkembangan penyakit ini. Dalam kes pertama, ubat penghilang rasa sakit dan ubat anti-radang bukan steroid digunakan. Untuk menyokong sendi, fisioterapi dan kursus gimnastik perubatan biasanya ditetapkan. Walau bagaimanapun, semua ini tidak lebih dari setengah langkah yang dapat menunda, walaupun untuk jangka masa yang panjang, yang tidak dapat dielakkan - pemusnahan alat artikular.

Walaupun terdapat banyak alat perubatan moden yang ada, masih belum ada rawatan yang berkesan untuk penyakit ini. Ini berlaku disebabkan oleh fakta bahawa semua penyelidikan di kawasan ini benar-benar menemui jalan buntu. Ketidakmampuan untuk menentukan penyebab sebenar arthritis psoriatik terpaksa menggunakan kaedah terapi yang berisiko.

Ini termasuk, khususnya, penggunaan agen imunosupresif yang menekan aktiviti sistem imun. Sekiranya kita ingat bahawa sifat autoimun penyakit ini belum terbukti, kaedah rawatan seperti itu agak diragukan..

Pelantikan glukokortikoid (ubat berdasarkan hormon steroid) juga menimbulkan banyak persoalan. Anda perlu memahami bahawa penggunaan agen hormon sintetik selalu dikaitkan dengan risiko kesihatan yang cukup besar. Khususnya, ini mengancam munculnya tumor ganas. Sebagai tambahan, glukokortikoid sintetik bukan pembantu untuk sendi, tetapi perosak berbahaya. Mereka menyekat penghasilan kolagen dan proteoglikan - komponen struktur penting tisu penghubung, dan juga memperlahankan sintesis chondrocytes - blok bangunan tulang rawan. Di samping itu, penggunaan ejen sedemikian untuk jangka masa panjang mengurangkan kepadatan tulang, yang menimbulkan osteoporosis..

Yang perlu diperhatikan adalah kajian Irina Vladislavovna Sarvilina, Doktor Sains Perubatan, yang dilakukan dengan penggunaan ubat Osteomed Forte. Semasa percubaan, kesan positif osteoprotector ini terhadap keadaan pesakit dengan arthropathy psoriatik telah terbukti. Penyelidikan selanjutnya membantu mengenal pasti komposisi bahan aktif utama ubat Osteomed Forte, drone homogenate, protein alpha-defensin 1. Bahan ini terkenal dengan berkesan menghilangkan proses keradangan.

Adakah arthritis psoriatik dapat disembuhkan dengan ubat semula jadi??

Adakah arthritis psoriatik dapat disembuhkan dengan ubat semula jadi? Persoalannya agak kontroversial. Perubatan tradisional menawarkan banyak resipi untuk menenangkan penyakit ini, tetapi semuanya direka khas untuk memerangi simptomnya..

Jadi sebagai agen anti-radang, teh herba dari daun dalam lingonberry, dandelion atau St. John's wort telah membuktikan diri mereka dengan baik. Untuk tujuan yang sama, mandian herba dari jarum chamomile dan pinus, serta balutan dari daun burdock, kubis putih, coltsfoot, berjaya digunakan..

By the way, dandelion perubatan adalah alat yang sangat diperlukan untuk menyokong sendi, tetapi sifat penyembuhan ini tersembunyi di bahagian bawah tanahnya. Akar tumbuhan ini kaya dengan glikosida taraxacin dan taraxacerol, yang merangsang pengeluaran chondrocytes dan mempromosikan pertumbuhan semula jadi tisu tulang rawan. Pemeliharaan ini dan banyak lagi sifat berguna tumbuhan ini dibenarkan dengan kaedah cryoprocessing, dengan bantuan Dandelion P bioadditive semula jadi dihasilkan.

Dalam kombinasi dengan chondroprotector ini, disarankan untuk mengambil ubat Dihydroquercetin Plus, yang merangsang peredaran darah dan dengan demikian meningkatkan bekalan nutrien penting ke tisu-tisu sendi..

Artritis psoriatik

Maklumat am

Psoriatik arthritis (disingkat PsA) adalah penyakit keradangan kronik, digabungkan dengan psoriasis dan mempengaruhi sendi, dan terutamanya kecil - interphalangeal, vertebral, sacroiliac, dll. Kod arthritis psoriatik Icb-10: M07.0-M07.3 atau L40.5.

Psoriasis biasanya menyerang tidak lebih dari 2-3% populasi, sementara arthritis dijumpai pada 13-47% kes, tanpa mengira jantina, pada orang pertengahan umur - 20-50 tahun, pada kanak-kanak sangat jarang berlaku. Kecacatan dan penyakit psoriatik yang paling teruk adalah tipikal bagi lelaki muda. Patologi boleh menjadi rumit oleh lesi viseral pankreas, sistem limfa, ginjal, dan juga menyebabkan pelbagai gejala neurologi dan psikiatri.

Psoriatik arthritis seronegatif, kerana faktor reumatoid tidak dikesan pada pesakit, iaitu, tidak mustahil untuk mencari antibodi terhadap Fc-fragmen imunoglobulin G dalam serum darah, oleh itu penyakit ini dianggap sebagai bentuk arthritis nosologi khas yang berkaitan dengan psoriasis.

Patogenesis

Patologi didasarkan pada proses patologi - sinovitis, yang ditunjukkan dalam bentuk peningkatan jumlah dan pengumpulan efusi (cecair biologi) pada rongga sendi. Sindrom artikular adalah penebalan membran sinovial sendi, peningkatan sendi intermuskular periartikular dan peningkatan tisu adiposa intra-artikular.

Perubahan yang merosakkan pada sendi biasanya berlaku di bawah pengaruh faktor nekrosis tumor, protein ekstraselular TNF-α, yang mengaktifkan sel endotel dan merangsang percambahan fibroblas. Ini menghasilkan ekspresi metalloproteinase matriks, rangsangan sintesis kolagenase dan prostaglandin PGE2, pengaktifan osteoklas, dan pengaturan pengeluaran kemokin tertentu. Peranan penting juga dimainkan oleh pembentukan interaksi sel imunokompeten dengan keratinosit, sel membran sinovial, sitokin, proses imunoregulasi terjejas, pengaktifan perangsang keradangan dan pemusnahan tisu..

Arthropathy dan penyakit psoriatik secara umum menyebabkan perubahan perubahan pada zat dasar dinding kapal, depolimerisasi komponen fibrillar pada tisu penghubung, dengan pengumpulan infiltrat sel perivaskular, serta perubahan neuron yang terbalik dan tidak dapat dipulihkan.

Pengelasan

Psritis artritis teruk, biasa, dan ganas. Bergantung pada lokasi sendi yang terjejas, bentuk arthropati psoriatik berikut dibezakan:

  • Bentuk "pusat" yang terpencil adalah varian patogenesis yang agak jarang (tidak lebih dari 2-4%), boleh digabungkan dengan tanda-tanda arthritis periferal, sementara proses keradangan berlaku pada tulang belakang, sendi sacroiliac, yang menyerupai ankylosing spondylitis.
  • Bentuk distal - patologi berkembang terutamanya pada sendi interphalangeal distal di hujung kaki - di kaki dan tangan.
  • Bentuk asimetri mono- atau oligoarthritis adalah varian patologi yang paling biasa, yang berbeza dalam penyetempatan proses merosakkan di lutut, pergelangan tangan, pergelangan kaki, sendi siku dan sendi interphalangeal proksimal di bahagian atas dan bawah. Kekalahan sendi kecil tangan dan kaki membawa kepada kecacatan jari "sosej" yang disebabkan oleh tenosynovitis paksi pada sendi interphalangeal.
  • Rheumatoid-like, biasanya simetris adalah patologi di mana sendi berpasangan dari kawasan-kawasan yang merupakan ciri rheumatoid arthritis terjejas. Kejadian kira-kira 15-20% kes, berbeza dengan rheumatoid arthritis dengan ketiadaan nodul reumatoid.
  • Bentuk bermutasi diperhatikan pada sekitar 7% pesakit dan dicirikan oleh perkembangan kontraksi dan ankylosis, osteolisis dengan penurunan ukuran jari pada tangan dan / atau kaki, menyebabkan pembentukan "teleskopik" ubah bentuk jari dan tulang itu sendiri, serta berlakunya perubahan tulang yang tidak dapat dipulihkan - subluksasi dan dislokasi pelbagai fokus. Sendi sacroiliac dan tulang belakang juga mungkin terlibat dalam patogenesis. Gambaran klinikal biasanya dilengkapi dengan kelemahan, gangguan pencernaan dan penurunan suhu badan yang berterusan.

Kecacatan teleskopik pada mutasi artritis

Penting untuk memahami bahawa klasifikasi agak sewenang-wenangnya, kerana bentuk arthritis yang berlainan tidak stabil dan cenderung menyebarkan satu sama lain..

Punca

Psoriatik arthritis hari ini dianggap sebagai manifestasi klinikal penyakit psoriatik sistemik. Walaupun penyebab perkembangan arthritis psoriatik belum dapat dijelaskan, terdapat heterogenitas etiopatogenetik. Penyelidik menganggap etiologi multifaktorial dan mengenal pasti beberapa faktor yang menyumbang kepada permulaan dan manifestasi penyakit ini:

  • genetik;
  • imunologi;
  • ekologi (persekitaran).

Gejala arthritis psoriatik

Gejala artritis periferal termasuk sakit, bengkak, dan pergerakan sendi yang terhad. Selalunya, terdapat lesi asimetris pada sendi kaki, yang kemudian berubah menjadi polyarthritis paksi psoriasis dengan tanda-tanda daktilitis dan kecacatan seperti sosis pada jari kaki dan tangan, yang memperoleh warna ungu atau ungu-sianotik. Mobiliti patologi phalanges dan sendi lain, spondylitis menyebabkan pelanggaran fungsi anggota badan yang ketara, mengurangkan prestasi, kualiti hidup dan bahkan boleh menyebabkan kegagalan fungsi sistem muskuloskeletal dan, sebagai akibatnya, kecacatan.

Gambaran klinikal, sebagai tambahan kepada manifestasi artritis periferal, merangkumi tiga gejala - daktilitis, entesitis dan spondylitis, yang dicirikan oleh:

  • keradangan akut atau kronik tisu jari, digabungkan dengan sindrom kesakitan, edema padat, sianosis kulit jari, fleksi terhad, daktilitis pada arthritis psoriatik membawa kepada ubah bentuk jari dan kerosakan serentak pada fleksor dan ekstensor jari, sendi interphalangeal;
  • sakit dan bengkak di kawasan kursus tendon (entesitis), serta fungsi lenturan jari yang terhad ciri tenosynovitis;
  • sakit radang yang timbul akibat spondylitis - di bahagian belakang dan mengehadkan kelenturan bahagian-bahagian tulang belakang yang berlainan, kecacatannya dan, akibatnya, gangguan postur.

Lebih-lebih lagi, arthropathy pada 75% berlaku beberapa tahun selepas tanda-tanda pertama psoriasis muncul, iaitu pelbagai ruam (vulgar, pustular, papular) dan kemunculan plak yang sering mengelupas di pelbagai kawasan kulit, selalunya pada sendi.

Kursus penyakit ini berterusan dengan sifat kronik, terdapat remisi klinikal yang kecil dan tidak lengkap, eksaserbasi yang kerap, dan paralelisme diperhatikan - penyebaran ruam dan pembentukan plak berlaku dengan latar belakang peningkatan sindrom artikular.

Bentuk ganas arthritis psoriatik sering disertai oleh demam, gangguan metabolik, limfadenopati, amyotrofi, anemia, keracunan, kerosakan organik pada organ dalaman (karditis, hepatitis, sirosis hati, glomerulonefritis meresap, uretritis nonspesifik, polinuritis, dan juga stasis enephritis) penyebab amiloidosis dan kematian umum.

Analisis dan diagnostik

Untuk membuat diagnosis arthritis psoriatik, perlu memenuhi kriteria CASPAR, yang menentukan kehadiran tanda-tanda proses keradangan pada sendi - arthritis, spondylitis dan entesitis. Untuk mengesahkan ketakutan dan mengecualikan artritis reumatoid, artritis reaktif, spondylitis ankylosing, osteoartritis, arthritis mikrokristalin (gout), cukup untuk memenuhi 3 atau lebih poin:

  • kehadiran tanda-tanda radiologi pertumbuhan marginal dan percambahan struktur tulang luar artikular pada tangan dan / atau kaki;
  • sejarah aduan atau pengesanan pada masa pemeriksaan tanda-tanda dactylitis aksial - bengkak dan sakit di jari;
  • keputusan ujian negatif untuk faktor reumatoid, (pengecualian: ujian lateks);
  • pengenalan lekukan titik, onikolisis, hiperkeratosis dan tanda-tanda lain dari degenerasi psoriatik pada plat kuku;
  • pengesanan psoriasis semasa pemeriksaan atau maklumat mengenai data dalam sejarah peribadi atau keluarga.

Rawatan untuk arthritis psoriatik

Rawatan biasanya diberikan ubat konservatif dengan penggunaan ubat seperti:

  • NSAID - Ubat anti-radang bukan steroid yang paling biasa digunakan ialah Diclofenac, Acetylsalicylic acid dan Indomethacin;
  • ubat glukokortikoid dalam kursus pendek, contohnya, Methylprednisolone, β-methasone;
  • agen antipsoriatik - Neotigazon;
  • ubat anti-radang asas - paling kerap Sulfasalazine atau Methotrexate, antara ubat sintetik yang disasarkan - yang paling popular adalah Apremilast dan Tofacitinib.

Berkaitan dengan data baru mengenai penglibatan faktor nekrosis tumor dalam patogenesis, terapi pertama mungkin ubat yang menghalang tindakannya, tentu saja, jika pesakit tidak mempunyai kontraindikasi terhadap penggunaannya, misalnya, kegagalan jantung kronik, riwayat penyakit berjangkit yang teruk atau jangkitan berulang, dan juga penyakit demyelining.

Arthritis psoriatik memerlukan rawatan jangka panjang yang kompleks dengan penggunaan pelbagai prosedur dan pembantu, misalnya, persediaan tar, turunan urea, keratolitik (asid salisilik, zink pyrithione), asid laktik, dll..

Orang mungkin memerlukan sokongan psikologi untuk mengatasi penyakit kronik yang teruk. Di samping itu, sesi psikoterapi kumpulan, hipnoterapi dan penggunaan pelbagai kaedah relaksasi menjadi sangat berkesan dan popular..